Stockholmsmässan, Älvsjö, 2010-10-08

Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Diskrimineringsombudsmannen enligt diskrimineringslagen (2008:567).

Diskriminerande part
eller plats för diskriminering:
Stockholmsmässan
Webbadress:
www.stockholmsmassan.se
Gatuadress:
Mässvägen 1
Postnummer och ort:
12580 Älvsjö
Kommun:
Stockholms stad
Verksamhetstyp:
Övrig försäljning av varor och tjänster
Datum för händelsen:
2010-10-08 (Anmälningsdatum: 2010-10-16)
Jag diskriminerades i egenskap av:
Besökare/kund
Min funktionsnedsättning:
Synnedsättning/blind
Följden av diskrimineringen:
Jag eller den som diskriminerades tvingades acceptera sämre villkor för att kunna delta

Beskrivning av diskrimineringen:

Fredag 8 oktober 2010 åkte jag till Stockholmsmässan i Älvsjö för att gå på mässan Hem och Villa. Klockan var tio när jag anlände och mötte min ledsagare Caroline Schröder utanför huvudentrén. Då mässan precis öppnat för besökare var det långa köer till kassan och på grund av min reumatiska värk har jag svårt för att stå i långa köer, i synnerhet när jag ska vandra omkring på en mässa under ett par timmar. Min ledsagare föreslog att vi skulle gå till informationsdisken och be dem om hjälp, kanske kunde de ta oss förbi den långa kön. Vi gick dit och jag frågade en kvinna som stod i infodisken om det fanns möjlighet att gå förbi kön, förklarade mina ledproblem. Hon svarade: ”Nej, här släpper vi bara förbi rullstolsbundna.” Jag förklarade igen att jag visserligen inte hade någon rullstol, men på grund av reumatism har svårt för att stå och vänta länge i en kö. Kvinnan svarade återigen att hon inte kunde hjälpa oss, att vid infodisken släppte man bara förbi personer i rullstol och att de inte hade någon kassa vid infodisken för betalning av biljetter. Jag undrade då hur personer i rullstol betalar för sin biljett, när de får hjälp att komma in via infodisken. Kvinnans svar: De betalar inte. Jag blev väldigt förvånad över kvinnans svar och undrade förstås varför man som besökare i rullstol inte betalar. För att det inte är fullt tillgängligt här inne, svarade kvinnan. Då jag aldrig har hört att man låter en viss grupp av människor betala och en viss grupp inte pga otillgänglighet undrar jag på nytt om det hon sagt stämmer. Jo, som rullstolsbunden behöver man inte betala entréavgift. Eftersom allt på mässan inte heller är fullt tillgängligt för mig som blind, frågade jag förstås om även jag slipper betala entréavgiften. Exempel på otillgänlighet är menyer på vanlig skrift, info på vanlig skrift osv. Nej, den regeln gäller bara rullstolsbundna, svarar kvinnan. Jag frågar återigen om vi kan få hjälp att gå förbi kön i alla fall, på grund av min reumatism. Men nej, säger kvinnan återigen som svar. Jag och min ledsagare har alltså inget val utan att gå och ställa oss i den långa kön. Vi står där omkring 25 minuter. När vi betalat (Caroline går in gratis som ledsagare, så brukar det alltid vara) bestämmer jag mig för att åter gå förbi kvinnan i infodisken. Jag vill veta vad hon heter, så att jag kan göra en anmälan om detta. Jag har aldrig varit med om något liknande. Vi återvänder till infodisken och jag frågar vad kvinnan heter. Ann-Charlotte svarar hon. Sedan säger hon: ”Ja, jag ringde och kollade och det var väl bra att du fick ta med din vän gratis.” Jag som aldrig ens bett om att gå in gratis, förstår inte riktigt vad hon menar. Jag måste återigen fråga: ”Men om jag sitter i rullstol behöver jag fortfarande inte betala?” ”Just det”, säger hon. Jag ber om hennes efternamn. Det vill hon inte ge mig. Men min ledsagare Caroline säger att det står Ann-Charlotte H på hennes namnskylt.

