SJ AB (Statens Järnvägar) – Sala station, Stockholm, 2005-06-12

Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Handikappombudsmannen (nuvarande Diskrimineringsombudsmannen).

Diskriminerande part
eller plats för diskriminering:
SJ AB (Statens Järnvägar) – Sala station
Webbadress:
www.sj.se
Gatuadress:
Postnummer och ort:
10550 Stockholm
Kommun:
Sala
Verksamhetstyp:
Allmänna kommunikationer
Datum för händelsen:
2005-06-12 (Anmälningsdatum: 2005-06-12)
Jag diskriminerades i egenskap av:
Besökare/kund
Min funktionsnedsättning:
blind

Beskrivning av diskrimineringen:

Jag skulle åka tåg mellan Norrköping och Uppsala. Jag bokade den billigaste biljetten för dagen med byte i Sala via Internet. Jag ringde sedan SJ Kundtjänst för att boka ledsagning. På grund av att avtalet om ledsagning med Sala taxi hade upphört gick det inte att få någon ledsagning. Jag blev därför ombokad till annat tåg. Det kostade mig cirka 20 kronor mer. Jag vägrades att få åka till samma pris eftersom det inte gick att sänka priset i datasystemet. Alltså fick jag både förskjuta resan och betala mer på grund av BLINDHETEN.

Anmälningstjänstens kommentar

Se även andra anmälningar mot SJ AB.

Uppföljning till denna anmälan, 2007-06-09

Handikappombudsmannen har avslutat mitt ärende.
Den diskriminerande parten har inte medgett att man diskriminerat mig.
Den diskriminerande parten har inte bett mig om ursäkt.
Den diskriminerande parten har slutat att diskriminera på detta sätt.
Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till Handikappombudsmannen.

Just i Salafallet har SJ återinfört ledsagning, men endast under vissa tider. Det är helt oacceptabelt. Rent allmänt vill jag säga att SJ:s förbeställningskrav på 24 timmar gör det oflexibelt och osäkert för den som t.ex. pendlar. Jag upplever det som om det skulle ha blivit svårare att kringgå denna regel i och med neddragningar på den personliga servicen, och att det över huvud taget finns en sådan regel är inte bra. Jag har inga direkta bevis för att det skulle ha blivit svårare att få ledsagning med kort varsel. Det är mer bara en upplevelse. Jag kan ha haft otur.

Resvärdsprojektet som finns här i Uppsala där det går att beställa ledsagning med fem minuters varsel är ett mycket bra initiativ som alla trafikoperatörer borde ta efter och som måste få fortsätta även att plusjobben försvinner.

HO har gjort sitt jobb utifrån det regelverk som finns. Det som måste till är ett förverkligande av diskrimineringskommitténs förslag om en generellt lag mot diskriminering.

Är orsaken till denna anmälan åtgärdad eller vill ni av någon annan anledning kontakta Independent Living Institute? Läs gärna vår information för verksamheter som blivit anmälda först. E-post: anmalningstjansten@independentliving.org

Vår referens:
https://anmalningstjansten.se/anmalningar/sj_ab_-_sala_station__stockholm_2005-06-12

brevTipsa om denna anmälning per e-post.

Alla dokument i ärendet finns som offentliga handlingar hos
Diskrimineringsombudsmannen
Box 4057 169 04 Solna
Besöksadress: Råsundavägen 18 169 04 Solna
Telefon: 08-120 20 700, fax: 08-120 20 800
E-post: do@do.se


Senare anmälan: Sjöhästen, Stockholm 2005-08-11
Tidigare anmälan: Lenas Frisörer, Örnsköldsvik 2005-08-17