SL – Storstockholms Lokaltrafik, Stockholm, 2008-06-07

Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Handikappombudsmannen (nuvarande Diskrimineringsombudsmannen).

Diskriminerande part
eller plats för diskriminering:
SL – Storstockholms Lokaltrafik
Webbadress:
www.sl.se
Gatuadress:
Box 30047
Postnummer och ort:
10425 Stockholm
Kommun:
Stockholms stad
Verksamhetstyp:
Allmänna kommunikationer
Datum för händelsen:
2008-06-07 (Anmälningsdatum: 2008-06-15)
Jag diskriminerades i egenskap av:
Besökare/kund
Min funktionsnedsättning:
rörelsehinder
Följden av diskrimineringen:
Jag eller den som diskriminerades kunde inte komma in eller delta i verksamheten alls

Beskrivning av diskrimineringen:

Busshållplats: Stureplan
Bussnr: 91 mot Frihamnen
Klockslag: 01:22

Jag väntade på nattbussen och satt väl synlig i min rullstol när bussen kom.

Bussen stannade med alla dörrar 0,5-2,0 meter ifrån trottoarkanten. Bussen tog en sväng förbi en taxi som stod för nära busshållplatsen. Jag bad chauffören att stanna närmare kanten och blev väldigt spydigt bemött. Han sa ”Hur ska jag kunna göra det?” (och åsyftade taxin bakom).

Jag föreslog att han skulle köra fram en bit, det hade räckt om han kört fram en halvmeter så hade jag kunnat gå på i framdörren. Istället körde han framåt och stälde sig med hela bussen flera meter från trottoarkanten, vilket gör det totalt omöjligt för mig att komma på.

Om det nu är MIN sak att instruera busschaufförer så hade jag sagt att han skulle ha:

1. Tutat på taxin redan från början så att vägen fram till busshållplatsen blev fri
2. Backat och tutat så att taxin hade flyttat på sig
3. Kört fram en halvmeter så att åtminstone de främre dörrarna hade varit möjliga för mig att använda
4. Erbjudit sig att hjälpa till

Inget av dessa alternativ föll chauffören på läppen. Han satt bara kvar på sin plats med sin otrevliga attityd.

SL säger att de förbättrar tillgängligheten för personer med funktionsnedsättningar. Men om deras busschaufförer vägrar att

1. Stanna intill trottoarkanten
2. Sänka ner golvet

så har vi med rullstol inte en chans att komma på.

Jag åker mycket buss och tunnelbana i Stockholm. Det är undantagsvis så att busschaufförerna stannar intill trottoarkanten. Kanske har de pressat körschema, kanske vill de inte att rullstolsåkare ska åka med deras bussar, vad vet jag.

Någonstans funkar inte kommunikationen inom SL.

Vilka instruktioner får egentligen busschaufförerna när det gäller resenärer i rullstol? Är det ingen som har sagt till dem att de ska stanna intill trottoarkanten? Och när man ska gå av bussen, och trycker på knappen med rullstolssymbol, inte ens då kan man lita på att de stannar intill trottoarkanten. Jag vet inte hur många gånger jag har tryckt på den knappen och ändå har bussen stannat en bit ifrån kanten. Då måste jag be chauffören att köra närmare, vilket ALLTID väcker irritation.

Jag förstår inte varför jag ska behöva bli otrevligt bemött. Det är inte mitt fel att det tar längre tid för mig att komma av. Om chauffören hade stannat intill trottoarkanten redan från början så hade det inte tagit längre tid för mig att gå av än det gör för gående personer.

Det händer ofta att jag tar nästa eller nästa eller nästa buss bara för att jag inte orkar bråka med chaufförerna om att de ska ställa sig närmare kanten. Men mitt i natten så går inte bussarna lika ofta.

Det är dags för SL att instruera sina chaufförer bättre ELLER så ska man stå för att rullstolsåkare inte är välkomna i lokaltrafiken. Det är ett jävla hyckleri att ledningen utlovar något som i praktiken överhuvudtaget inte fungerar.

Det här handlar inte om att bussarna är otillgängliga, det handlar om busschaufförernas nonchalans, otrevliga bemötande, brist på servicemindedness och ovilja att använda golvsänkaren och stanna intill trottoarkanten.

En kopia av anmälan har sänts till SL – Storstockholms Lokaltrafik.

Anmälningstjänstens kommentar

Se även andra anmälningar mot SL.

Uppföljning till denna anmälan, 2008-08-20

Den diskriminerande parten har inte slutat att diskriminera på detta sätt.

.
Den 21 juli 2008 fick jag e-post från HO som meddelade att mitt ärende är mottaget och registrerat samt vem som handlägger ärendet.
.

Är orsaken till denna anmälan åtgärdad eller vill ni av någon annan anledning kontakta Independent Living Institute? Läs gärna vår information för verksamheter som blivit anmälda först. E-post: anmalningstjansten@independentliving.org

Vår referens:
https://anmalningstjansten.se/anmalningar/sl_storstockholms_lokaltrafik_box_stockholm_2008-06-07

brevTipsa om denna anmälning per e-post.

Alla dokument i ärendet finns som offentliga handlingar hos
Diskrimineringsombudsmannen
Box 4057 169 04 Solna
Besöksadress: Råsundavägen 18 169 04 Solna
Telefon: 08-120 20 700, fax: 08-120 20 800
E-post: do@do.se


Senare anmälan: Västtrafik, Skövde 2008-07-04
Tidigare anmälan: Handikapparkeringar Aftonbladets hus, Globen, Johanneshov 2008-06-04