Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Handikappombudsmannen (nuvarande Diskrimineringsombudsmannen).
- Diskriminerande part
eller plats för diskriminering: - Britannia Airways AB
- Webbadress:
- www.britanniaairways.se
- Gatuadress:
- Postnummer och ort:
- 117 85 Stockholm
- Kommun:
- Stockholms stad
- Verksamhetstyp:
- Allmänna kommunikationer
- Datum för händelsen:
- 2005-03-15 (Anmälningsdatum: 2005-03-15)
- Jag diskriminerades i egenskap av:
- Besökare/kund
- Den diskriminerades funktionsnedsättning:
- rörelsehinder
- Följden av diskrimineringen:
- Jag tvingades acceptera sämre villkor för att kunna delta
Beskrivning av diskrimineringen:
Det gäller flygning, med BRITANNIA, den 8/3 2005, från Landvetter flygplats, och från Teneriffas flygplats 15/3 2005.
Trots att flygbolaget visste om mitt funktionshinder, så ville de inte ha mig ombord på flygplanet.
Har helt förlamade ben och måste bäras ombord, då jag måste ha bra benutrymme, så tycker jag att flygbolagen skall vara skyldiga att ha särkilda platser, för oss.
Nu stod besättningen, med ett fullt flygplan, och skämde ut mig, jag kände mig kränkt och ledsen. Bärhjälpen kunde inte lyfta in mig till fönsterplats, på grund av mina ben. Besättningen var arg och otrevlig. Min hustru och dotter samt barnbarn var med, de tog väldigt illa vid sig. Mitt barnbarn blev skrämd och mycket ledsen.
Har stor resvana, åker ofta till USA och andra länder utan problem, det var min första flygning med BRITANNIA. Brukar alltid få sitta på ytterplats mot gången och oftast längst fram. Nu fick bärarna mig bara till en stol mot gången, där fick jag inte sitta.
Till slut fick de som satt innanför mig gå med på att sitta jämte mig på egen risk.
Detta är en skrämmande diskriminering av funktionshindrade, blir det ingen ändring på detta, kan jag aldrig mer någonsin flyga.
Jag vill att HO utreder om detta är förenligt med befintlig lagstiftning.
Jag vill ha kopior på all kommunikation i ärendet.
Uppföljning till denna anmälan, 2010-01-26
Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till Handikappombudsmannen/Diskrimineringsombudsmannen.Uppföljning till denna anmälan, 2008-12-30
Handikappombudsmannen har avslutat mitt ärende.Den diskriminerande parten har inte medgett att man diskriminerat mig.
Den diskriminerande parten har inte bett mig om ursäkt.
Den diskriminerande parten har inte slutat att diskriminera på detta sätt.
Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till Handikappombudsmannen.
Som funktionshindrad, har du inga rättigheter!
Uppföljning till denna anmälan, 2007-08-02
Handikappombudsmannen har fört en dialog med den diskriminerande parten.Den diskriminerande parten har inte medgett att man diskriminerat mig.
Den diskriminerande parten har inte bett mig om ursäkt.
Den diskriminerande parten har inte slutat att diskriminera på detta sätt.
Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till Handikappombudsmannen.
Uppföljning till denna anmälan, 2005-11-29
Den diskriminerande parten har inte slutat att diskriminera på detta sätt.HO, utreder ärendet fortfarande, har lovat att ta upp anmälningen.
Uppföljning till denna anmälan, 2005-09-20
HO har fört en dialog med den diskriminerande parten.Jag är nöjd med resultatet av min anmälan till HO.
Vad jag fattat av de brev, jag fått har HO skickat kopior till flygbolaget, för yttrande,
Flygbolaget har inte ännu inkommit med svar till HO eller mig.
Är orsaken till denna anmälan åtgärdad eller vill ni av någon annan anledning kontakta Independent Living Institute? Läs gärna vår information för verksamheter som blivit anmälda först. E-post: anmalningstjansten@independentliving.org
Vår referens:https://anmalningstjansten.se/anmalningar/britannia_airways_ab__stockholm_2005-03-15
Tipsa om denna anmälning per e-post.
Alla dokument i ärendet finns som offentliga handlingar hos
Diskrimineringsombudsmannen
Box 4057
169 04 Solna
Besöksadress: Råsundavägen 18
169 04 Solna
Telefon: 08-120 20 700, fax: 08-120 20 800
E-post: do@do.se
Senare anmälan: Habo, Habo 2005-03-19
Tidigare anmälan: DUKA, Boden 2005-03-09