SJ AB, Stockholm, 2009-10-24

Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Diskrimineringsombudsmannen enligt diskrimineringslagen (2008:567).

Diskriminerande part
eller plats för diskriminering:
SJ AB
Webbadress:
www.sj.se
Gatuadress:
Postnummer och ort:
10550 Stockholm
Kommun:
Stockholms stad
Verksamhetstyp:
Allmänna kommunikationer
Datum för händelsen:
2009-10-24 (Anmälningsdatum: 2009-10-28)
Jag diskriminerades i egenskap av:
Besökare/kund
Min funktionsnedsättning:
rörelsehinder
Följden av diskrimineringen:
Jag eller den som diskriminerades kunde inte komma in eller delta i verksamheten alls

Beskrivning av diskrimineringen:

”Det krävs goda byråkrater för att hålla en välorganiserad ineffektivitet igång.” (Henrik Tikkanen)

Lördagen 24 oktober 2009 skulle jag som, använder rullstol, åka tåg från Stockholm till Uppsala för att gå på fest. Min assistent och jag bokade biljett och rullstolsplats (det SJ kallar ”handikapplats” på sina kvitton, se bifogade PDF).

Vi fick löfte om att allt skulle fungera. SJ:s så kallade ”kundservice/säljavdelning” på tfn 0771-75 75 75 uppgav att ”allt är klart, bara att dyka upp”. Killen som gjorde bokningen kollade det egna systemet, två (2!) externa system samt gick dessutom och kollade med en kollega. Allt detta vid vittne av min assistent Carola K som hjälpte mig ringa.

Problem vid Centralen, Stockholm
Det började med att vi ej hittade den tillgängliga tågvagnen vi utlovats. Den tillgängliga vagnen skulle ha en handikapptoalett och tillräckligt bred gång för att jag skulle kunna flytta över från rullstolen till ett vanligt säte. Ej heller tågvärdarna hittade den (!) utan jag fick sedermera åka i en vanlig vagn utan handikapptoalett och p g a trång mittgång ej ens möjlighet att rulla till den lilla toa som fanns i andra änden av vagnen.

När vi väl kommit till vagnen uppstod nästa problem. Trots löftet vid bokningen att allt skulle fungera skulle jag enligt SJ:s personal utöver att ha telefonköat över 30 min till deras så kallade ”kundservice” ha bokat SJ-ledsagare själv via ett annat telefonnummer, och SJ-ledsagarna (inte min assistent som sköter min ”ledsagning”) skulle ha skött liften.

Redan där en diskriminerande särlösning (och brott mot lagen om handikappanpassad kollektivtrafik från 1979) – använder du rullstol måste du göra på annat sätt än alla andra: telefonköa ÄVEN TILL YTTERLIGARE ETT NUMMER SOM INTE SJ:s KUNDSERVICE ens UPPLYSTE OM!

Problem på tåget
Detta ledde till problem redan på Centralen i Stockholm. Jag hittade förvisso ej Carolas lapp med bokningsnumren, men tågvärden sa ”inga problem, vi hittar din VISA-betalda bokning i våra handdatorer ombord genom att t ex söka på ditt namn. Det gjorde man INTE. Och SJ hävdar fortarande idag (onsdag 28 oktober) att man inte kan hitta min bokning trots att de fått kopia av min biljett där bla bokningsnumret finns.

Problem i Uppsala
Sara och jag fick då, efter att vi fått hjälp ombord till den vanliga vagnen utan toamöjlighet (se ovan) av ditkallad konstig SJ-ledsagare, löfte av ansvariga huvud-tågvärden att det skulle fungera i Uppsala. Han lovade att personligen ringa direkt (45 min innan ankomst till Uppsala) och tillse att det skulle funka. Men det löftet hölls inte heller.

Detta handlar alltså inte om att SJ har sådan oreda i sina rutiner/IT-system/papper att de inte kunde hitta min bokning trots att jag hade legitimation och det VISA-kort biljetten betalats med, samt att vi uppgav hemtelefonummer och mobilnummer. DET HANDLAR OM DISKRIMINERANDE SÄRLÖSNINGAR, BROTT MOT LAGEN FRÅN 1979, BRUTET LÖFTE FRÅN HUVUD-TÅGVÄRDEN. OCH OM ATT DE FLERA DAGAR SENARE på fullt allvar FORTFARANDE påstår sig inte kunna hitta min bokning TROTS ATT DE då har biljettkvitton, beställningsnummer OCH kopia av den handskrivna lapp min assistent Carola skrev vid bokningstillfället. En revisor borde granska om dylik oreda är brottslig!

