Tyresö kommun, Tyresö, 2008-12-02

Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Handikappombudsmannen (nuvarande Diskrimineringsombudsmannen).

Diskriminerande part
eller plats för diskriminering:
Tyresö kommun
Webbadress:
www.tyreso.se
Gatuadress:
Postnummer och ort:
13581 Tyresö
Kommun:
Tyresö
Verksamhetstyp:
Offentlig förvaltning
Datum för händelsen:
2008-12-02 (Anmälningsdatum: 2008-12-02)
Den som diskriminerades blev det i egenskap av:
Besökare/kund
Den diskriminerades funktionsnedsättning:
rörelsehinder, synskada, blind
Följden av diskrimineringen:
Jag eller den som diskriminerades tvingades acceptera sämre villkor för att kunna delta

Beskrivning av diskrimineringen:

Tyresö kommuns dåvarande ”tekniska nämnd” (nämnden är numera avskaffad) informerades för ca två år sen av dåvarande ansvarig chef för sophanteringen om att hämtningen av hushållssopor vid bostäderna i Krusboda skulle upphöra. Att detta är ett brott mot flera lagrum (kommunallagen, miljöbalken, och lagen om förbud mot diskriminering) och andemeningen i aktuella propositioner och konventioner väckte tyvärr inte de politiker som valts för att ta det politiska ansvaret ur deras törnrosasömn. Man överlät detta ansvar till en tjänsteman, uppenbarligen med bristande kunskaper om gällande lagstiftning.

Tekniska nämndens bristande insikter med åtföljande ickebeslut innebar att de boende själva får transportera sina sopor till, för många ofta avlägset belägna s k molucker. För de som bor allra längst bort från moluckerna kan det i vissa av områdena röra sig om nästan en kilometer. Det innebär att boende med funktionsnedsättningar och äldre som gärna vill klara sig själva, utan att anlita samhället, kan tvingas flytta från Krusboda. Det är beklämmande och sorgligt att se dessa funktionshindrade och gamla, ofta med hjälp av rollator, med stor möda försöka ta sig till molucken.

För friska personer och boende som ännu inte kan klassificeras som ”äldre” (”äldre” i den meningen att det föreligger betydande svårigheter för dem att utföra sådant som utan svårigheter kan utföras av yngre personer) går måhända denna standardförsämring med viss möda att hantera. I varje fall sommartid.

Till saken hör att hämtning av soporna vid bostäderna är förknippat med betydligt högre avgifter än vad som gäller vid central upphämtning. Den som vill ha sophämtning vid bostaden får alltså själv betala extra för detta. För unga och äldre personer som ännu inte har funktionsnedsättningar kan därför den centrala hämtningen ses som en möjlighet att minska sina utgifter, vilket är dem väl förunnat, lika väl som det borde vara dem förunnat som av hälso- och åldersskäl önskar få soporna hämtade vid bostaden att betala för det.

Observera att det finns över 1300 hushåll i Krusboda, som länge klassificerades som Sveriges största grupphusboende. Är uppgiften om att det finns en familjemedlem med funktionsnedsättning i vart 5:e hushåll korrekt innebär det ca 260 hushåll, åldringar oräknade och de är väldigt många i Krusboda.

Sammanfattningsvis diskrimineras alltså de hushåll i Krusboda som har medlemmar med funktionsnedsättning eller kan betecknas som ”äldre” och som med bibehållen självaktning mycket väl skulle kunna klara sig utan kommunens hemtjänst om det inte vore för kommunpolitikernas bristande ansvarsutövande och ansvarslösa attityd till sophanteringen. Till saken hör också att Krusboda allmänt sett diskrimineras i förhållande till andra grupphusområden i Tyresö (se punkt 1 nedan).

Undertecknad har via omfattande mejlkorrespondens försökt uppmärksamma kommunens ansvarige tjänsteman på vilka konsekvenser beslutet att införa central sopupphämtning får för en betydande del av de boende i Krusboda. Eftersom detta inte rönt någon som helst framgång återstår bara att få saken prövad mot den lagstiftning vi har i Sverige.

1) Kommunallagen 2 kap 2 §…

… vars huvudregel är att kommuninnevånarna inte får behandlas olika. De gör dom för närvarande genom att andra grupphusområden (som t ex Öringe) fortfarande har hämtning av hushållssoporna vid huset till skillnad ifrån Krusboda som sedan drygt 2 år inte har det. Det diskriminerar Krusbodaborna i allmänhet i förhållande till Öringeborna och andra grupphusboenden. Framförallt diskriminerar åtgärden personer med funktionsnedsättning och ”äldre” i Krusboda i förhållande till dito i andra områden.

