Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Handikappombudsmannen (nuvarande Diskrimineringsombudsmannen).
- Diskriminerande part
eller plats för diskriminering: - SL – Storstockholms Lokaltrafik
- Webbadress:
- www.sl.se
- Gatuadress:
- Box 30047
- Postnummer och ort:
- 10425 Stockholm
- Kommun:
- Stockholms stad
- Verksamhetstyp:
- Allmänna kommunikationer
- Datum för händelsen:
- 2008-08-21 (Anmälningsdatum: 2008-08-21)
- Jag diskriminerades i egenskap av:
- Besökare/kund
- Min funktionsnedsättning:
- rörelsehinder
- Följden av diskrimineringen:
- Jag eller den som diskriminerades tvingades acceptera sämre villkor för att kunna delta
Beskrivning av diskrimineringen:
Busshållplats: Stureplan
Bussnr: 91 mot Frihamnen
Klockslag: ca 03:30 natten mellan 20-21 augusti 2008
Jag väntade på nattbussen och satt väl synlig i min rullstol när bussen kom.
Bussen stannade minst en halv meter från trottoarkanten. Jag bad chauffören att stanna närmare kanten och fick ett nej till svar. Jag frågade vad problemet var och efter många om och men hade han mage att påstå att backen var trasig.
Det var HELT fritt från andra bilar en lång bit bakom bussen så utrymme saknades inte. Att backen skulle vara trasig var en osannolik förklaring, för med så stora brister på ett fordon så tas det väl ur trafik?
Jag vet inte hur många gånger jag varit med om samma sak, att busschaufförerna stannar alldeles för långt ifrån kanten, och jag är för trött för att fortsätta tjafsa.
För den som aldrig suttit i en rullstol och diskuterat med en ovillig chaufför är det kanske svårt att föreställa sig känslan. Om jag åtminstone hade kunnat diskutera saken i normal samtalston hade det känts något bättre. Men att sitta utanför bussen och behöva skrika för att ens göra sig hörd är så förödmjukande att jag inte finner ord för saken.
Jag vill inte sitta och skrika på en trottoar kl 03:30 på natten inför en grupp okända människor som väntar på andra bussar. Dessutom måste jag känna mig ”skyldig” till förseningen inför alla passagerare som redan sitter i bussen och bara vill komma hem.
Den sena timmen till trots var jag ändå beredd på att vänta en halvtimme till nästa buss och hoppas på bättre tur, en trevligare chaufför.
Men nu blev det istället så att en icke-funktionshindrad man, som väntade på en annan buss, gav sig in i diskussionen. Han diskuterade en bra stund med chauffören, påtalade att det fanns hur mycket plats som helst bakom bussen, att det bara var för honom att backa en bit och sen köra fram igen INTILL trottoarkanten.
Eftersom den här mannen inte gav sig, och uppenbarligen hade mer pondus än en rullstolsåkande tjej, så slutade det hela med att chauffören till sist backade bussen och körde fram intill trottoarkanten så att jag kunde komma på.
Hur i helvete står det till i huvudet på en busschaufför som sitter och ljuger rullstolsåkande passagerare rakt upp i ansiktet och påstår att backen är trasig? Det enda som behövdes var en man utan funktionsnedsättning som sa ifrån och simsalabim så löste sig problemet.
Att jag till sist, på nåder, fick åka med den här bussen känns långt ifrån bra. Liknande saker har hänt mig såååååå många gånger när jag velat ta buss med rullstol. Det känns rent ut sagt för jävligt att behöva bli föremål för samtliga medpassagerares fulla uppmärksamhet. Dessutom så känns det som att det är mitt fel att förseningar uppstår.
Jag är jättesnabb på att gå på bussen med rullstol. Jag behöver varken ramp eller assistans från andra människor. Det enda som krävs är att bussen står intill trottoarkanten, men för det krävs det att chauffören är tillmötesgående.
Om SL:s busschaufförer inte vill ha rullstolar med på sina bussar så ska de åtminstone stå för det istället för att komma med dåliga undanflykter och rena lögner. Och ledningen för SL ska inte slå sig för bröstet och påstå att människor med funktionsnedsättning är välkomna i kollektivtrafiken.
SL säger att de förbättrar tillgängligheten för personer med funktionsnedsättningar. Men om deras busschaufförer vägrar att
1. Stanna intill trottoarkanten
2. Sänka ner golvet
så har vi med rullstol inte en chans att komma på.
Jag åker mycket buss och tunnelbana i Stockholm. Det är undantagsvis så att busschaufförerna stannar intill trottoarkanten. Kanske har de pressat körschema, kanske vill de inte att rullstolsåkare ska åka med deras bussar – vad vet jag.
Någonstans funkar inte kommunikationen inom SL.
Det är dags för SL att instruera sina chaufförer bättre ELLER så ska man stå för att rullstolsåkare inte är välkomna i lokaltrafiken. Det är ett jävla hyckleri att ledningen utlovar något som i praktiken överhuvudtaget inte fungerar.
Det här handlar inte om att bussarna är otillgängliga, det handlar om busschaufförernas nonchalans, otrevliga bemötande, brist på servicemindedness och ovilja att använda golvsänkaren och stanna intill trottoarkanten.
En kopia av anmälan har sänts till SL – Storstockholms Lokaltrafik.
Anmälningstjänstens kommentar
Se även andra anmälningar mot SL.
Uppföljning till denna anmälan, 2009-02-20
Den diskriminerande parten har inte bett mig om ursäkt.Den diskriminerande parten har inte slutat att diskriminera på detta sätt.
Jag vet inte om Diskrimineringsombudsmannen handlägger ärendet eller ej.
Ingenting nytt har hänt i detta ärende.
Majoriteten av SL:s bussar stannar fortfarande för långt ifrån trottoarkanten -- ÄVEN när man ska gå av och trycker på stopp-knappen som är märkt med en rullstol.
Jag blir glatt förvånad varje gång en buschaufför stannar intill trottoarkanten. Om de dessutom sänker ner golvet blir man så förvånad att man inte vet vart man ska ta vägen.
____________________________________________________________
Jag vill tipsa alla användare av den här tjänsten att SKAFFA SIG ETT VITTNE om ni funderar på att anmäla något till DO.
Jag har gjort en anmälan tidigare mot SL.
Även då gällde det en busschaufför som stannade långt ifrån trottoarkanten och dessutom betedde sig väldigt nedlåtande och hånfullt.
Den anmälan lades ner eftersom chauffören ljög om händelsen.
Ord stod mot ord.
Jag hade inte namn och nummer till några vittnen.
Är orsaken till denna anmälan åtgärdad eller vill ni av någon annan anledning kontakta Independent Living Institute? Läs gärna vår information för verksamheter som blivit anmälda först. E-post: anmalningstjansten@independentliving.org
Vår referens:https://anmalningstjansten.se/anmalningar/sl_storstockholms_lokaltrafik_box_stockholm_2008-08-21
Tipsa om denna anmälning per e-post.
Alla dokument i ärendet finns som offentliga handlingar hos
Diskrimineringsombudsmannen
Box 4057
169 04 Solna
Besöksadress: Råsundavägen 18
169 04 Solna
Telefon: 08-120 20 700, fax: 08-120 20 800
E-post: do@do.se
Senare anmälan: Pub Stopet, Norrköping 2008-09-14
Tidigare anmälan: Racketcentrum, Jönköping 2008-08-18