AP-fastigheter, Uppsala, 2006-08-30

Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Handikappombudsmannen (nuvarande Diskrimineringsombudsmannen) och till byggnadsnämnden i Uppsala som en anmälan om ett enkelt avhjälpt hinder enligt plan- och bygglagen 17 kap 21a §.

Diskriminerande part
eller plats för diskriminering:
AP-fastigheter
Webbadress:
http://www.apfastigheter.se/
Gatuadress:
Vaksalagatan 35
Postnummer och ort:
Uppsala
Kommun:
Uppsala
Verksamhetstyp:
Hälso- och sjukvård
Datum för händelsen:
2006-08-30 (Anmälningsdatum: 2006-09-06)
Jag diskriminerades i egenskap av:
Besökare/kund
Den diskriminerades funktionsnedsättning:
rörelsehinder
Följden av diskrimineringen:
Jag kunde inte komma in eller delta i verksamheten alls

Beskrivning av diskrimineringen:

Min tandläkare, Hassan Rahbari, har sin tandläkarmottagning på Vaksalagatan 35, 1 tr, Uppsala. Fastigheten ägs/förvaltas enligt uppgift av AP-fastigheter.

För att jag ska kunna ta mig till mottagningen, måste jag passera i tur och ordning:
1. En entrétrapp, 1,5 trappsteg, utan några som helst handledare.
2. En kodkontrollerad entrédörr, med relativt litet utrymme utanför dörren.
3. En trapphustrapp om fyra trappsteg, med vanliga handledare på båda sidorna, men där högersidan (den jag måste använda) är spärrad av en barnvagnsramp.
4. En hiss med ståplats.

Jag kan inte längre utan risk att ramla ta mig in och ut i denna fastighet. Jag kan inte heller använda min rullstol.

Jag har i augusti 2005 diskuterat det här med min tandläkare, som i sin tur tagit upp det med, vad jag förstår, både fastighetsägaren och företrädare för Uppsala kommun. Ingenting påtagligt har hänt sedan dess. Ett minimum vore en väl fungerande handledare utanför entrén, samt en lämplig lösning för att kunna passera de fyra trappstegen i trapphuset.

En bättre lösning (för mig) vore en möjlighet att kunna nå hissplanet med rullstol. Befintlig hiss är dock för liten för en rullstol, men kan jag nå hissplanet, kan jag tills vidare också fortsätta besöka den här tandläkarmottagningen.

Kopia till AP-fastigheter.

Jag anser att detta är ett brott mot plan- och bygglagen (1987:10) 17 kap. 21 a §. Jag vill därför att Independent Living Institute även sänder min anmälan till byggnadsnämnden i Uppsala som en anmälan om ett enkelt avhjälpt hinder. Jag vill meddelas skriftligen av byggnadsnämnden vilka åtgärder man vidtar i mitt ärende.

Uppföljning till denna anmälan, 2007-11-11

Handikappombudsmannen har avslutat mitt ärende.
Den diskriminerande parten har inte slutat att diskriminera på detta sätt.
Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till Handikappombudsmannen.

HO har lämnat ärendet utan åtgärd, eftersom "bristande tillgänglighet" i lagens mening inte utgör någon grund för diskriminering. I övrigt har ingenting gjorts och antagligen vet motparten inte ens om att frågan rests. Jag har blivit tvungen att byta tandläkare. Ekonomiskt betyder det att tandläkaren förlorar en liten, men ändock intäkt, medans fastighetsägaren i självgod upphöjdhet kan fortsätta att "marknadsanpassa" (=höja) sina hyror.

Uppföljning till denna anmälan, 2007-01-13

Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till HO.

Handikappombudsmannens beslut: Ärendet avslutas.

Eftersom ärendet handlar om bristande tillgänglighet för personer med funktionshinder, kan inte lagen om förbud mot diskriminering åberopas och HO utreder inte heller ärendet. Vidare överlämnar HO inte heller ärendet till kommunens byggnadsnämnd. Indirekt framgår av HO's beslut, att diskriminerande part inte kontaktats.

HO skriver i beslutet: "Av lagens förarbeten framgår att bristande tillgänglighet för personer med funktiosnhinder inte omfattas av lagens förbud. Som exempel nämns att en tjänst är svårtillgänglig för en funktionshindrad på grund av att en butik eller byggnad saknar hissar (prop. 2002/03:65)"
Det låter ganska märkligt, att lagtexten i sig inte är fullständig, utan kräver kompletteringar ur s.k. förarbeten (lagförslag?) för att framstå i en praktiskt användbar tolkning.

Jag konstaterar att anmälningar till HO om diskriminering på grund av bristande tillgänglighet för personer med funktionshinder är totalt meningslösa och inte leder någonstans, åtminstone om det gäller förhållanden vid yrkesmässigt tillhandahållande av varor och tjänster. Den som i sin yrkesutövning vill skilja bort handikappade, kan alltså utan laglig påföljd ställa det så, att tillgängligheten för personer med funktionshinder blir tillräckligt låg för att uppnå sitt syfte.

I ett samhälle med många aktörer, som både konkurrerar sinsemellan och inte tvingas till ett ensidigt och inskränkt beteende, kan man kanske räkna med att även mindre gruppers behov kan tillgodoses i tillräcklig utsträckning. I de fall där detta inte fungerar, borde samhället, branschorganisationer och liknande ta initiativ till att bryta "monopolbeteendet". Exempel: De flesta tandläkarpraktiker verkar vara belägna i flerfamiljshus, gärna en trappa upp och med obligatoriska trappsteg i trapphusen, som försvårar eller omöjliggör tillträde för personer med fysiska förflyttningshandikapp. Samtliga biluthyrningsföretag (i Sverige) saknar uthyrningsfordon med ens den enklast tänkbara handikappanpassning.

Är orsaken till denna anmälan åtgärdad eller vill ni av någon annan anledning kontakta Independent Living Institute? Läs gärna vår information för verksamheter som blivit anmälda först. E-post: anmalningstjansten@independentliving.org

Vår referens:
https://anmalningstjansten.se/anmalningar/ap-fastigheter_vaksalagatan_uppsala_2006-08-30

brevTipsa om denna anmälning per e-post.

Alla dokument i ärendet finns som offentliga handlingar hos
Diskrimineringsombudsmannen
Box 4057 169 04 Solna
Besöksadress: Råsundavägen 18 169 04 Solna
Telefon: 08-120 20 700, fax: 08-120 20 800
E-post: do@do.se


Senare anmälan: SJ AB (Statens Järnvägar), Stockholm 2006-09-09
Tidigare anmälan: Tidnings-/godiskiosken, Stockholm 2006-09-05