Fyrishov AB, Uppsala, 2007-08-18

Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Handikappombudsmannen (nuvarande Diskrimineringsombudsmannen) och till byggnadsnämnden i Uppsala kommun som en anmälan om ett eller flera enkelt avhjälpta hinder enligt plan- och bygglagen 17 kap 21a §.

Diskriminerande part
eller plats för diskriminering:
Fyrishov AB
Webbadress:
www.fyrishov.se
Gatuadress:
Idrottsgatan 2
Postnummer och ort:
753 33 Uppsala
Kommun:
Uppsala
Verksamhetstyp:
Sport och fritid
Datum för händelsen:
2007-08-18 (Anmälningsdatum: 2007-08-30)
Jag diskriminerades i egenskap av:
Besökare/kund
Min funktionsnedsättning:
rörelsehinder
Följden av diskrimineringen:
Jag eller den som diskriminerades tvingades acceptera sämre villkor för att kunna delta

Beskrivning av diskrimineringen:

Fyrishovs ledning har i flera år varit medveten om att anläggningen dras med omfattande tillgänglighetsbrister. För ett antal år sedan bekostade HSO, via Uppsala kommun, en inventering av anläggningen. Trots det har mycket få saker åtgärdats och det i en takt som är alldeles för långsam. Inventeringen går att ta del av via HSO Uppsala eller Fyrishov.

Några exempel på diskriminerande hinder:

– Lutningen upp mot en av entrédörrarna är för kraftig för att det på ett enkelt sätt ska gå att ta sig in med rullstol. Tröskelns kil är dessutom dåligt gjord. Det gör att om man inte har full överkropp blir det svårare än det behöver vara att ta sig in.

– Vid entrén för att komma till omklädningsrummet för äventyrsbadet är det en snurrspärr, där man stoppar in sitt simkort och sedan får passera. För personer som använder rullstol eller pga av andra funktionshinder inte kan passera spärren finns en låst grind som inte går att öppna själv. Istället måste personal tillkallas. Vid utpassage är personalen mycket svår att nå och man måste hojta ordentligt för att man ska få komma ut.

– Duschutrymmena (herr) är dåligt eller inte alls utformade för att människor med funktionshinder ska kunna använda dem. Bland annat finns följande brister:
1. Fast monterade duschstolar saknas. De duschrullstolar som finns går inte att köra själv, utan kräver att någon skjuter på en. De är otympliga och extremt fula. Det gör att många personer som använder rullstol drar sig för att nyttja anläggningen. Man kan ju i så fall sitta på golvet och duscha, kanske ett motargument är, men det är a) inte möjligt för alla att ta sig i och ur rullstolen ner på golvet b) inte möjligt för alla att nå upp till reglagen för kranen och val av dusch c) inte särskilt trevligt d) kränkande.
2. Handtag finns i ett fåtal duschar och då endast på en/två sidor.
3. Duschar i lämplig höjd för människor som måste sitta ned för att duscha saknas.
4. Kontrastmarkeringar saknas.
5. Bastun är inte utformad så att personer i rullstol/med rörelsehinder kan använda den på ett enkelt sätt.

– Det saknas personliftar och en tillgänglig nedgång till bassängerna i äventyrsbadet, simhallen, utomhusbassängerna och den del av utomhusbassängen som kan nås inifrån simhallen. Detsamma gäller bubbelpoolerna.

– Endast träningsbassängen har en lift (se ovan). Denna är dock så utformad att man svårligen kan använda den själv. Det bygger alltså på föreställningen att personer med rörelsehinder alltid har en medhjälpare/assistent med sig.

– Dörren ut från oklädningsrummet (herr) är trög med en automatiskt stängningsmekanism.

