Storstockholms Lokaltrafik, Sickla, 2014-10-01

Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Diskrimineringsombudsmannen enligt diskrimineringslagen (2008:567).

Diskriminerande part
eller plats för diskriminering:
Storstockholms Lokaltrafik
Gatuadress:
Sickla köpkvarter
Postnummer och ort:
Sickla
Kommun:
Nacka
Verksamhetstyp:
Samhällstjänster och organisationer
Datum för händelsen:
2014-10-01 (Anmälningsdatum: 2014-10-01)
Den som diskriminerades blev det i egenskap av:
Besökare/kund
Den diskriminerades funktionsnedsättning:
rörelsehinder
Följden av diskrimineringen:
Jag eller den som diskriminerades tvingades acceptera sämre villkor för att kunna delta

Beskrivning av diskrimineringen:

Jag åkte buss 74 mot Sickla köpkvarter hem från jobbet idag och när jag klev på klev en väldigt gammal man av. Han hade rullator och rörde sig mycket långsamt. När han gick av gick han fram utanför bussen för att be busschauffören att inte köra så ryckigt då han knappt kunde stå. Och det var ingen underdrift, jag som 19 åring hade svårt att hålla balansen och for in i väggen ett flertal gånger. Men istället för att lyssna på den här herren stänger busschauffören dörrarna rakt i ansiktet på honom och ger en ful min. Det här kanske inte är en diskriminering, men det är väldigt lågt gjort av chauffören. Mannen hade inte bara rätt i sin sak, utan var dessutom saklig och trevlig i framförandet av sin önskan. Jag tycker det är fruktansvärt att äldre ska behandlas så bara för att de inte är de snabbaste eller stadigaste. De flesta blir gamla och kommer behöva samhällets hjälp, det är värt att tänka på.

Vet inte om det hjälper något men busschauffören hade mörkt hår och lite gråaktigt skägg, man, bussen var nr 74 och körde mor Sickla köpkvarter (anlände 17.15). Händelsen inträffade i Mårtensdal och registreringsnumret är BLS 634. Jag tycker det här är värt att uppmärksamma, människor som jobbet inom service måste förstå hela spektrat av service. I synnerhet om det handlar om en äldre man med rullator som inte har så mycket till val än att åka bussen och stå ut med det. Det var förskräckligt ryckigt och dåligt kört. Och att inte ta till sig kritik eller ens lyssna på mannen är hemskt.

Jag som ung blir ledsen och upprörd, så här ska inte servicen vara. Speciellt inte när medborgarna uppmanas att åka med kollektivtrafiken. Stackars mannen.

Ingen påföljd har rapporterats.


Är orsaken till denna anmälan åtgärdad eller vill ni av någon annan anledning kontakta Independent Living Institute? Läs gärna vår information för verksamheter som blivit anmälda först. E-post: anmalningstjansten@independentliving.org

Vår referens:
https://anmalningstjansten.se/anmalningar/storstockholms_lokaltrafik-sickla-sickla_kopkvarter_2014-10-01

brevTipsa om denna anmälning per e-post.

Alla dokument i ärendet finns som offentliga handlingar hos
Diskrimineringsombudsmannen
Box 4057 169 04 Solna
Besöksadress: Råsundavägen 18 169 04 Solna
Telefon: 08-120 20 700, fax: 08-120 20 800
E-post: do@do.se


Senare anmälan: universitetssjukhuset örebro (usö), 2014-10-23
Tidigare anmälan: Lågprishotell & vandrarhem Svanen, Kalmar 2014-08-20