Hovet, Johanneshov, 2017-02-17

Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Diskrimineringsombudsmannen enligt diskrimineringslagen (2008:567) och till byggnadsnämnden i Stockholms stad som en anmälan om ett eller flera enkelt avhjälpta hinder enligt plan- och bygglagen 17 kap 21a §.

Diskriminerande part
eller plats för diskriminering:
Hovet
Webbadress:
https://www.stockholmlive.com/en/contact
Gatuadress:
Arenagången
Postnummer och ort:
12177 Johanneshov
Kommun:
Stockholms stad
Verksamhetstyp:
Kultur
Datum för händelsen:
2017-02-17 (Anmälningsdatum: 2017-02-18)
Jag diskriminerades i egenskap av:
Besökare/kund
Min funktionsnedsättning:
rörelsehinder, Synnedsättning/blind
Följden av diskrimineringen:
Jag eller den som diskriminerades tvingades acceptera sämre villkor för att kunna delta

Beskrivning av diskrimineringen:

Det gick varken att hitta gatuadressen, eller var P-Platserna för rörelsehindrade finns.

På hemsidan står det ”Välkomna till ett område för alla!” Men inte på parketten där är man tydligen inte väkommen?! Man får alltså aldrig sitta nära scenen, men tvingas till platser högre upp och långt bak. Denna gång var det inte jag som bokade, och visade det sig att våra platser var på parketten så at tvi skulle se bra ”life” även på scenen.

Själva byggnaden är långt iftån optimalt det lutar åt alla möjliga hörn och kanter. Det tog ca 15 minuter innan vi hittade informationsdesken, ingen visste var vi skulle vända oss. Vi och fler rörelsehindrade skulle ta oss in via entré 13 som låg helt på andra sidan från informationen och hissen. Vissa hadde desutom ringt för att få platser så nära entré som möjligt, så att de skulle behöva gå så lite som möjligt.
Jag sitter i rullstol och gick höra att jag inte fick komma till min plats då det var parketten och av utrymningsskäll får inga i rullstol sitta där. Inga ursäkter m.m. snarare en arg kommentar att jag inte hade fått boka denna plats. Kränkande att rullstolsburna endast var välkommen på specialplatser … som ligger långt ifrån scenen samt att jag tydligen ”tvingas” boka via telefon och inte på nätet. Vi förklarade att jag kan gå lite grann och fick till slut lov att ta mig till platsen. Då var vi tvungen att hitta en kvinna som kunde hjälpa oss ner. Även här fick jag direkt höra att jag inte fick komma ner till parketten av utrymningskäll ingen ursäkt eller så hon meddelade detta jätte glad som om det vore något positivt, att jag inte var välkommen. Vi förklarade lite surt situationen, inte kul att bli utpekat som boven i dramat igen. Hon tog sig iväg en stund senare kom hon tillbaka och var det o.k. Strax efter oss kom två kvinnor av vilken en gick mycket dåligt. De klagade att de hade ringt och verkligen försökt att boka platser så att hon endast behöva gå kort möjligaste streckan och de undrade precis som vi skulle gå in på ingång 13 och sedan ta sig någon annanstans och att den andra hissen var ur funkition att personalen var så dåligt insatta. Samt att vi tydligen ”förväntades veta detta” och fatta att vi behövde vara på plats i mycket god tid. Men nu skulle kvinnan som jobbade rädda oss igen. Men jag löser problemet. Detta gillade varken vi eller de andra kvinnorna. Jag valde att säga till, att dettq var ett olycklig och olämplig ordval, men nej denna kvinna had ingen förståelse hon hade ju löst problemet. Det var länge sedan jag kände mig så kränkt dels åt mig själv men främst för den andra damens vägar. Om hon ville lösa problemet skulle hon behöva ”bota oss”, hon har ingen aning hur mycket ork och/eller smärta en annan människa har, vi har kanske vilat upp oss och planerat noggrann för att orka vara med och p.g.a. att strul skulle vi kanske inte ens orka uppträdandet.
Vi tvingades gå runt minst halva Hovet för att komma till våra platser … . Dubbel diskriminering jag fick egentligen inte delta alls och sedan kränkningarna. Det förstörde kvällen och hur mycket extra tid det tar att återhämta mig är svårt att bedöma.

