SJ AB, Stockholm, 2009-03-03

Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Diskrimineringsombudsmannen enligt diskrimineringslagen (2008:567).

Diskriminerande part
eller plats för diskriminering:
SJ AB
Webbadress:
www.sj.se
Gatuadress:
Postnummer och ort:
105 50 Stockholm
Kommun:
Stockholms stad
Verksamhetstyp:
Övrig försäljning av varor och tjänster
Datum för händelsen:
2009-03-03 (Anmälningsdatum: 2009-04-10)
Jag diskriminerades i egenskap av:
Besökare/kund
Min funktionsnedsättning:
rörelsehinder
Följden av diskrimineringen:
Jag eller den som diskriminerades tvingades acceptera sämre villkor för att kunna delta

Beskrivning av diskrimineringen:

På SJ:s sida finns detta att läsa:

Nu kan rullstolsburna resenärer återigen åka med X2000!
Mer att läsa här: http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=183&l=sv&l=
sv

Finfint tänker jag och ska beställa biljetter. Som luttrad tågresenär vet jag att jag kan bespara mig 45 minuter av förvirrade biljettbokare genom att ringa direkt till SJ kundtjänst (dit man efter 45 minuters förvirring ändå blir hänvisad!).

– Hej, Jag skulle vilja beställa biljetter rullstolsplats på X2000 mellan Göteborg och Stockholm.
– Nej, tyvärr – det går inte. Rullstolsliftarna är trasiga!
– Jamen nu råkar det stå på er hemsida att problemet är löst – och om det inte skulle vara det, råkar jag känna till att det finns andra liftar på de stora stationerna!
– Jasså du! Är det så!? Ett ögonblick ska jag höra med min kollega.

(…ett 15-minuters ögonblick senare…)

– Jo – du hade rätt – när vill du åka?
– Jag vill åka den X/X kl. XX!
– Nej – det verkar inte gå – platsen är upptagen då!
– Om jag åker nästa tur då?
– Samma sak där!
– Turen efter det då?
– Nej, tyvärr – det verkar vara nåt vajsing här – ett ögonblick!

(…ett 20-minuters ögonblick senare…)

– Tack för att du väntade!
– Varsågod!
– Jo – nu kan du ju inte beställa biljetter såhär sent!
– Va – måste jag åka tidigare ändå?
– Nej – du måste ringa tidigare?
– Öh?!
– Jo – alltså – klockan är ju 15.15 – du måste ringa INNAN 15.00!
– Va?! Jag ringer ju en VECKA innan jag ska åka!
– Ja – men personen som kan ta emot beställningarna går hem kl. 15!
– …och DU tar inte emot rullstolsbeställningar…?
– Nä – det är min kollega som gör det! Men du kan väl ringa imorgon?
– På sant – du kan inte ta min beställning efter 45 minuter i telefon?!
– Nä – det skulle bli problem för mej då.
– För DEJ!?
– Ja, så du kan väl ringa imorgon igen?
– Okej – NÄR ska jag ringa då?
– Tja… mellan lunch och tre, typ.
– Får jag vänta i 45 minuter då också?
– Det vet jag inte
– Men jag kan beställa biljett!?
– Ja, jag tror det.
– ”Tror!?”
– Jo, du kan beställa då. Hejdå.
– Vaddå – HALLÅ!? – Jag vill beställa biljett. Jag vill bara vara säker på att ni kan ta emot min beställning imorgon!
– Jo. Det kan du. Hejdå.
– Jaha. Tack så mycket då!
[klick]

…lite SJ får ju upp mitt låga blodtryck iallafall!

—-

Kort uppdatering från mobiltelefonen då min dator är på datorsjukhuset:

Jag har fått mina biljetter! (yey!) det tog 28 timmar, 4 telefonsamtal och 1:48 timmar i effektiv telefontid.

Det finns 2 pers på SJ som FÅR boka rullstolsplatser… En är sjuk och den andre är hemma med sjukt barn. Alla KAN men bara 2 får. Bra system.

Jag väntar på samtal från ”chefen” som skall stå till svars för deras system. Jag fick iallafall 750 spänn i lunchkuponger Glad smiley


4 § diskrimineringslagen (2008:567) säger:
”4 § I denna lag avses med diskriminering
1. direkt diskriminering: att någon missgynnas genom att behandlas sämre än någon annan behandlas, har behandlats eller skulle ha behandlats i en jämförbar situation, om missgynnandet har samband med kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder,
2. indirekt diskriminering: att någon missgynnas genom tillämpning av en bestämmelse, ett kriterium eller ett förfaringssätt som framstår som neutralt men som kan komma att särskilt missgynna personer med visst kön, viss könsöverskridande identitet eller uttryck, viss etnisk tillhörighet, viss religion eller annan trosuppfattning, visst funktionshinder, viss sexuell läggning eller viss ålder, såvida inte bestämmelsen, kriteriet eller förfaringssättet har ett berättigat syfte och de medel som används är lämpliga och nödvändiga för att uppnå syftet,
3. trakasserier: ett uppträdande som kränker någons värdighet och som har samband med någon av diskrimineringsgrunderna kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder,
4. sexuella trakasserier: ett uppträdande av sexuell natur som kränker någons värdighet,
5. instruktioner att diskriminera: order eller instruktioner att diskriminera någon på ett sätt som avses i 1-4 och som lämnas åt någon som står i lydnads- eller beroendeförhållande till den som lämnar ordern eller instruktionen eller som gentemot denna åtagit sig att fullgöra ett uppdrag.”

12 § samma lag säger:
”Diskriminering är förbjuden för den som
1. utanför privat- och familjelivet tillhandahåller varor, tjänster eller bostäder till allmänheten, eller
2. anordnar en allmän sammankomst eller en offentlig tillställning.

Den som i förhållande till allmänheten företräder den som avses i första stycket ska likställas med denne.”

SJ tillhandahåller en tjänst utanför privat- och familjelivet till allmänheten när de säljer biljetter. Följaktligen anser jag att SJ utsatt mig för direkt diskriminering enligt 4 § första stycket diskrimineringslagen.

En kopia av anmälan har sänts till SJ AB.Denna anmälan är en del av Marschen för tillgänglighets tredje anmälningsaktion mot diskriminerande otillgänglighet. Otillgänglighet är diskriminering! Se www.marschen.se.

Anmälningstjänstens kommentar

Se även andra anmälningar mot SJ AB

Uppföljning till denna anmälan, 2009-05-15

Den diskriminerande parten har inte medgett att man diskriminerat mig.
Den diskriminerande parten har inte bett mig om ursäkt.
Den diskriminerande parten har slutat att diskriminera på detta sätt.
Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till Handikappombudsmannen/Diskrimineringsombudsmannen.


Är orsaken till denna anmälan åtgärdad eller vill ni av någon annan anledning kontakta Independent Living Institute? Läs gärna vår information för verksamheter som blivit anmälda först. E-post: anmalningstjansten@independentliving.org

Vår referens:
https://anmalningstjansten.se/anmalningar/sj_ab-stockholm_2009-03-03

brevTipsa om denna anmälning per e-post.

Alla dokument i ärendet finns som offentliga handlingar hos
Diskrimineringsombudsmannen
Box 4057 169 04 Solna
Besöksadress: Råsundavägen 18 169 04 Solna
Telefon: 08-120 20 700, fax: 08-120 20 800
E-post: do@do.se


Senare anmälan: Färdtjänsten Stockholms Läns Landsting, Stockholm 2009-04-23
Tidigare anmälan: ÖstgötaTrafiken, Linköping 2009-04-09