Det framstår som helt klart att kommuninnevånarna, och särskilt innevånare med funktionsnedsättning, behandlas olika beroende var de bor i kommunen.

2) Miljöbalken 8§…

…som bland annat stadgar att ”När kommunen planlägger och beslutar hur denna skyldighet (bortforslandet av sopor) skall fullgöras, skall hänsyn tas till fastighetsinnehavarens och nyttjanderättsinnehavares möjligheter att själva ta hand om hushållsavfallet på ett sätt som är godtagbart med hänsyn till skyddet för människors hälsa och miljö. Kommunen skall i sin planering och sina beslut vidare beakta att borttransporten anpassas till de behov som som finns hos olika slag av bebyggelse”

Jag har svårt att se att kommunen vinnlagt sig om att anpassa borttransporten av sopor till de behov som föreligger.

3) Lagen om förbud mot diskriminering 3 §

Lagen skiljer på två olika typer av diskriminering.

1. Direkt diskriminering: d v s att en enskild person missgynnas genom att behandlas sämre än någon annan behandlats eller skulle ha behandlats i en jämförbar situation (se punkt 1 ovan) om missgynnandet har samband med exempelvis funktionshinder.

2) Indirekt diskriminering: dvs. om en person missgynnas genom tillämpning av bestämmelser, kriterier eller förfaringssätt som framstår som neutrala men som i praktiken särskilt missgynnar personer med t ex funktionsnedsättning.

Mot bakgrund av vad som är sagt ovan kan det sammantaget således knappast råda något tvivel om att boende med funktionsnedsättningar och äldre boende i Krusboda enligt gällande lagstiftning är missgynnade både indirekt och direkt.

I den s k Handikappspropositionen (Prop.1999/2000:79) säger den dåvarande regeringen att ”enkelt åtgärdade hinder mot tillgängligheten för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga bör vara åtgärdade före utgången av år 2010 i befintliga lokaler dit allmänheten har tillträder och på befintliga allmänna platser”. Vidare att ”myndigheterna inom sina verksamhetsområden bör verka för de handikappspolitiska målen i FN:s standardregler för att tillförsäkra personer med funktionsnedsättning delaktighet och jämlikhet integreras i verksamheten”.

I FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning slås i artikel 9 fast att ”för att göra det möjligt för personer med funktionsnedsättning att leva oberoende och att fullt ut delta på livets områden, ska konventionsstaterna enligt punkt 1 vidta ändamålsenliga åtgärder för att säkerställa att personer med funktionsnedsättningar får tillgång på samma villkor som andra till den fysiska miljön, till transporter, till information och kommunikation, innefattande informations- och kommunikationsteknik (IT) och system samt till andra anläggningar och tjänster som är tillgängliga för eller erbjuds allmänheten både i städerna och på landsbygden.” Detta ska enligt punkt a) gälla byggnader, vägar, transportmedel och andra inom- och utomhusanläggningar, däribland skolor, bostäder, vårdinrättningar och arbetsplatser.

Det är svårt att se att dessa tydliga viljeyttringar från Sveriges riksdag och i Förenta Nationernas konvention har beaktats i tillräcklig omfattning av Tyresö kommuns politiskt ansvariga.

Jag anser mot bakgrund av vad som framförts att kommunens sätt att hantera sopfrågorna i Krusboda inte bara är kränkande för de drabbade utan i flera avseenden också är ett brott mot gällande lagstiftning och andemeningen i regeringens handikappsproposition (1999/2000:79) och FN:s konvention om rättigheter för funktionshindrade.

Jag vill därför att Independent Living Institute förutom till Handikappombudsmannen även sänder min anmälan till i första hand den nämnd som numera handlägger tidigare tekniska nämndens frågor, nämligen kommunstyrelseutskottet och för kännedom till Byggnadsnämnden.

Jag vill meddelas skriftligen av kommunstyrelseutskottet vilka åtgärder som vidtas med anledning av min anmälan.

