Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Diskrimineringsombudsmannen enligt diskrimineringslagen (2008:567) och till byggnadsnämnden i Stockholms stad som en anmälan om ett eller flera enkelt avhjälpta hinder enligt plan- och bygglagen 17 kap 21a §.
- Diskriminerande part
eller plats för diskriminering: - SJ Centralstation
- Gatuadress:
- Centralstationen i Stockholm samt tåg nr 572
- Postnummer och ort:
- Stockholm
- Kommun:
- Stockholms stad
- Verksamhetstyp:
- Allmänna kommunikationer
- Datum för händelsen:
- 2016-05-12 (Anmälningsdatum: 2016-05-18)
- Jag diskriminerades i egenskap av:
- Besökare/kund
- Min funktionsnedsättning:
- rörelsehinder
- Följden av diskrimineringen:
- Jag eller den som diskriminerades kunde inte komma in eller delta i verksamheten alls
Beskrivning av diskrimineringen:
Nyopererad och med benet i gips samt stränga tillsägelser från läkaren att jag inte fick ens sätta ner foten eller gå tar jag taxi till Centralstationen i Stockholm. Där får inte taxin köra fram och släppa av mig utanför huvudentrén där assistansen väntar på mig. Jag tvingas riskera operationens utfall genom att hoppa/linka hela vägen från hotellets ingång till Centralstationen ingång. Massor med taxibilar som ska hämta upp trängas hela vägen och bara dessa får köra fram. Ingen avstigning alltså. Däremot gott om cyklar på en parkering utanför ingången men kanske hade cyklarna kunnat parkerats någon annanstans så en handikappad kan bli insläppt via huvudentrén! När jag sedan äntligen kommit in så får jag ytterligare problem för det finns bara en transportmöjlighet hela vägen ut till tågens perronger! En enda rullstol! Man kanske måste ange på hemsidan att man inte kan ta emot rörelsehindrade. Jag är alltså inte handikappad vanligtvis men är bedrövad över det jag ser. Väl inne på tåget får jag inte den handikapplats jag bokat och ingen hjälper mig så jag började blöda igen. Jag bad flera gånger SJ:s personal att hämta vatten åt mig, men de struntade i det. Det fanns flera platser som hade kunnat bytas så jag hade kunnat ha benet utsträckt som min läkare sagt åt mig, men det struntade man i från SJ:s sida. Jag har anmält det till SJ i måndags men ännu ingen kontakt. Det måste vara ett rent H……E att vara handikappad i Sverige idag!
Ingen påföljd har rapporterats.
Är orsaken till denna anmälan åtgärdad eller vill ni av någon annan anledning kontakta Independent Living Institute? Läs gärna vår information för verksamheter som blivit anmälda först. E-post: anmalningstjansten@independentliving.org
Vår referens:https://anmalningstjansten.se/anmalningar/sj_centralstation-stockholm_2016-05-12
Tipsa om denna anmälning per e-post.
Alla dokument i ärendet finns som offentliga handlingar hos
Diskrimineringsombudsmannen
Box 4057
169 04 Solna
Besöksadress: Råsundavägen 18
169 04 Solna
Telefon: 08-120 20 700, fax: 08-120 20 800
E-post: do@do.se
Senare anmälan: Waynes coffee, Södermalm 2016-06-01
Tidigare anmälan: Avonova Hälsa Stockholm 2016-04-24