Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Handikappombudsmannen (nuvarande Diskrimineringsombudsmannen).
- Diskriminerande part
eller plats för diskriminering: - SAS
- Gatuadress:
- Arlanda
- Postnummer och ort:
- Sigtuna
- Kommun:
- Sigtuna
- Verksamhetstyp:
- allmänna kommunikationer
- Datum för händelsen:
- 2002-12-18 (Anmälningsdatum: 2002-12-18)
- Den diskriminerades funktionsnedsättning:
- psykiskt funktionshinder
- Följden av diskrimineringen:
- Jag tvingades acceptera sämre villkor för att kunna delta
Beskrivning av diskrimineringen:
Scandinavian Airline System – SAS har tagit bort en så kallad servicekod på sina flyg, MAAS. Tidigare har personer som kan gå ombord på planet men ändå behövt viss assistans kunnat boka och få hjälp vid incheckningsdisken. SAS har emellertid tagit bort denna möjlighet på grund av besparingar. Vid kontakt med SAS publikrelations och personal som bokar resorna har vi fått följande information.
En kund som i fortsättningen behöver viss assistans kan få detta i mån av tid. Finns det personal över så kan kund få denna hjälp men detta får kunden reda på först vid incheckngsdisken. Har ej personalen tid att hjälpa kund så kan kunden således ej resa denna dag trots bokad biljett.
För att komma förbi detta problem kan man boka in en rullstol till den som egentligen endast behöver viss assistans, då finns det vid incheckningsdisken personal som ska hjälpa kunden. Men vem vill använda sig av detta sätt??
SAS diskriminerar en hel grupp av människor i och med borttagandet av den så kallade MAAS koden ( F.d servicekod på flyg), idag kan endast människor med fysiska funktionshinder vara säker på att få hjälp av SAS.
Sänder med utdrag ur Kommunala handikapprådets protokoll som bilaga.