Malmö Aviation, Malmö, 2009-11-22

Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Diskrimineringsombudsmannen enligt diskrimineringslagen (2008:567).

Diskriminerande part
eller plats för diskriminering:
Malmö Aviation
Webbadress:
http://www.malmoaviation.se
Gatuadress:
Jägershillgatan 18
Postnummer och ort:
20120 Malmö
Kommun:
Malmö stad
Verksamhetstyp:
Allmänna kommunikationer
Datum för händelsen:
2009-11-22 (Anmälningsdatum: 2009-12-03)
Jag diskriminerades i egenskap av:
Besökare/kund
Min funktionsnedsättning:
rörelsehinder
Följden av diskrimineringen:
Jag eller den som diskriminerades tvingades acceptera sämre villkor för att kunna delta

Beskrivning av diskrimineringen:

Är min tid och möjlighet att komma fram i tid mindre viktig än andras på grund av attt jag använder rullstol?

Bakgrund:
Fast i rullstol på Sturup söndag 22 november – Malmö Aviation har precis ställt in flight 186 ursprungligen kl 19.50 till Stockholm. Vi tvingas ta buss utan rullstolsramp/lift till Kastrup, Köpenhamn och där flyga med SAS till Arlanda.

Malmö Aviations diskriminering:
1) Vägran, trots tre (3!) e-mailpåminnelser (se bifogad pdf med sparade e-mail), bekräfta att jag får ledsagning (sk. WCHC med internationell terminologi).

2) Den buss de ordnade för transport till Kastrup SAKNADE rullstolsramp/lift.

3) Noll hjälp komma ur bussen på Kastrup trots löfte – ingen kom då vi var framme på Kastrup. Om de vägrar beställa tillgänglig buss eller rullstolstaxi (tex har Taxi Kurir Malmö och Vellinge taxi sådana), så är det ingen raketvetenskap att inse att de måste TILLSE att jag kommer av deras transport då vi är framme! (Jag kom av långt efter alla andra då busschauffören, en trevlig gammal man, med äventyrande av sin rygg, BAR mig av bussen. Jag kände mig kränkt, förminskad, elak, fick skuldkänslor för hans rygg, osv.)

Detta gjorde att jag kom sist i kön till incheckningen in på Kastrup (se BIFOGAT FOTO) och även SIST ombord på SAS-planet i Köpenhamn och fick då alla onda blickar (folk trodde givetvis att SAS-planets försening var mitt fel).

4) Jag fick ej sitta bredvid min assistent och kunde därför ej äta – Malmö Aviation borde ha TILLSETT att SAS fått uppgifter om att jag reste med assistent.

5) När alla andra passagerare gått av fick jag vänta ytterligare ca 30 minuter i planet på att få komma av, för att SAS trots löfte ej ringde på assistans förrän EFTER vi landat typ 00.10 i måndags morse. DETTA ÄR SAMMA SAK SOM ATT SJ I STH LOVADE DIREKT MED FRAMFÖRHÅLLNING RINGA O FIXA SÅ JAG FICK KOMMA AV I UPPSALA, MEN EJ GJORDE SÅ UTAN VÄNTADE MED ATT RINGA TILLS VI KOMMIT FRAM!

Malmö Aviation borde ha TILLSETT att SAS fått uppgifter om att jag hade beställt WCHC och FIXAT så den var beställd INNAN vi landade, dvs Malmö Aviation borde rimligen ansvara för att den alternativa resa de ordnade fungerade för mig. Det gjorde de ej!

P3 programmet Verkligheten rapporterade söndagen 29 november om den kränkning och diskriminering jag i rullstol utsattes för då jag skulle flyga från Malmö Sturup till Stockholm Bromma med Malmö Aviation.

NEJ, detta är INTE som ”Peter & Vargen”, ty inom en månad har jag rest utanför Stockholms Stad två gångerr, och båda gångerna (100% av resorna) har jag utsatts för likartad kränkning, diskriminering samt även diskriminerande otillgänglighet. Av SJ, Malmö Aviation samt SAS. FN, Norge, USA, Australien, Sydafrika, Frankrike, UK mfl klassar detta som diskriminering och tycker inte alls jag ropar varg!
Denna UNT artikel beskriver första delen av mardrömsresan: http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=16-AV_ID=985984,00.html

Är min tid och möjlighet att komma fram i tid mindre viktig än andras bara för att jag använder rullstol?