Dörröppnare på RH toaletterna saknas men dörrstängaren finns så jag kunde inte gå på toaletten självständigt.

Så anpassa informationen på hemsidan, utbilda personalen i bemötande, installera dörröppnare på varända dörr som har en dörrstängare, installera fler hissar och hittar lösningar som gör att rullstolsburna har tillgång till likvärdiga platser, hur ni ska löas detta med alla lutnaingar inomhus har jag ingen aning om men ni måste meddela hur illa det är. Lägg även till information på hemsidan och på plats för personer som har svårt att gå längrer streckor kanske införskaffa rullstolensom hjälp och har insatt personal tillgängligt vid varje entré.

Skapa fungerade rutiner, se till att alla kan boka på samam vilkor varför ska rörelsehindrade tvingas boka via telefon m.m. Tänk efter innan ni srkvier att ni är tillgängliga då jag inte alls upplever ”Hovet” som tillgängligt i dags läget dirkriminerar ni och det verkar som ni inte ens är medvetna om detta.

Jag anser att detta är ett brott mot plan- och bygglagen (2010:900) 8 kap. 12 §. Jag vill därför att Independent Living Institute även sänder min anmälan vidare till byggnadsnämnden i Stockholms stad som en anmälan om ett eller flera enkelt avhjälpta hinder. Jag vill meddelas skriftligen av byggnadsnämnden vilka åtgärder man vidtar i mitt ärende och få kopior av samtliga handlingar som skickas eller mottas av kommunen i mitt ärende.

Uppföljning till denna anmälan, 2017-05-05

Handikappombudsmannen/Diskrimineringsombudsmannen har avslutat mitt ärende.
Byggnadsnämnden har inte meddelat mig vilka åtgärder man vidtagit.
Den diskriminerande parten har inte medgett att man diskriminerat mig.
Den diskriminerande parten har inte bett mig om ursäkt.
Den diskriminerande parten har inte slutat att diskriminera på detta sätt.
Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till byggnadsnämnden.

Ej hört något i detta ärende från byggnadsnämnden eller utövaren.

Jag tog själv kontakt med DO och fick följande svar:
"Vad avser anmälningen har DO har registrerat och gått igenom uppgifterna i dessa. DO planerar inga tillsynsåtgärder med anledning av uppgifterna men de har gett oss värdefull information för DO:s framtida arbete.
När DO gör en bedömning om myndigheten ska inleda en tillsyn eller inte utgår DO från vissa kriterier. Du kan läsa mer om dessa kriterier på DO:s hemsida. Om du vill veta mer om DO:s tillsynsarbete och vart du kan vända dig kan du följa nedanstående länkar.
http://www.do.se/att-anmala/hur-bedomer-do-anmalningar/"

Är orsaken till denna anmälan åtgärdad eller vill ni av någon annan anledning kontakta Independent Living Institute? Läs gärna vår information för verksamheter som blivit anmälda först. E-post: anmalningstjansten@independentliving.org

Vår referens:
https://anmalningstjansten.se/anmalningar/hovet-arenagangen-johanneshov_2017-02-17

brevTipsa om denna anmälning per e-post.

Alla dokument i ärendet finns som offentliga handlingar hos
Diskrimineringsombudsmannen
Box 4057 169 04 Solna
Besöksadress: Råsundavägen 18 169 04 Solna
Telefon: 08-120 20 700, fax: 08-120 20 800
E-post: do@do.se


Senare anmälan: Gräddosten, Umeå 2017-02-19
Tidigare anmälan: Vasakronan, Sundbyberg 2017-02-17