Hertz Biluthyrning (First Rent A Car AB), Stockholm, 2006-07-13

Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Handikappombudsmannen (nuvarande Diskrimineringsombudsmannen).

Diskriminerande part
eller plats för diskriminering:
Hertz Biluthyrning (First Rent A Car AB)
Webbadress:
www.hertz.se
Gatuadress:
Box 12850
Postnummer och ort:
112 97 Stockholm
Kommun:
Stockholms stad
Verksamhetstyp:
Shopping
Datum för händelsen:
2006-07-13 (Anmälningsdatum: 2006-07-13)
Jag diskriminerades i egenskap av:
Besökare/kund
Den diskriminerades funktionsnedsättning:
rörelsehinder
Följden av diskrimineringen:
Annat

Beskrivning av diskrimineringen:

Jag har en handikappanpassad bil (handmanövrerad gas/broms), som nu gått sönder och måste repareras, vilket kommer att ta flera veckor. Jag skulle behövt hyra en ersättningsbil under tiden.

Hertz erbjuder på sin svenska hemsida under ’Stationer, bilar mm’ och därefter under ’Tjänster för rörelsehindrade’ följande (citat):


Tjänster för rörelsehindrade

Hertz erbjuder specialfordon med handkontroll för rörelsehindrade med nedsatt rörelseförmåga i kroppen.

Tjänsten finns tillänglig i USA, Kanada, Belgien, Frankrike, Tyskland, Italien, Luxemburg, Nederländerna och Spanien vid bilhyra i minst 24 timmar. Denna tjänst finns också i andra länder vid bilhyra i fem dagar eller längre. Reservation måste göras minst 72 timmar innan.

För mer information vänligen kontakta ditt lokala Hertzkontor eller Hertz bokningskontor, 0771 – 211 212


Detta är precis vad jag efterfrågade. Vid kontakt med deras bokningscentral (tel som ovan) är det först inga som helst problem, men efter diverse turer finns tjänsten inte i Sverige!

Man uppger missförstånd, trots att jag var tydlig i den första kontakten och trots skrivningen på deras hemsida. Det upplever jag som diskriminerande.

Det är i sig ett underbetyg till hyrbilsbranschen, att bara ett bolag (Hertz) synes erbjuda tjänster för rörelsehindrade, men erbjudandet visar sig inte vara seriöst, när det synas. Det förhållandet framgår inte av bolagets information på sin hemsida.

En anpassning så att en automatväxlad bil kan köras med handkontroll för gas/broms, samt bl.a. hel-/halvljus och körriktning kostar maximalt 20000 SEK och bilen kan då också köras precis på samma sätt som en normal bil av den som inte är handikappad, dvs ingen inskränkning görs i bilens användbarhet i den normala uthyrningsverksamheten. Det kan inte vara omöjligt för biluthyrningsbranschen att gemensamt hålla en viss procent av bilparken handikappanpassad för de enklaste formerna av handikapp vid körning av bil, när man kan erbjuda sina kunder häftiga och antagligen betydligt dyrare fordon med körglädje.

Hertz har tillsänts en kopia av anmälan via e-post.

Uppföljning till denna anmälan, 2007-11-11

Handikappombudsmannen har avslutat mitt ärende.
Den diskriminerande parten har inte bett mig om ursäkt.
Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till Handikappombudsmannen.

Det är mycket gott om pengar man ska ha i detta samhälle. Då kan man be i stort sett vem som helst att dra dit pepparn växer. Alla företag har en affärsidé - uttalad, outtalad och ibland hemlig. När man studerar uttalade affärsidéer frapperas man ganska ofta av hur korkade de är. En affärsidé är den yttersta och övergripande styrformeln för företagets existensberättigande och hur detta ska agera i sammanhanget. Där ingår sällan eller aldrig någon hänsyn till udda (kund)grupper.

Uppföljning till denna anmälan, 2006-09-25

Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till HO.

HO bedömer att ärendet inte faller inom dagens diskrimineringslagstiftning, varför HO därför inte kommer att utreda eller driva det.
Såvitt jag förstår är den anmälda parten över huvud taget inte underrättad och därför finns inte heller någonting att anföra beträffande standardmeningarna ovan.
Jag finner det därför fullständigt meningslöst att fortsätta göra sådana här anmälningar, som enbart resulterar i sysselsättningsterapi hos HO med så kallade beslut på fint och dyrt förtryckt papper, antagligen till skyhöga juristlöner för skattebetalarna. Fint låter det också - med handikappombudsman, diskrimineringslagstiftning, alla människors lika värde...

Är orsaken till denna anmälan åtgärdad eller vill ni av någon annan anledning kontakta Independent Living Institute? Läs gärna vår information för verksamheter som blivit anmälda först. E-post: anmalningstjansten@independentliving.org

Vår referens:
https://anmalningstjansten.se/anmalningar/hertz_biluthyrning_box__stockholm_2006-07-13

brevTipsa om denna anmälning per e-post.

Alla dokument i ärendet finns som offentliga handlingar hos
Diskrimineringsombudsmannen
Box 4057 169 04 Solna
Besöksadress: Råsundavägen 18 169 04 Solna
Telefon: 08-120 20 700, fax: 08-120 20 800
E-post: do@do.se


Senare anmälan: Färdtjänst och Riksfärdtjänst, Lilla Edets kommun, Lilla Edet 2006-08-07
Tidigare anmälan: Modins Bil i Uppsala AB, Uppsala 2006-07-13