Comviq, Kista, 2005-07-06

Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Handikappombudsmannen (nuvarande Diskrimineringsombudsmannen).

Diskriminerande part
eller plats för diskriminering:
Comviq
Webbadress:
www.comviq.se
Gatuadress:
Box 62
Postnummer och ort:
164 94 Kista
Kommun:
Stockholms stad
Verksamhetstyp:
Samhällstjänster och organisationer
Datum för händelsen:
2005-07-06 (Anmälningsdatum: 2005-07-06)
Jag diskriminerades i egenskap av:
Besökare/kund
Den diskriminerades funktionsnedsättning:
rörelsehinder
Följden av diskrimineringen:
Jag tvingades acceptera sämre villkor för att kunna delta

Beskrivning av diskrimineringen:

Jag anser att Comviqs kundtjänst har diskriminerat mig pga mitt måttliga talproblem (dysartri) som ingår i min diagnos Friedreichs ataxi (FA). Jag fick problem med mitt simkort och i samband med det ringde jag Comviqs kundtjänst upprepade gånger under flera dagar. Jag blev lika illa bemött varje gång.

Jag vill ha det utrett klarlagt hur Comviqs rutiner för att bemöta människor med talhandikapp fungerar – om de överhuvudtaget har några! Har de inga kräver jag att Comviq omgående inför en utbildning i detta i träningen av sina telefonförsäljare. Jag vill dessutom kompenseras för det dåliga bemötande jag upplevt och den kränkning av mig som person det inneburit.

Nedan följer exempel på dialoger mellan mig och kundtjänst:

1. Jag: Jag vill ta bort min vidarekoppling.
Comviq: Vilken då?
Jag: 0708 10[här avbryts jag]
Comviq: VILKEN DÅ?!
Jag: 0708 10 7[här avbryts jag igen]
Comviq: VILKEN DÅ?!?!?
Jag: den vidarekoplling som är inlagd på mitt abbonemang vars nummer jag försöker läsa upp men du avbryter.
Comviq: klick [lägger på luren]

2). Dialog dag 2 då det ej funkar trots att jag både via email och telefon anmält att jag är rullstolsburen och beroende av mobilen av säkerhetsskäl. Kl 15, 6 Jul 2005:

Jag: Varför har mitt simkort fortfarande ej aktiverats trots att jag imorse berättade att jag är rullstolsburen o beroende av mobilen av säkerhetsskäl, och ni då lovade att fixa det på 30 min till en timme?
Sara, Comviq: Ditt telefonnummer?
Jag: 0708 10[borttaget av ILI]
Sara, Comviq: Vänta lite så ska jag se.
… tiden går…
Sara, Comviq: Det har blivit nåt fel, men om du stänger av och på telefonen om en timma kommer det funka.
Jag: Ok, men kan du svara på min fråga som är: VARFÖR har mitt simkort fortfarande ej aktiverats trots att jag imorse berättade att jag är rullstolsburen o beroende av mobilen av säkerhetsskäl, och ni då lovade att fixa det på 30 min till 1 timme?
Sara, Comviq: nu får du lyssna på vad jag säger – STÄNG AV o på telefonen om en timma så kommer det funka.
Jag (uppgivet, inser att Sara inte ens förstår att be kunden om ursäkt för att Comviq sjabblat): Kommer jag kompenseras?
Sara, Comviq: Nej, det kommer du inte.
Jag (riktigt förbannad o supermissnöjd men orkar inte uppfostra deras extremt dåliga telefonpersoner mer): Tack, hej!

Synpunkter: Oj oj oj, kan Sara ens vara tränad att – även om jag talar sluddrigt och långsamt så man hör att jag är handikappad – be om ursäkt för att Comviq som företag sjabblat?!

3. Jag: …diverse inkl mitt att sim kort funkar fortfarande ej trots att ni under två dagar gång på gång lovat fixa det inom 30 min till 1 timme, och jag varje gång informerat att jag som rullstolsburen är beroende av mobilen av säkerhetsskäl .
Kerstin, Comviq: Du låter som en robot.

Jag: Eftersom du vägrar berätta varför det är fel, vill jag i sken av det som hänt prata med din chef.
Kerstin, Comviq: Nej, du får inte prata med min chef.
Jag: Varför inte det?
Kerstin, Comviq: Därför att jag inte tycker att jag gjort något fel.
Jag: Om du inte gjort nåt fel borde du väl inte ha nåt emot att jag pratar med din chef?
Kerstin, Comviq: klick [lägger på luren i mitt öra]

Ingen påföljd har rapporterats.


Är orsaken till denna anmälan åtgärdad eller vill ni av någon annan anledning kontakta Independent Living Institute? Läs gärna vår information för verksamheter som blivit anmälda först. E-post: anmalningstjansten@independentliving.org

Vår referens:
https://anmalningstjansten.se/anmalningar/comviq_box__kista_2005-07-06

brevTipsa om denna anmälning per e-post.

Alla dokument i ärendet finns som offentliga handlingar hos
Diskrimineringsombudsmannen
Box 4057 169 04 Solna
Besöksadress: Råsundavägen 18 169 04 Solna
Telefon: 08-120 20 700, fax: 08-120 20 800
E-post: do@do.se


Senare anmälan: Maria Gamla stan Stadsdelsförvaltning, Stockholm 2005-06-07
Tidigare anmälan: Träffen, Kramfors 2005-07-07