Coop Forum Bromma , Bromma, 2017-02-15

Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Diskrimineringsombudsmannen enligt diskrimineringslagen (2008:567) och till byggnadsnämnden i -s kommun som en anmälan om ett eller flera enkelt avhjälpta hinder enligt plan- och bygglagen 17 kap 21a §.

Diskriminerande part
eller plats för diskriminering:
Coop Forum Bromma
Webbadress:
https://www.coop.se/butiker-varor–erbjudanden/butiker-import/coop-forum/coop-forum-bromma/
Gatuadress:
Ulvsundavägen 189
Postnummer och ort:
16867 Bromma
Kommun:
Verksamhetstyp:
Övrig försäljning av varor och tjänster
Datum för händelsen:
2017-02-15 (Anmälningsdatum: 2017-02-19)
Jag diskriminerades i egenskap av:
Besökare/kund
Min funktionsnedsättning:
rörelsehinder, Synnedsättning/blind
Följden av diskrimineringen:
Jag eller den som diskriminerades tvingades acceptera sämre villkor för att kunna delta

Beskrivning av diskrimineringen:

Entrén för funktionshindrade ligger vid sidan av den vanliga huvudentrén. Marken utanför är ännu mera ojämn vid specialentrén, samt att det finns en tröskel. Sedan hamnar man mellan två dörrar som både öppnas med en och samma dörröppnare men på vägen ut gled min väska ner och tog det längre tid för mig som gjorde att jag blev inlåst i detta utrymme, jag har tidigare påpekad detta för personalen men ännu verkar inget ha gjords åt saken.

I butiken kan jag inte nyttja självskanningen, finns det inga lämpliga varukorgar för personer som inte kan nyttja vagn eller ”större korgarna som dras” (OBS det ska finnas (minst) en att hämta i förbutiken men köara kan var långa där och personalen vet oftast inte om detta …så att få tag i denna korg ta lätt 10-15 minuter (? helt absurd).

Jag kan inte panta flaskor/burkar och då ajg itne kan använda självskanning måste jag lägga upp mina varor på bandet, men jag når inte det är höga kanter (ännu högre än innan ombygnaden) så jag kan inte handla alls självständigt ”bara för att jag råkar sitta i rullstol”. För att kunna betala fick personalen ta loss pinautomaten för dessa är dåligt placerade.

Jag har varit i kontkat med ledningen i samband med ombyggnaden 5-10 år sedan men det blev ändå sämre än innan, även påpekat problemen sedan men upplver helt enkelt att denna butik hellre har att funktionshindrade handlar någon anannstans, eftersom de inte ens fixar till de små ändringarna som skulle behövas, och som de dessutom har lovats (men sedan blev det chefbytte (igen) och/eller så fick jag bara detta löfte så att jag la ner ärendet, av denna anledning finns det tydligen inga alternativ, än att anmäla til DO:

Hoppas att Coop som helhet tar til sig detta lika mycket som Coop Forum i Bromma. Då jag som funktionshindrat inte känner igen mig i nedanstående från hemsidan:

”Den resa vi nu inlett för att ta Coop in i framtiden startar från den plattform vi byggde företaget på för många år sedan. Vi har en strategisk plan med tydliga mål. Vi har formerat en sammansvetsad organisation där alla drar åt samma håll. Allt med syftet att skapa marknadens mest attraktiva kunderbjudande.

Det nya Coop ska stå för attraktiva butiksupplevelser, …”

MIn egen uppfattning ”Jag eller den som diskriminerades kunde inte komma in eller delta i verksamheten alls”

På Coop hänvisas till E-post fast det är ett formulär, personer som anvädner sig av talsyntes kan inte nyttja dessa formulär som inte ska kalls för e-post, Inga filer kan bifogas m.m. så intealls samma ska som e-post.

Jag anser att detta är ett brott mot plan- och bygglagen (2010:900) 8 kap. 12 §. Jag vill därför att Independent Living Institute även sänder min anmälan vidare till byggnadsnämnden i -s kommun som en anmälan om ett eller flera enkelt avhjälpta hinder. Jag vill meddelas skriftligen av byggnadsnämnden vilka åtgärder man vidtar i mitt ärende och få kopior av samtliga handlingar som skickas eller mottas av kommunen i mitt ärende.

Uppföljning till denna anmälan, 2017-05-05

Handikappombudsmannen/Diskrimineringsombudsmannen har avslutat mitt ärende.
Byggnadsnämnden har inte meddelat mig vilka åtgärder man vidtagit.
Den diskriminerande parten har inte medgett att man diskriminerat mig.
Den diskriminerande parten har inte bett mig om ursäkt.
Den diskriminerande parten har inte slutat att diskriminera på detta sätt.
Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till byggnadsnämnden.

Ej hört något i detta ärende från byggnadsnämnden eller utövaren men eftersom utföraren enbart går att nå via ett e-post formulär som p.g.a. att detta är ett otillgängligt alternativ för e-post gjorde jag en lång sökning och skickas mejl till styrelse ordförande.idag 20170505.
Jag tog själv kontakt med DO och fick följande svar:
"Vad avser anmälningen har DO har registrerat och gått igenom uppgifterna i dessa. DO planerar inga tillsynsåtgärder med anledning av uppgifterna men de har gett oss värdefull information för DO:s framtida arbete.
När DO gör en bedömning om myndigheten ska inleda en tillsyn eller inte utgår DO från vissa kriterier. Du kan läsa mer om dessa kriterier på DO:s hemsida. Om du vill veta mer om DO:s tillsynsarbete och vart du kan vända dig kan du följa nedanstående länkar.
http://www.do.se/att-anmala/hur-bedomer-do-anmalningar/"

Är orsaken till denna anmälan åtgärdad eller vill ni av någon annan anledning kontakta Independent Living Institute? Läs gärna vår information för verksamheter som blivit anmälda först. E-post: anmalningstjansten@independentliving.org

Vår referens:
https://anmalningstjansten.se/anmalningar/coop_forum_bromma_ulvsundavagen_bromma_2017-02-15

brevTipsa om denna anmälning per e-post.

Alla dokument i ärendet finns som offentliga handlingar hos
Diskrimineringsombudsmannen
Box 4057 169 04 Solna
Besöksadress: Råsundavägen 18 169 04 Solna
Telefon: 08-120 20 700, fax: 08-120 20 800
E-post: do@do.se


Senare anmälan: Bromma Stockholm Airport 2017-02-20
Tidigare anmälan: Gräddosten, Umeå 2017-02-19