Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Diskrimineringsombudsmannen enligt diskrimineringslagen (2008:567) och till byggnadsnämnden i Stockholms stad som en anmälan om ett eller flera enkelt avhjälpta hinder enligt plan- och bygglagen 17 kap 21a §.
- Diskriminerande part
eller plats för diskriminering: - SL – Storstockholms Lokaltrafik
- Webbadress:
- www.sl.se
- Gatuadress:
- Box 30047
- Postnummer och ort:
- 104 25 Stockholm
- Kommun:
- Stockholms stad
- Verksamhetstyp:
- Allmänna kommunikationer
- Datum för händelsen:
- 2009-07-08 (Anmälningsdatum: 2009-07-08)
- Jag diskriminerades i egenskap av:
- Besökare/kund
- Min funktionsnedsättning:
- Synnedsättning/blind
- Följden av diskrimineringen:
- Jag eller den som diskriminerades tvingades acceptera sämre villkor för att kunna delta
Beskrivning av diskrimineringen:
Trots upprepade påpekanden har SL fortfarande inte gjort tunnelbaneperrongerna säkra för mej som är blind. Det finns inte markeringar som man kan känna på alla platser, här tänker jag särskilt på Fridhemsplan, Gröna linjens perrong. Varje gång jag reser med tunnelbana utsätts jag för livsfara och jag har ramlat ner på tunnelbanespåret vid två tillfällen, med bestående skador som följd.
4 § diskrimineringslagen (2008:567) säger:
”4 § I denna lag avses med diskriminering
1. direkt diskriminering: att någon missgynnas genom att behandlas sämre än någon annan behandlas, har behandlats eller skulle ha behandlats i en jämförbar situation, om missgynnandet har samband med kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder,
2. indirekt diskriminering: att någon missgynnas genom tillämpning av en bestämmelse, ett kriterium eller ett förfaringssätt som framstår som neutralt men som kan komma att särskilt missgynna personer med visst kön, viss könsöverskridande identitet eller uttryck, viss etnisk tillhörighet, viss religion eller annan trosuppfattning, visst funktionshinder, viss sexuell läggning eller viss ålder, såvida inte bestämmelsen, kriteriet eller förfaringssättet har ett berättigat syfte och de medel som används är lämpliga och nödvändiga för att uppnå syftet,
3. trakasserier: ett uppträdande som kränker någons värdighet och som har samband med någon av diskrimineringsgrunderna kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder,
4. sexuella trakasserier: ett uppträdande av sexuell natur som kränker någons värdighet,
5. instruktioner att diskriminera: order eller instruktioner att diskriminera någon på ett sätt som avses i 1-4 och som lämnas åt någon som står i lydnads- eller beroendeförhållande till den som lämnar ordern eller instruktionen eller som gentemot denna åtagit sig att fullgöra ett uppdrag.”
12 § samma lag säger:
”Diskriminering är förbjuden för den som
1. utanför privat- och familjelivet tillhandahåller varor, tjänster eller bostäder till allmänheten, eller
2. anordnar en allmän sammankomst eller en offentlig tillställning.
Den som i förhållande till allmänheten företräder den som avses i första stycket ska likställas med denne.”
Storstockholms Lokaltrafik tillhandahåller en tjänst utanför privat- och familjelivet till allmänheten. Den tjänst de erbjuder mig som blind är dock väsentligen av sämre kvalitet än vad den är för människor som inte är blinda. Följaktligen anser jag de utsatt mig för direkt diskriminering enligt 4 § första stycket diskrimineringslagen.
Som anordnare av kollektivtrafik har Storstockholms Lokaltrafik varit skyldiga att göra sina perronger tillgängliga i 30 år enligt lagen (1979:558) om handikappanpassad kollektivtrafik. Trots det har man inte kommit längre än så här! Otroligt. Att det går att göra säkra perronger visar flera andra länders/städers tunnelbanesystem, Exempelvis har man skyddsväggar mot spåren och dörrar i dessa som endast öppnas när tunnelbanetågen är på perrongen och tågens dörrar är i höjd med skyddsväggarnas dörrar.
En kopia av anmälan har sänts till Storstockholms Lokaltrafik.
Denna anmälan är en del av Marschen för tillgänglighets tredje anmälningsaktion mot diskriminerande otillgänglighet. Otillgänglighet är diskriminering! Se www.marschen.se.
Anmälningstjänstens kommentar
Se även andra anmälningar mot SL.
Uppföljning till denna anmälan, 2014-10-24
Byggnadsnämnden har inte meddelat mig vilka åtgärder man vidtagit.Den diskriminerande parten har inte medgett att man diskriminerat mig.
Den diskriminerande parten har inte bett mig om ursäkt.
Den diskriminerande parten har slutat att diskriminera på detta sätt.
Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till Handikappombudsmannen/Diskrimineringsombudsmannen.
Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till byggnadsnämnden.
Nu finns markeringar på dom flesta stälen i stockholms tunnelbana. Det har vgisat sej att dom är osäkra speciellt på utomhusperonger. en säkrare lösning skulle vara väggar vid perongerna som öppnar sej när tåget kommer in.
Uppföljning till denna anmälan, 2009-08-17
Den diskriminerande parten har inte medgett att man diskriminerat mig.Den diskriminerande parten har inte bett mig om ursäkt.
Den diskriminerande parten har inte slutat att diskriminera på detta sätt.
Jag vet inte riktigt hur lång tid sånthär brukar ta, därför kan jag inte heller säja om jag är nöjd eller inte
Är orsaken till denna anmälan åtgärdad eller vill ni av någon annan anledning kontakta Independent Living Institute? Läs gärna vår information för verksamheter som blivit anmälda först. E-post: anmalningstjansten@independentliving.org
Vår referens:https://anmalningstjansten.se/anmalningar/sl-storstockholms_lokaltrafik-stockholm-box_2009-07-08
Tipsa om denna anmälning per e-post.
Alla dokument i ärendet finns som offentliga handlingar hos
Diskrimineringsombudsmannen
Box 4057
169 04 Solna
Besöksadress: Råsundavägen 18
169 04 Solna
Telefon: 08-120 20 700, fax: 08-120 20 800
E-post: do@do.se
Senare anmälan: SJ AB, Stockholm 2009-07-08
Tidigare anmälan: Åtellet Norrtälje, Norrtälje 2009-07-05