Swedbank, Göteborg, 2006-07-26

Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Handikappombudsmannen (nuvarande Diskrimineringsombudsmannen) och till byggnadsnämnden i Göteborgs stad som en anmälan om ett eller flera enkelt avhjälpta hinder enligt plan- och bygglagen 17 kap 21a §.

Diskriminerande part
eller plats för diskriminering:
Swedbank
Webbadress:
www.swedbank.se
Gatuadress:
Torpagatan 1
Postnummer och ort:
416 74 Göteborg
Kommun:
Göteborgs stad
Verksamhetstyp:
Banker, post och försäkring
Datum för händelsen:
2006-07-26 (Anmälningsdatum: 2006-09-01)
Jag diskriminerades i egenskap av:
Besökare/kund
Min funktionsnedsättning:
rörelsehinder

Beskrivning av diskrimineringen:

Det finns flera trappsteg och är omöjligt att komma upp med rullstol. Ringklockan vid dörren är därmed inte åtkomlig heller. Jag fick be andra att gå in och be om betjäning utanför. Väntade en och en halv timme i regn och blåst. Uppmärksammade banken om problemet via e-post för en månad sedan men har inte sett någon förändring eller åtgärd.

Jag anser att detta är ett brott mot plan- och bygglagen (1987:10) 17 kap. 21 a §. Jag vill därför att Independent Living Institute även sänder min anmälan vidare till byggnadsnämnden i Göteborgs stad som en anmälan om ett eller flera enkelt avhjälpta hinder. Jag vill meddelas skriftligen av byggnadsnämnden vilka åtgärder man vidtar i mitt ärende.

Anmälningstjänstens kommentar

Swedbank har 2006-12-04 brevledes via jurist Lars Björk meddelat bla följande: ”Banken bestrider att det förhållandet att en rullstolsburen person har problem att besöka banklokalen innebär diskriminering eftersom bristande tillgänglighet inte anses vara diskriminerande.” (Se även andra anmälningar mot Swedbank/Föreningssparbanken.)

Uppföljning till denna anmälan, 2007-06-17

Byggnadsnämnden har avslutat mitt ärende.
Den diskriminerande parten har inte slutat att diskriminera på detta sätt.

I veckan var jag vid bankkontoret, ringde på för hjälp men ingen tjänsteman kom ut.
Efter 20 minuter ringde jag på igen. Andra kunder som kom efter mig blev betjänade medans jag stod utanför och väntade.
Min assistent hade ett ärande i banken och uppmärksammade att jag står utanför och behöver betjäning.
Detta är oacceptabla förhållanden som måste åtgärdas. Banken tjänar miljardbelopp men har inte råd att tillgodose bra kundservice till alla.

Uppföljning till denna anmälan, 2007-05-18

Handikappombudsmannen har avslutat mitt ärende.
Byggnadsnämnden har avslutat mitt ärende.
Den diskriminerande parten har inte medgett att man diskriminerat mig.
Den diskriminerande parten har bett mig om ursäkt.
Den diskriminerande parten har inte slutat att diskriminera på detta sätt.
Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till byggnadsnämnden.

Den 17 april förde jag en dialog med Swedbank. Resultatet blev att tillgänglighet inte kan ordnas. Skälet som angavs är orimliga kostnader (250.000KR).
Däremot skulle jag få betjäning utanför lokalen. Till det anordnades en åtkomlig ringklocka för att påkalla en tjänsteman.

Uppföljning till denna anmälan, 2007-04-03

Byggnadsnämnden har avslutat mitt ärende.
Den diskriminerande parten har inte slutat att diskriminera på detta sätt.

Eftersom byggnadsnämnden i Göteborg har avskrivit ärendet kommer jag inte att ha tillgång till bankkontoret. En ringklocka har installerats åtkomligt utanför för att påkalla hjälp.
Dessvärre var det ingen som hörde påringningen som Kostadinov Senko (Tjänsteman i bankkontoret) bekräftade.

Uppföljning till denna anmälan, 2006-11-09

Den diskriminerande parten har bett mig om ursäkt.
Den diskriminerande parten har inte slutat att diskriminera på detta sätt.

Jag blev uppringd av Swedbank i veckan, kontorsledningen bad om ursäkt att det inte har kunnat åtgärdas ännu men det skulle ses över vilka möjligheter det finns så att tillgänglighet kan ordnas.

Uppföljning till denna anmälan, 2006-11-03

Den anmälda parten har inte medgett att man diskriminerat mig.
Den diskriminerande parten har inte bett mig om ursäkt.
Den diskriminerande parten har inte slutat att diskriminera på detta sätt.
Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till HO.

Den 1 november skickade jag ett mejl till respektive kontor för att påminna om otillgängligheten och att jag hade talat med en kontorsanställd som skulle meddela avdelningschefen men ingen förändring eller åtgärd har skett.
Jag uppmärksammade samtidigt att jag gjorde en anmälan om diskriminering på: http://www.independentliving.org/ho/diskriminering_swedbank_torpagatan__goteborg_2006-07-26.html

Uppföljning till denna anmälan, 2006-09-20

Den anmälda parten har inte medgett att man diskriminerat mig.
Den diskriminerande parten har inte bett mig om ursäkt.
Den diskriminerande parten har inte slutat att diskriminera på detta sätt.

Inget har skett och jag hittar inte heller min anmälan.

Uppföljning till denna anmälan, 2006-09-11

Den anmälda parten har inte medgett att man diskriminerat mig.
Den diskriminerande parten har inte bett mig om ursäkt.
Den diskriminerande parten har inte slutat att diskriminera på detta sätt.

Hittar tyvärr inte min anmälan jag gjorde angående Föreningssparbanken, Torpagatan 1, 41674 Göteborg.

Är orsaken till denna anmälan åtgärdad eller vill ni av någon annan anledning kontakta Independent Living Institute? Läs gärna vår information för verksamheter som blivit anmälda först. E-post: anmalningstjansten@independentliving.org

Vår referens:
https://anmalningstjansten.se/anmalningar/swedbank_torpagatan__goteborg_2006-07-26

brevTipsa om denna anmälning per e-post.

Alla dokument i ärendet finns som offentliga handlingar hos
Diskrimineringsombudsmannen
Box 4057 169 04 Solna
Besöksadress: Råsundavägen 18 169 04 Solna
Telefon: 08-120 20 700, fax: 08-120 20 800
E-post: do@do.se


Senare anmälan: Tidnings-/godiskiosken, Stockholm 2006-09-05
Tidigare anmälan: Avis Göteborg, Göteborg 2006-08-22