Se även denna DN-artikel om DO’s nya brev till ansvariga politiker, samt mina krav:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/do-vill-utvidga-forbudet-mot-diskriminering-1.996523

Utöver av DN nämnd piska (skadestånd) behövs även en morot för att åtgärda gamla hus, bussar, tåg osv (Jo behövs, annars får vi vänta 60 år till!):
HUR KAN TILLGÄNGLIGGÖRANDET FINANSIERAS?
* USA erbjuder även en MOROT: skattelättnader på 15 000 dollar per år till samtliga företag oavsett storlek för tillgänglighetsskapande åtgärder. Sverige saknar motsvarande incitament. Betalar inte svenskar med funktionsnedsättningar skatt precis som amerikaner?

* Samhället sparar pengar på att tillgängliggöra för personer med funktionsnedsättning – exempel: tillgängliggörandet av bussar ökar antalet kunder (bra även för pensionärer, barnvagnar, cyklar, miljön mm!) och därmed är det samhällsekonomiskt lönsamt.

* Fler kan komma i arbete om de utestängande skamfulla murarna äntligen rivs även i Sverige, och ju fler som jobbar ju desto mer växer kakan så vi har mer att dela på! (Exempel på länder som redan rivit murarna: Norge, USA, Sydafrika, UK, Australien, Frankrike mfl)

Läs denna SvD-artikel om att Sverige får tung utländsk kritik av FN + femton (15!) andra bl a för diskriminering av människor med funktionsnedsättning i kollektivtrafiken: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3770729.svd -vilket min erfarenhet med SJ , SAS & MA är exempel på!

När ska Sverige få åtminstone samma antidiskrimineringslag som Norge har sedan januari i år?

Varför ska vi förlora mot Norge inte bara i skidåkning?

KONTAKTA GÄRNA: Peter Cederholm, diskriminerad, tfn 0708-10 79 44 | email peter@cederholm.net (på www.cederholm.net finns länk till SVT ABCs reportage om SJ-händelsen + långt P3 reportage mm)

FRÅGOR & SVAR:
Dyrt med handikappanpassning?
det kostar ej ett öre mer för SAS att ringa i förväg och beställa assistens än att rutinmässigt vänta tills EFTER man landat, eller först då man checkat in och folk i kön får vänta på att det först då bokar WCHC assistens, eller hur? (Jag har råkat ut för samma sak massa ggr innan både med SAS och MA, men ej med American, Qantas, Lutfthansa mfl som BOKAR ASSISTENS MED FRAMFÖRHÅLLNING och även bekräftar att man beställt WCHC via email många dagar innan resan!)

Avvägning mellan samhällets kostnader och individens eget ansvar. Hade vi högre skatt eller
högre tåg-flyg-priser skulle vi ha råd med mer handikappanpassning?
Som betalning föreslår jag som sagt den morot USA erbjuder – skatteavdrag för tillgängliggörande . se ovan hur tillggörandet kan finansieras

Om nu Norge likt massa andra länder infört den lag jag vill ha , varför ska vi vara sämre?

LÄR DIG MER OM DISKRIMINERANDE OTILLGÄNGLIGHET I MINA 2 ARTIKLAR PÅ NEWSMILL:
1 NEWSMILL: http://www.newsmill.se/artikel/2009/08/27/f-d-moderatpolitiker-sverige-utestanger-rullstolsburna
2 newsmill kastar sten i glashus equality summit: http://www.newsmill.se/artikel/2009/11/17/sverige-kastar-sten-i-glashus-nar-man-idag-ar-vard-eu-toppmotet-om-jamlikhet-equaDenna anmälan är en del av Marschen för tillgänglighets tredje anmälningsaktion mot diskriminerande otillgänglighet. Otillgänglighet är diskriminering! Se www.marschen.se.

Ingen påföljd har rapporterats.


Är orsaken till denna anmälan åtgärdad eller vill ni av någon annan anledning kontakta Independent Living Institute? Läs gärna vår information för verksamheter som blivit anmälda först. E-post: anmalningstjansten@independentliving.org

Vår referens:
https://anmalningstjansten.se/anmalningar/malmo_aviation-jagershillgatan_malmo_2009-11-22

brevTipsa om denna anmälning per e-post.

Alla dokument i ärendet finns som offentliga handlingar hos
Diskrimineringsombudsmannen
Box 4057 169 04 Solna
Besöksadress: Råsundavägen 18 169 04 Solna
Telefon: 08-120 20 700, fax: 08-120 20 800
E-post: do@do.se


Senare anmälan: SAS, Arlanda 2009-12-03
Tidigare anmälan: MAX hamburgerställe, Haparanda 2009-11-28