Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Diskrimineringsombudsmannen enligt diskrimineringslagen (2008:567) och till byggnadsnämnden i Uppsala kommun som en anmälan om ett eller flera enkelt avhjälpta hinder enligt plan- och bygglagen 17 kap 21a §.
- Diskriminerande part
eller plats för diskriminering: - Bankomat Upplandsbanken
- Webbadress:
- www.upplandsbanken.se
- Gatuadress:
- Drottninggatan 2
- Postnummer och ort:
- 75310 Uppsala
- Kommun:
- Uppsala
- Verksamhetstyp:
- Banker, post och försäkring
- Datum för händelsen:
- 2009-08-22 (Anmälningsdatum: 2009-10-20)
- Jag diskriminerades i egenskap av:
- Besökare/kund
- Min funktionsnedsättning:
- rörelsehinder
- Följden av diskrimineringen:
- Jag eller den som diskriminerades tvingades acceptera sämre villkor för att kunna delta
Beskrivning av diskrimineringen:
Bankomaten är så hög att en person av medellängd sittande i rullstol ej kan se displayen och/eller knapparna. Marken vid bankomaten sluttar dessutom.
En kopia av anmälan har sänts till Upplandsbanken.
Denna anmälan är en del av Marschen för tillgänglighets tredje anmälningsaktion mot diskriminerande otillgänglighet. Otillgänglighet är diskriminering! Se www.marschen.se.
Ingen påföljd har rapporterats.
Är orsaken till denna anmälan åtgärdad eller vill ni av någon annan anledning kontakta Independent Living Institute? Läs gärna vår information för verksamheter som blivit anmälda först. E-post: anmalningstjansten@independentliving.org
Vår referens:https://anmalningstjansten.se/anmalningar/bankomat_upplandsbanken-uppsala-drottninggatan_2009-08-22
Tipsa om denna anmälning per e-post.
Alla dokument i ärendet finns som offentliga handlingar hos
Diskrimineringsombudsmannen
Box 4057
169 04 Solna
Besöksadress: Råsundavägen 18
169 04 Solna
Telefon: 08-120 20 700, fax: 08-120 20 800
E-post: do@do.se
Senare anmälan: Upplandsbanken/Danske bank, Uppsala 2009-10-20
Tidigare anmälan: Se och synas, Uppsala 2009-10-20