Stockholms Centralstation, T-centralen, Stockholm, 2016-07-21

Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Diskrimineringsombudsmannen enligt diskrimineringslagen (2008:567) och till byggnadsnämnden i Stockholms stad som en anmälan om ett eller flera enkelt avhjälpta hinder enligt plan- och bygglagen 17 kap 21a §.

Diskriminerande part
eller plats för diskriminering:
Stockholms Centralstation, T-centralen
Webbadress:
http://www.dinstation.se/stockholms-centralstation/tillganglighet/
Gatuadress:
Centralplan 15
Postnummer och ort:
11120 Stockholm
Kommun:
Stockholms stad
Verksamhetstyp:
Allmänna kommunikationer
Datum för händelsen:
2016-07-21 (Anmälningsdatum: 2017-02-27)
Jag diskriminerades i egenskap av:
Besökare/kund
Min funktionsnedsättning:
rörelsehinder
Följden av diskrimineringen:
Jag eller den som diskriminerades tvingades acceptera sämre villkor för att kunna delta

Beskrivning av diskrimineringen:

Jag skulle 20160721 med en flygbuss till Skavsta men p.g.a. att hissarna vid Tunnelbanan samt vid Centralstationen inte är anpassade efter passagerare strömmarna missade jag bussen fast tunnelbanan var i tid och vid T-centralen 09:36 han jag inte med Flygbussen från 10:10 och tvingades jag med stora merkostnader för taxi.

Enligt SL reseplanerare ska det enbart ta 7 minuter men för den i rullstol blir det lätt 30 minuter …

Utöver det tycker jag att det inte är acceptabel att den som behöver hiss för att komma upp från T-bana plan till övrehallen endast har två hissar till sin förfoga som befinner sig mycket avlägsen rulltrapporna på kvälls och nattetid vågar jag inte vistas där ensamt och kan alltså inte åka hissarna.

Innan den stor ombyggnaden fans det ytterligare en hiss som plockades bort med det lovades då att det även skulle komma två nya hissar vid de andra rulltrapporna som kommer upp mycket central i hallen och när SJ biljett försäljning och kundservice, så även den omvägen som den som behöver använda sig av hissen måste göra jämförd med personer som kan och får åka rulltrappa är oproportionerlig lång.

Vid övre hallen vid Klarabergsviadukten blockeras vägen från hissen till t.ex. utgångarna och pendeltågen då det finns en restaurang/bar, när det är det många kunder (t.ex. vid After Work) kan framkomligheten vara intill omöjligt, märkligt att utgången alltså går rakt genom en servering.

Jag anser att detta är ett brott mot plan- och bygglagen (2010:900) 8 kap. 12 §. Jag vill därför att Independent Living Institute även sänder min anmälan vidare till byggnadsnämnden i Stockholms stad som en anmälan om ett eller flera enkelt avhjälpta hinder. Jag vill meddelas skriftligen av byggnadsnämnden vilka åtgärder man vidtar i mitt ärende och få kopior av samtliga handlingar som skickas eller mottas av kommunen i mitt ärende.

Uppföljning till denna anmälan, 2017-05-05

Diskrimineringsombudsmannen har avslutat mitt ärende.
Byggnadsnämnden har inte meddelat mig vilka åtgärder man vidtagit.
Den diskriminerande parten har inte medgett att man diskriminerat mig.
Den diskriminerande parten har inte bett mig om ursäkt.
Den diskriminerande parten har inte slutat att diskriminera på detta sätt.
Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till byggnadsnämnden.

Ej hört något i detta ärende från byggnadsnämnden, SL eller Jernhusen.
Jag tog själv kontakt med DO och fick följande svar:
"Vad avser anmälningen har DO har registrerat och gått igenom uppgifterna i dessa. DO planerar inga tillsynsåtgärder med anledning av uppgifterna men de har gett oss värdefull information för DO:s framtida arbete.
När DO gör en bedömning om myndigheten ska inleda en tillsyn eller inte utgår DO från vissa kriterier. Du kan läsa mer om dessa kriterier på DO:s hemsida. Om du vill veta mer om DO:s tillsynsarbete och vart du kan vända dig kan du följa nedanstående länkar.
http://www.do.se/att-anmala/hur-bedomer-do-anmalningar/"

Är orsaken till denna anmälan åtgärdad eller vill ni av någon annan anledning kontakta Independent Living Institute? Läs gärna vår information för verksamheter som blivit anmälda först. E-post: anmalningstjansten@independentliving.org

Vår referens:
https://anmalningstjansten.se/anmalningar/stockholms_centralstation_t-centralen-stockholm-centralplan_2016-07-21

brevTipsa om denna anmälning per e-post.

Alla dokument i ärendet finns som offentliga handlingar hos
Diskrimineringsombudsmannen
Box 4057 169 04 Solna
Besöksadress: Råsundavägen 18 169 04 Solna
Telefon: 08-120 20 700, fax: 08-120 20 800
E-post: do@do.se


Senare anmälan: Arbetsförmedlingen Kista/Spånga, 16353, Lunda 2017-02-28
Tidigare anmälan: Stockholms stad, Stockholm 2017-02-26