Färdtjänsten Stockholms län, Stockholm, 2006-11-23

Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Handikappombudsmannen (nuvarande Diskrimineringsombudsmannen).

Diskriminerande part
eller plats för diskriminering:
Färdtjänsten Stockholms län
Webbadress:
http://www.sll.se/sll/templates/NormalPage.aspx?id=1014
Gatuadress:
Box 170 94
Postnummer och ort:
104 62 Stockholm
Kommun:
Stockholms stad
Verksamhetstyp:
Allmänna kommunikationer
Datum för händelsen:
2006-11-23 (Anmälningsdatum: 2006-11-23)
Jag diskriminerades i egenskap av:
Besökare/kund
Den diskriminerades funktionsnedsättning:
rörelsehinder
Följden av diskrimineringen:
Jag tvingades acceptera sämre villkor för att kunna delta

Beskrivning av diskrimineringen:

”Let the shameful wall of exclusion finally come tumbling down” – President George HW Bush, vid tillfället för instiftandet av lagen Americans with Disabilities Act (ADA) – 26:e juli 1990.

Vänligen sänd kopia till Färdtjänstnämnden, Handikappombudsmannen, Diskrimineringsombudsmannen (Detta är diskriminiering punkt slut. DO borde börja handha alla former av diskriminering redan nu, inte bara etnisk!!!), samt Jämställdhetsombudsmannen (av analoga skäl som angetts till DO).

KLAGOMÅL
Går ej att boka kväll/nattresor med specialfordon – varken via Internet eller ens om man ringer. Om man ringer måste man göra det flera dagar i förväg och sen SJÄLV ringa tillbaka på förmiddagen före resan och får först då reda på om det eventuellt går att ”få” åka. Detta är oerhört diskriminerande! Personer utan rullstol kan åka tunnelbana och buss när de vill – dvs. UTAN SOVJETISK MASTODONTPLANERING.

Förra helgen skulle jag på bal på Gärdet, gick ej att boka hemfärd med buss – det hette ”du måste boka vardagar, dagtid med framförhållning”.

Så nu idag torsdag lunch försökte jag boka hemfärd med specialfordon (på vanlig svenska: färdtjänstbuss) från Rival, Mariatorget 3, lördag morgon kl 01.05. Det gick inte via internet – ”Fullt den tiden” tyckte tjänsten oavsett när jag provade. Så jag ringde och beställde. De hade ingen buss lördag morgon, men skulle ”gå in med min beställning till planeringen”. De skulle ej ringa och bekräfta (”det gör de aldrig” hette det), utan jag var tvungen att ringa imorgon förmiddag (något direktnummer till planeringen gick ej ens att få) och höra om jag får åka eller ej!

Och min kompis från Uppsala som går lite men rullar snabbt i rullstol och kan dra mig efter sig snabbt och funkar som min ledsagare – ja han får inte åka med som min ledsagare utan han måste betala som medresenär ”eftersom han använder rullstol”.

Alltså skiljer färdtjänsten på folk och folk beroende på om de använder rullstol eller ej. Snacka om diskriminering!

Förslag på lösning: Steg 1 : LÅT OSS ÅNYO FÅ BESTÄLLA BUSS DIREKT AV SAMTRANS OCH SLIPPA FÄRDTJÄNSTEN HELT. Steg2 : LÄR AV UPPSALA – lägg ned färdtjänsten, dela ut biljetter, låt oss få boka som vemsomhelst i taxis ordinarie växel, och först där uppge om vi behöver färdtjänstbuss eller låg kombi. Chauffören själv ska givetvis i sin egen ficka tjäna minst lika mycket på att välja att köra en kund med rullstol (en de facto jobbigare körning ty krångel med bökig rullstol etc!) som en kund utan hjälpmedel – annars blir det GIVETVIS PGA. MÄNNISKANS NATUR onödigt många bomkörningar/dröjsmål!

NEJ, SVERIGE BEHÖVER EN LAG MED TÄNDER SOM DEFINIERAR OTILLGÄNGLIGHET SOM DISKRIMINERING. HUR LÄNGE SKA SVERIGE FORTSÄTTA ATT VARA SÄMRE ÄN TEX AUSTRALIEN, USA (DÄR JAG RESER MINST 1 GÅNG/ÅR), SYDAFRIKA, STORBRITANNIEN ELLER BULGARIEN?

I nuläget (utan nämnd riktig antidiskrimineringslag) blir bara enstaka fall tillgängliga i en sorts missriktad anda av att ”vi gör en jättegrej för ’de stackars handikappade'” och först efter lång tid och väsentlig möda av folk som borde få lägga sin energi på annat.

Med antidiskrimineringslag med tänder sker ett paradigmskifte så att det mesta plötsligt BLIR tillgängligt av sig självt eftersom man plötsligt ser tillgängliggörande som en billig försäkring mot potentiellt dyra stämningar.

”Let the shameful wall of exclusion finally come tumbling down” -President George HW Bush, vid tillfället för instiftandet av lagen Americans with Disabilities Act (ADA) – 26:e juli 1990.

Kopia sänd till:
Samtliga ledamöter av Färdtjänstnämnden Stockholms läns landsting som uppger sin e-postadress på http://www.sll.se/SLL/Templates/Board.aspx?id=824.

Uppföljning till denna anmälan, 2007-04-12

Handikappombudsmannen har avslutat mitt ärende.
Den diskriminerande parten har inte medgett att man diskriminerat mig.
Den diskriminerande parten har inte bett mig om ursäkt.
Den diskriminerande parten har inte slutat att diskriminera på detta sätt.
Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till Handikappombudsmannen.

Jag fick ett goddag yxskaft-svar av Färdtjänsten. De skrev att man som ledsagare måste kunna sitta på en vanlig stol i färdtjänstbussen. Som jag skriver i min anmälan kan min ledsagande kompis gå lite. Det säger sig själv att man då också kan flytta över till ett vanligt säte. USELT!

Är orsaken till denna anmälan åtgärdad eller vill ni av någon annan anledning kontakta Independent Living Institute? Läs gärna vår information för verksamheter som blivit anmälda först. E-post: anmalningstjansten@independentliving.org

Vår referens:
https://anmalningstjansten.se/anmalningar/fardtjansten_stockholms_lan_box__stockholm_2006-11-23

brevTipsa om denna anmälning per e-post.

Alla dokument i ärendet finns som offentliga handlingar hos
Diskrimineringsombudsmannen
Box 4057 169 04 Solna
Besöksadress: Råsundavägen 18 169 04 Solna
Telefon: 08-120 20 700, fax: 08-120 20 800
E-post: do@do.se


Senare anmälan: Arena bar & nattklubb, Uppsala 2006-11-28
Tidigare anmälan: Synsam Botnia Optik, Örnsköldsvik 2006-11-21