SJ AB, Stockholm, 2008-05-24

Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Handikappombudsmannen (nuvarande Diskrimineringsombudsmannen).

Diskriminerande part
eller plats för diskriminering:
SJ AB
Webbadress:
www.sj.se
Gatuadress:
Postnummer och ort:
105 50 Stockholm
Kommun:
Stockholms stad
Verksamhetstyp:
Allmänna kommunikationer
Datum för händelsen:
2008-05-24 (Anmälningsdatum: 2008-05-26)
Jag diskriminerades i egenskap av:
Besökare/kund
Min funktionsnedsättning:
rörelsehinder
Följden av diskrimineringen:
Jag eller den som diskriminerades tvingades acceptera sämre villkor för att kunna delta

Beskrivning av diskrimineringen:

Jag använder elrullstol. Jag och min ledsagare gick till Centralstationen i Uppsala den 7:e maj för att boka en tågresa tur och retur till Stockholm den 24:e maj. Jag fick biljetterna och det skulle inte vara några problem med att jag använder rullstol.

Den 24:e när jag skulle åka gick det bra att åka till Stockholm. På stationen i Upssala kollade jag att allt skulle fungera med min hemresa från Stockholm. Då fick jag veta att min hemreseavgång 23.05 var inställd. Personalen sa att det skulle bli buss istället och att den inte skulle ha ramp. Redan det är diskriminerande! SJ borde förstås erbjuda en tillgänglig bussresa!

När jag gick av tåget i Stockholm meddelade personalen mig att bussen för hemresan var senarelagd med en timma.

Senare i Stockholm fick jag ett samtal från SJ. Istället för att åka med bussen på kvällen skulle de skicka en taxi. Vi skulle få åka med den från Centralstationen i Stockholm hem till Uppsala. Lite senare på kvällen ringde SJ igen och sa att de skulle skicka taxin till Gröna Lund, där vi befann oss, istället. SJ begärde mitt personnummer, de sa att de måste ha det. De skulle kolla upp någonting med färdtjänst. Varför förstår jag inte. Taxin skulle komma 22.30. Vi fick också ett telefonnummer från SJ som vi skulle ringa om det var något problem. Vi väntade 10 minuter, men taxin kom inte och ringde därför telefonnumret. SJ sa då att taxin var på väg. Vi väntade ungefär en halvtimme till och ringde SJ igen för att få samma besked. Samtidigt stod det en massa taxibilar med lift där vi var. De skulle ha fungerat för mig, men de fick vi inte ta för SJ.

Då ringde vi till Uppsala kommuns krisjour vid Stöd och service. Personen vi pratade med började jaga SJ och försöka få dem att ordna vår situation. Han kunde inte skicka någon bil från Uppsala. Vi hade kontinuerlig kontakt med personen under fortsättningen av kvällen.

Vi stod och väntade i två timmar och fick hela tiden samma besked från SJ. Jag kände mig arg, kränkt och åsidosatt. Min ledsagare var nästan gråtfärdig. Gröna Lund stängde vid 22 och allting runt omkring hade nu stängt också. Vi hade varit i Stockholm hela dagen och batterierna i min elrullstol höll därför på att ta slut. Om dom skulle ta slut hade det blivit mycket svårt att komma upp i taxin. Det var mörkt och kallt, vi var hungriga och trötta. Till slut blev vi less och tog en taxi själva som vi åkte hem till Uppsala med. Det kostade mig 1780 kr. Utöver kostnaden för taxiresan har vi haft kostnader för mobilsamtal på säkert 200 kr.

Under taxiresan hem ringde vi SJ än en gång. De urskuldade sig och bad om ursäkt. De sa också att fyra personer hade försökt hjälpa oss under kvällen och att de hade varit väldigt stressade för att försöka lösa situationen. De sa att de skulle ringa oss under den kommande veckan för att göra upp så att vi skulle få tillbaka pengarna. De har inte ringt än och idag är det den 11:e juni.

Vi var hemma vid runt 2 på natten.

Jag känner mig diskriminerad av SJ och vill ha upprättelse. Jag vill både ha en förklaring till vad som hände och en försäkran från SJ att det inte kommer att hända igen.

Anmälningstjänstens kommentar

Denna anmälan har gett upphov till en artikel i Svenska dagbladet samt en artikel och inslag i TV4 (arkiveras ej online).

Se även andra anmälningar mot SJ AB.

Uppföljning till denna anmälan, 2008-07-29

Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till Handikappombudsmannen.

Är orsaken till denna anmälan åtgärdad eller vill ni av någon annan anledning kontakta Independent Living Institute? Läs gärna vår information för verksamheter som blivit anmälda först. E-post: anmalningstjansten@independentliving.org

Vår referens:
https://anmalningstjansten.se/anmalningar/sj_ab_stockholm_2008-05-24

brevTipsa om denna anmälning per e-post.

Alla dokument i ärendet finns som offentliga handlingar hos
Diskrimineringsombudsmannen
Box 4057 169 04 Solna
Besöksadress: Råsundavägen 18 169 04 Solna
Telefon: 08-120 20 700, fax: 08-120 20 800
E-post: do@do.se


Senare anmälan: SEB - Skandinaviska Enskilda Banken, Stockholm 2008-05-27
Tidigare anmälan: Göteborgs Stadsteater / Backateatern, Göteborg 2008-05-24