Väl framme i Uppsala fanns ingen SJ-ledsagare på plats för att manövrera liften, och tågvärdarna vägrade hjälpa till eftersom ingen av dem hade ”utbildning” på rullstolsliften, och något annat sätt att få ner mig fanns inte. När sedan min assistent/ledsagare Sara själv ville använda liften, vilket jag troligen tom hade klarat själv, förbjöd SJ:s personal henne att göra det. Ingen erbjöd sig att bära ned mig, varken SJ:s personal eller passagerare. Vi väntade på de konstiga ”SJ-ledsagarna/liftoperatörerna” som aldrig kom. Min assistent fick ej sköta den enkla liften själv. Tiden blev knapp – snart skulle tåget tillbaks till Stockholm. Dessutom är nivåskillnaden mellan tågdörren och perrongen stor, tågdörren smal, trappstegen smala och höga – en person utan vana att bära rullstolar riskerar att skada sin rygg och tappa mig så även jag skadas! Jag fick stanna kvar på tåget och åka hem igen.

Problem på Centralstationen (igen)
När jag kom tillbaka till Centralstationen i Stockholm fanns det inte heller någon på plats som kunde manövrera liften på perrongen. Man fick ringa på personal som kom först ett bra tag efter att alla andra hade gått av tåget så att jag kunde komma av tåget och åka hem.

Kräver skadestånd
Jag vill ha ersättning för biljetten och ersättning för den kränkning, förudmjukelse och diskriminering SJ:s förfarande inneburit för mig. Jag är en van resenär, och har rest runt mycket i världen. Bland annat har jag åkt på en dykresa till Australien, där det exempelvis ingick en helikopterfärd. Aldrig har det blivit problem som liknar situationen på tåget i Uppsala.

Att säljarna bokade ”handikapplats” och var fullt medvetna om rullstolen och aldrig informerade att jag skulle behöva telefonera ytterligare till en ANNAN Kafka-kassa styrks av mitt biljettkvitto och anteckningslappen min assistent Carola gjorde vid samtalet (se bifogade pdf-dokument med inscannat kvitto + Carolas handskrivna lapp).

Min förhoppning är att den mediala uppmärksamhet som vad jag råkat ut för och det eventuella skadestånd SJ får betala mig ska leda till att
a) SJ tvingas ändra sina rutiner så att människor inte behöver boka ledsagning i förväg utan kan åka när som helst
b) opinion väcks för att klassa otillgänglighet som diskriminering så som redan skett i USA, Australien, Storbritannien, Frankrike, Sydafrika, Norge mfl, mfl
c) SJ och andra aktörer i Sverige avskräcks från att göra likadant

I det korta perspektivet bör SJ dessutom OMEDELBART få extern hjälp att akut fixa sin:
1) Information – a) ej själv vetat om/informerat om behovet att ringa ANNAN ”kassa B”- callcenter”) & b) ej informerat om hur jag i den trånga icke-rulstolsvagnen skulle gått på toaletten (fanns ingen handikapptoalett och för trångt att rulla fram till den ta som fanns längst bort)
2) Organisation – tågvärdarna/på tåget befintlig personal ska GIVETVIS kunna sköta liftarna! Som f d ledamot i Brand- och räddningsnämnden Stockholms stad, undrar jag hur SJ gör med personer i rullstol vid brand eller annan olycka? [i efterhand har jag fått reda på att vissa lokförare FÅR sköta liftarna SAMT att tågen HAR ramper ombord för händelse av brand/olycka. DETTA borde ju tågvärdarna veta! VIDARE har jag fått mess på Facebook samt blogginlägg om att SJs ”kassa B” ledsagning ofta ej fungerar alls.]
3) Liftkonstruktion- a) liftarna ska givetvis vara enkla att sköta OCH monterade i själva tåget som i USA – se här två fotobevis på att även gamla tåg i ödemarken i Alaska går att utrusta med inbyggd lift: http://www.lazybee.biz/sj/trainskagway07conductor.jpg SAMT http://www.lazybee.biz/sj/trainskagway07onramp.jpg
Som BACKUP ska det även finnas MODERNA liftar som denna i Cairns Australien: http://www.lazybee.biz/sj/trainkuranda08sramp.JPG.


