Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Diskrimineringsombudsmannen enligt diskrimineringslagen (2008:567) och till byggnadsnämnden i Göteborgs stad som en anmälan om ett eller flera enkelt avhjälpta hinder enligt plan- och bygglagen 17 kap 21a §.
- Diskriminerande part
eller plats för diskriminering: - SJ AB
- Webbadress:
- http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=12397&l=sv&selectedYear=2011&selectedArticle=565980
- Gatuadress:
- SJ Contact Center / att: Susanne Friberg
- Postnummer och ort:
- 10550 Stockholm
- Kommun:
- Göteborgs stad
- Verksamhetstyp:
- Samhällstjänster och organisationer
- Datum för händelsen:
- 2011-04-22 (Anmälningsdatum: 2011-04-22)
- Jag diskriminerades i egenskap av:
- Besökare/kund
- Min funktionsnedsättning:
- rörelsehinder
- Följden av diskrimineringen:
- Jag eller den som diskriminerades tvingades acceptera sämre villkor för att kunna delta
Beskrivning av diskrimineringen:
Då jag ämnade att arbetspendla mellan Göteborg och Stockholm, undersökte jag möjligheterna att pendla med tåg. Då jag reser mycket i min tjänst vore ett årskort ett attraktivt alternativ.
Då jag ringer till SJ för att ta reda på årskortets fördelar får jag bl.a. följande svar:
-Med ett SJ årskort får jag möjligheten att mellan vilka 2 stationer som helst – med vilken avgång som helst – närhelst under året jag önskar.
-Med ett SJ årskort behöver jag inte boka biljett i förväg. Bara att kliva på och visa upp sitt årskort.
-Med ett SJ årskort har jag möjligheten att åka närsomhelst. Även om det skulle saknas sittplatser. Om sittplats saknas kan man hålla till i övriga delar på tåget, t.ex. sittplatserna i bistrovagnen.
– Förutom dessa mycket viktiga fördelar hindras jag även i än mängd andra fördelar som man som årskortsinnehavare är berättigad till.
För mig som är rullstolsburen resenär är följande en realitet:
– Man kan inte resa utan att boka rullstolsplats.
– Det finns oftast en rullstolsplats per tåg/avgång. Ibland finns 2. Inte sällan saknas rullstolsplats.
– Rullstolsliftar har historiskt sett tagits ur bruk utan förvarning. 2009/2010 var t.ex alla X2000-liftar avstängda i 14 månader på raken och omöjliggjorde majoriteten av resor.
-Många sträckor kan jag inte alls åka pga. avsaknad av rullstolsplats.
Susanne Friberg chef för SJ Contact Center menar, med stor övertygelse i telefonsamtal den 13 april 2011 att jag som rullstolsburen har samma möjligheter att resa med SJ (med årskort) som övriga årskortskunder. Jag menar att hennes bild är långt ifrån verkligheten och vad som är förenligt med diskrimineringslagen, lagen om kollektivtrafik, FN-konventionen och EU-lagar om resemöjligheter för folk med funktionsnedsättningar.
Jag menar att det är tydligt att SJ säljer mig en helt annan vara än vad man säljer till icke-funktionshindrade. Att betala 61.200 kr för en vara där SJ medvetet blockerat de flesta fördelar med att köpa ett årskort är ett tydligt exempel på diskriminering.
Ingen påföljd har rapporterats.
Är orsaken till denna anmälan åtgärdad eller vill ni av någon annan anledning kontakta Independent Living Institute? Läs gärna vår information för verksamheter som blivit anmälda först. E-post: anmalningstjansten@independentliving.org
Vår referens:https://anmalningstjansten.se/anmalningar/sj_ab_stockholm-sj_contact_center_att_susanne_friberg_2011-04-22
Tipsa om denna anmälning per e-post.
Alla dokument i ärendet finns som offentliga handlingar hos
Diskrimineringsombudsmannen
Box 4057
169 04 Solna
Besöksadress: Råsundavägen 18
169 04 Solna
Telefon: 08-120 20 700, fax: 08-120 20 800
E-post: do@do.se
Senare anmälan: waynes coffee , Stockholm 2011-05-14
Tidigare anmälan: Banslätt skolan , Tullinge 2011-03-23