En kopia av anmälan har bland annat sänts till:
Berit Assarsson, ordförande kommunstyrelsen, Tyresö kommun
Jan Larsson, ordförande kommunfullmäktige och 1:e vice ordförande kommunstyrelsen, Tyresö kommun
Gerd Dufberg, vice ordförande kommunfullmäktige, Tyresö kommun
Martin Nilsson, 2:a vice ordförande kommunstyrelsen, Tyresö kommun
Samtliga ledamöter av kommunstyrelseutskottet, Tyresö kommun
Stadsbyggnadskontoret, Tyresö kommun

Uppföljning till denna anmälan, 2010-03-04

Handikappombudsmannen/Diskrimineringsombudsmannen har avslutat mitt ärende.
Den diskriminerande parten har inte medgett att man diskriminerat mig.
Den diskriminerande parten har inte bett mig om ursäkt.
Den diskriminerande parten har inte slutat att diskriminera på detta sätt.
Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till Handikappombudsmannen/Diskrimineringsombudsmannen.

Handikappsombudsmannens handläggning av detta ärende är minst sagt märklig historia. I ett första beslut från ombudsmannen förs inledningsvis en för saken helt irrelevant diskussion som handlar om kostnaden för sophämtningen och att jag som anmälare i första hand var upprörd över att hämtning vid bostaden skulle medföra en extra kostnad. Det är helt obegripligt var ombudsmannen fått detta ifrån. Det finns inget sagt om detta i min anmälan och jag skulle tvärtom vara beredd att betala mer för sophämtningen än tidigare bara soporna blev hämtade. Jag ringde upp och påtalade detta.

Den något förvirrade handläggare som undertecknat beslutet, Laine Strömgren, förklarade då att handikappsombudsmannen stod inför en sammanslagning med Diskriminerningsombudsmannen till en ny myndighet DO, och därför var lite förvirrad och stressad och bad om ursäkt för att det blivit fel i beslutet. En vecka senare fick jag ett nytt beslut där stycket om kostnader var struket.

Mycket märkligt agerande av en statlig myndighet som inte är ägnat att stärka förtroendet för sådana myndigheters oväld och omdöme

Uppföljning till denna anmälan, 2009-06-27

Handikappombudsmannen/Diskrimineringsombudsmannen har avslutat mitt ärende.
Den diskriminerande parten har inte medgett att man diskriminerat mig.
Den diskriminerande parten har inte bett mig om ursäkt.
Den diskriminerande parten har inte slutat att diskriminera på detta sätt.
Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till Handikappombudsmannen/Diskrimineringsombudsmannen.

Tyresö kommun som är den diskriminerande parten har inte på något sätt visat något intresse för anmälan eller någon övrig reaktion.

Uppföljning till denna anmälan, 2009-05-04

Handikappombudsmannen/Diskrimineringsombudsmannen har avslutat mitt ärende.
Den diskriminerande parten har inte medgett att man diskriminerat mig.
Den diskriminerande parten har inte bett mig om ursäkt.
Den diskriminerande parten har inte slutat att diskriminera på detta sätt.
Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till Handikappombudsmannen/Diskrimineringsombudsmannen.

Tyrerö kommun som fått min anmälan till DO för kännedom har inte på något sätt visat att dom erhållit min och Independent Living s Instituts anmälan

Uppföljning till denna anmälan, 2009-01-20

Handikappombudsmannen/Diskrimineringsombudsmannen har fört en dialog med den diskriminerande parten.
Handikappombudsmannen/Diskrimineringsombudsmannen har avslutat mitt ärende.
Den diskriminerande parten har inte medgett att man diskriminerat mig.
Den diskriminerande parten har inte bett mig om ursäkt.
Den diskriminerande parten har inte slutat att diskriminera på detta sätt.
Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till Handikappombudsmannen/Diskrimineringsombudsmannen.

Min förhoppning står nu till att massmedia som börjat intressera sig för det problem jag pekat på

Är orsaken till denna anmälan åtgärdad eller vill ni av någon annan anledning kontakta Independent Living Institute? Läs gärna vår information för verksamheter som blivit anmälda först. E-post: anmalningstjansten@independentliving.org

Vår referens:
https://anmalningstjansten.se/anmalningar/tyreso_kommun_tyreso_2008-12-02

brevTipsa om denna anmälning per e-post.

Alla dokument i ärendet finns som offentliga handlingar hos
Diskrimineringsombudsmannen
Box 4057 169 04 Solna
Besöksadress: Råsundavägen 18 169 04 Solna
Telefon: 08-120 20 700, fax: 08-120 20 800
E-post: do@do.se


Senare anmälan: Familjen Ericssons City Hotel, Jönköping 2008-12-06
Tidigare anmälan: Regionutvecklingsnämnden Västra Götaland, Vänersborg 2008-11-07