Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Handikappombudsmannen (nuvarande Diskrimineringsombudsmannen) och till byggnadsnämnden i Uppsala kommun som en anmälan om ett eller flera enkelt avhjälpta hinder enligt plan- och bygglagen 17 kap 21a §.
- Diskriminerande part
eller plats för diskriminering: - Swedbank servicebox
- Webbadress:
- www.swedbank.se
- Gatuadress:
- Kungsgatan 40
- Postnummer och ort:
- 75380 Uppsala
- Kommun:
- Uppsala
- Verksamhetstyp:
- Banker, post och försäkring
- Datum för händelsen:
- 2007-08-18 (Anmälningsdatum: 2007-09-10)
- Jag diskriminerades i egenskap av:
- Besökare/kund
- Min funktionsnedsättning:
- rörelsehinder
- Följden av diskrimineringen:
- Jag eller den person som blev diskriminerad kunde inte komma in eller delta i verksamheten alls
Beskrivning av diskrimineringen:
Serviceboxen sitter för högt upp för att en person som använder rullstol ska kunna nå den. Swedbank diskriminerar därmed personer som använder rullstol.
En kopia av denna anmälan har sänts till Swedbank på Kungsgatan och Swedbanks huvudkontor.
Denna anmälan är en del av Marschen för tillgänglighets andra massanmälningsaktion mot diskriminerande otillgänglighet. Se www.marschen.se.
Anmälningstjänstens kommentar
Beslut
Plan- och byggnadsnåmnden beslutar att lämna anmälan med ankomstdatum 2007-11-09 utan åtgärd samt att avsluta ärendet.
Beslutsmotivering
Plan- och byggnadsnämnden bedömer att den anmälda åtgärden inte är ett sådant enkelt avhjälpt hinder som omfattas av Boverkets föreskrifter och allmänna råd om undanröjande av
enkelt avhjälpta hinder till och i lokaler dit allmänheten har tillträde och på allmänna platser (BFS 2003: 19 HIN l). Detta eftersom en servicebox utgör en tjänst, som tillhandahålls av den
aktör som installerat serviceboxen och därför följaktligen inte utgör en del av byggnaden.
Användbarheten av denna tjänst omfattas därmed inte av plan- och bygglagen och är därför ej heller att betrakta som ett så kallat enkelt avhjälpt hinder (sc även MOD 2014-06-19 Målnr P
8269-13).
Uppföljning till denna anmälan, 2008-06-12
Handikappombudsmannen har avslutat mitt ärende.Byggnadsnämnden har inte meddelat mig vilka åtgärder man vidtagit.
Den diskriminerande parten har inte medgett att man diskriminerat mig.
Den diskriminerande parten har inte bett mig om ursäkt.
Den diskriminerande parten har inte slutat att diskriminera på detta sätt.
Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till Handikappombudsmannen.
Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till byggnadsnämnden.
Är orsaken till denna anmälan åtgärdad eller vill ni av någon annan anledning kontakta Independent Living Institute? Läs gärna vår information för verksamheter som blivit anmälda först. E-post: anmalningstjansten@independentliving.org
Vår referens:https://anmalningstjansten.se/anmalningar/swedbank_servicebox_kungsgatan_uppsala_2007-08-18
Tipsa om denna anmälning per e-post.
Alla dokument i ärendet finns som offentliga handlingar hos
Diskrimineringsombudsmannen
Box 4057
169 04 Solna
Besöksadress: Råsundavägen 18
169 04 Solna
Telefon: 08-120 20 700, fax: 08-120 20 800
E-post: do@do.se
Senare anmälan: Swedbank bankomat, Uppsala 2007-09-10
Tidigare anmälan: Hårstudio 55, Stockholm 2007-09-10