– Dörrarna mellan äventyrsdelen och simhallen är tunga, saknar dörröppnare och inte tillräckligt breda. Smalare rullstolar (<65 cm) kommer igenom. Har man en bredare måste man kalla på badvakt för att öppna andra delar av passagen och därmed bredda den. - Vid dörren mellan simhallen och utomhusbassängerna finns en tröskel/ett steg med ett "vattenlås" som gör det svårt eller omöjligt för en person som använder förflyttningshjälpmedel att komma fram. - Träningsbassängen är för personer med rullstolar bredare än ca 65 cm omöjlig att nå från den övriga anläggningen eftersom att passagen, som går längst upp på läktaren i simhallen, är för smal. Detta medför att personer med rullstolar bredare än ca 65 cm måste ta sig ut genom omklädningsrum, receptionen, huvudentrén och ca 200 meter utomhus för att komma till träningsbassängen ifall man bytt om i de vanliga omklädningsrummen. Detta är en särlösning och djupt integritetskränkande. Man kan dessutom undra hur många som vill göra det med blöta badbyxor i minusgrader. - Flera av Fyrishovs handikapptoaletter uppfyller inte de krav på storlek och utformning som ställs i svensk lagstiftning, vilket gör att endast rullstolsburna som använder manuella, smidiga rullstolar och har god funktion i överkroppen kan använda dem. - Bowlinghallen: 1. Det är trappor ner till bowlingbanorna. Permanent ramp saknas. 2. Det finns ett rum längre in med sittplatser för gäster. För att komma till rummet är det två trappsteg. Ramp saknas. - Relaxavdelningen: 1. Ångbastun har en hög tröskel för att komma in. 2. Bubbelpoolen har en trappa för att komma i. 3. Relaxavdelningen ligger på övervåningen. Att köpa biljett till relaxadeldningen ger tillgång även till simhallen och äventyrsbadet, men det är trappor ner till simhallen. Hiss saknas. Alternativet är att åka ner med hissen som finns vid ingången till Relaxen och sedan gå genom omklädningsrummen in i Äventyrsbadet. (I priset för att nyttja Relaxen ingår fri tillgång till bad- och simhall.) Dessa brister sammantagna gör att priset för att besöka badet och relaxavdelningen för personer med uppenbara rörelsehinder minst borde halveras tills förändringar görs. En kopia av denna anmälan har bland annat sänts till:
Liisa Erikson Hundertmark, VD, Fyrishov AB
Fyrishov AB
Ali Moulavi, ordförande, Fritids- och naturvårdsnämnden
, Uppsala kommun
Ola Leife, 1:e vice ordförande, Fritids- och naturvårdsnämnden
, Uppsala kommun
Erik Pelling, Pelling, 2:e vice ordförande, Fritids- och naturvårdsnämnden, Uppsala kommun

Jag anser att detta är ett brott mot plan- och bygglagen (1987:10) 17 kap. 21 a §. Jag vill därför att Independent Living Institute även sänder min anmälan vidare till byggnadsnämnden i Uppsala kommun som en anmälan om ett eller flera enkelt avhjälpta hinder. Jag vill meddelas skriftligen av byggnadsnämnden vilka åtgärder man vidtar i mitt ärende.

Denna anmälan är en del av Marschen för tillgänglighets andra massanmälningsaktion mot diskriminerande otillgänglighet. Se www.marschen.se.

Uppföljning till denna anmälan, 2008-04-25

Handikappombudsmannen har avslutat mitt ärende.
Byggnadsnämnden har inte meddelat mig vilka åtgärder man vidtagit.
Den diskriminerande parten har inte medgett att man diskriminerat mig.
Den diskriminerande parten har inte bett mig om ursäkt.
Den diskriminerande parten har inte slutat att diskriminera på detta sätt.
Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till Handikappombudsmannen.
Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till byggnadsnämnden.


Är orsaken till denna anmälan åtgärdad eller vill ni av någon annan anledning kontakta Independent Living Institute? Läs gärna vår information för verksamheter som blivit anmälda först. E-post: anmalningstjansten@independentliving.org

Vår referens:
https://anmalningstjansten.se/anmalningar/fyrishov_ab_idrottsgatan__uppsala_2007-08-18

brevTipsa om denna anmälning per e-post.

Alla dokument i ärendet finns som offentliga handlingar hos
Diskrimineringsombudsmannen
Box 4057 169 04 Solna
Besöksadress: Råsundavägen 18 169 04 Solna
Telefon: 08-120 20 700, fax: 08-120 20 800
E-post: do@do.se


Senare anmälan: Södermanland Nerikes nation (Snerikes/"Snerkes") / Bryggan, Uppsala 2007-08-30
Tidigare anmälan: Uplands nation / Svantes källare, Uppsala 2007-08-30