Nu vill jag göra en anmälan för att jag tycker att Stockholmsmässan diskriminerar. Kan det vara okej att låta vissa grupper slippa betala entréavgift och på så sätt komma undan när det gäller att göra saker och ting tillgängligt? Och om man nu gör så för en grupp, ska man inte göra det för alla som det inte är tillgängligt för? Jag tycker dessutom att det kändes väldigt kränkande att hon inte tog min reumatism på allvar. Även om det inte syns, som jag även påpekade har jag troligen svårare att vänta i en kö jämfört med någon som använder rullstol. Just därför att jag inte använder rullstol, orkar jag inte stå i kö.

Under det inträffade hade jag som sagt med mig min ledsagare Caroline Schröder och hon kan intyga att allt det jag uppgett stämmer.


4 § diskrimineringslagen (2008:567) säger:
”4 § I denna lag avses med diskriminering
1. direkt diskriminering: att någon missgynnas genom att behandlas sämre än någon annan behandlas, har behandlats eller skulle ha behandlats i en jämförbar situation, om missgynnandet har samband med kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder,
2. indirekt diskriminering: att någon missgynnas genom tillämpning av en bestämmelse, ett kriterium eller ett förfaringssätt som framstår som neutralt men som kan komma att särskilt missgynna personer med visst kön, viss könsöverskridande identitet eller uttryck, viss etnisk tillhörighet, viss religion eller annan trosuppfattning, visst funktionshinder, viss sexuell läggning eller viss ålder, såvida inte bestämmelsen, kriteriet eller förfaringssättet har ett berättigat syfte och de medel som används är lämpliga och nödvändiga för att uppnå syftet,
3. trakasserier: ett uppträdande som kränker någons värdighet och som har samband med någon av diskrimineringsgrunderna kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder,
4. sexuella trakasserier: ett uppträdande av sexuell natur som kränker någons värdighet,
5. instruktioner att diskriminera: order eller instruktioner att diskriminera någon på ett sätt som avses i 1-4 och som lämnas åt någon som står i lydnads- eller beroendeförhållande till den som lämnar ordern eller instruktionen eller som gentemot denna åtagit sig att fullgöra ett uppdrag.”

12 § samma lag säger:
”Diskriminering är förbjuden för den som
1. utanför privat- och familjelivet tillhandahåller varor, tjänster eller bostäder till allmänheten, eller
2. anordnar en allmän sammankomst eller en offentlig tillställning.

Den som i förhållande till allmänheten företräder den som avses i första
stycket ska likställas med denne.”

Stockholmsmässan tillhandahåller varor och tjänster utanför privat- och familjelivet till allmänheten genom att anordna mässor. Med hänvisning till ovanstående anser jag följaktligen att Stockholmmässan för diskriminering.

En kopia av anmälan har sänts till Stockholmsmässan.

Ingen påföljd har rapporterats.


Är orsaken till denna anmälan åtgärdad eller vill ni av någon annan anledning kontakta Independent Living Institute? Läs gärna vår information för verksamheter som blivit anmälda först. E-post: anmalningstjansten@independentliving.org

Vår referens:
https://anmalningstjansten.se/anmalningar/stockholmsmassan-massvagen_alvsjo_2010-10-08

brevTipsa om denna anmälning per e-post.

Alla dokument i ärendet finns som offentliga handlingar hos
Diskrimineringsombudsmannen
Box 4057 169 04 Solna
Besöksadress: Råsundavägen 18 169 04 Solna
Telefon: 08-120 20 700, fax: 08-120 20 800
E-post: do@do.se


Senare anmälan: SJ AB, Stockholm 2010-11-08
Tidigare anmälan: Kitchen Shop, Örnsköldsvik 2010-09-09