4 § diskrimineringslagen (2008:567) säger:
”4 § I denna lag avses med diskriminering
1. direkt diskriminering: att någon missgynnas genom att behandlas sämre än någon annan behandlas, har behandlats eller skulle ha behandlats i en jämförbar situation, om missgynnandet har samband med kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder,
2. indirekt diskriminering: att någon missgynnas genom tillämpning av en bestämmelse, ett kriterium eller ett förfaringssätt som framstår som neutralt men som kan komma att särskilt missgynna personer med visst kön, viss könsöverskridande identitet eller uttryck, viss etnisk tillhörighet, viss religion eller annan trosuppfattning, visst funktionshinder, viss sexuell läggning eller viss ålder, såvida inte bestämmelsen, kriteriet eller förfaringssättet har ett berättigat syfte och de medel som används är lämpliga och nödvändiga för att uppnå syftet,
3. trakasserier: ett uppträdande som kränker någons värdighet och som har samband med någon av diskrimineringsgrunderna kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder,
4. sexuella trakasserier: ett uppträdande av sexuell natur som kränker någons värdighet,
5. instruktioner att diskriminera: order eller instruktioner att diskriminera någon på ett sätt som avses i 1-4 och som lämnas åt någon som står i lydnads- eller beroendeförhållande till den som lämnar ordern eller instruktionen eller som gentemot denna åtagit sig att fullgöra ett uppdrag.”

12 § samma lag säger:
”Diskriminering är förbjuden för den som
1. utanför privat- och familjelivet tillhandahåller varor, tjänster eller bostäder till allmänheten, eller
2. anordnar en allmän sammankomst eller en offentlig tillställning.

Den som i förhållande till allmänheten företräder den som avses i första stycket ska likställas med denne.”

SJ tillhandahåller en tjänst utanför privat- och familjelivet till allmänheten när de säljer biljetter. Följaktligen anser jag att SJ utsatt mig för direkt diskriminering enligt 4 § första stycket diskrimineringslagen genom att kräva att jag ringer ett särskilt telefonnummer, utöver det jag ringer för att boka biljett, för att boka ledsagning. Jag anser vidare att SJ utsatt mig för diskriminering på Stockholms central, i tåget, på Uppsala station och tillbaka på Stockholms central igen.

Som anordnare av kollektivtrafik har SJ dessutom varit skyldiga att göra sina tåg tillgängliga i 30 år enligt lagen (1979:558) om handikappanpassad kollektivtrafik. Trots det har man inte kommit längre än så här! Otroligt.

En kopia av anmälan har sänts till SJ AB.Denna anmälan är en del av Marschen för tillgänglighets tredje anmälningsaktion mot diskriminerande otillgänglighet. Otillgänglighet är diskriminering! Se www.marschen.se.

Anmälningstjänstens kommentar

Denna anmälan har gett upphov till flertalet mediereportage. Se reportagen med början 2009-10-25 på Marschen för tillgänglighets lista med reportage om eller till följd av den tredje anmälningsaktionen.

Se även andra anmälningar mot SJ AB

Uppföljning till denna anmälan, 2009-12-31

Den diskriminerande parten har medgett att man diskriminerat mig.
Den diskriminerande parten har inte slutat att diskriminera på detta sätt.

DO ringde mig i November, ansåg detta var diskriminering även enligt Sveriges nuvarande lagstiftning (dvs diskriminering på andra sätt än "bara" otillgänglighet). DO sa de skulle skriva brev till SJ, och att jag skulle få se SJ's svar därpå. Jag har varken sett eller hört något ännu. Vet ej hur lång tid dylika saker kan väntas ta?

Är orsaken till denna anmälan åtgärdad eller vill ni av någon annan anledning kontakta Independent Living Institute? Läs gärna vår information för verksamheter som blivit anmälda först. E-post: anmalningstjansten@independentliving.org

Vår referens:
https://anmalningstjansten.se/anmalningar/sj_ab-stockholm_2009-10-24

brevTipsa om denna anmälning per e-post.

Alla dokument i ärendet finns som offentliga handlingar hos
Diskrimineringsombudsmannen
Box 4057 169 04 Solna
Besöksadress: Råsundavägen 18 169 04 Solna
Telefon: 08-120 20 700, fax: 08-120 20 800
E-post: do@do.se


Senare anmälan: Ticnet, Stockholm 2009-10-28
Tidigare anmälan: La Piazza, Kista 2009-10-24