Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Handikappombudsmannen (nuvarande Diskrimineringsombudsmannen).
- Diskriminerande part
eller plats för diskriminering: - Iberia
- Webbadress:
- http://www.iberia.com/
- Gatuadress:
- Box 7731
- Postnummer och ort:
- 103 95 Stockholm
- Kommun:
- Stockholms stad
- Verksamhetstyp:
- Övrig försäljning av varor och tjänster
- Datum för händelsen:
- 2008-11-01 (Anmälningsdatum: 2008-12-26)
- Jag diskriminerades i egenskap av:
- Besökare/kund
- Min funktionsnedsättning:
- rörelsehinder
- Följden av diskrimineringen:
- Jag eller den som diskriminerades tvingades acceptera sämre villkor för att kunna delta
Beskrivning av diskrimineringen:
Lördagen den 1 november 2008 skulle jag flyga med Iberia från Arlanda till Teneriffa via Madrid. Jag har åkt denna rutt flera gånger förut, varav två med Iberia. Som vanligt hörde jag av mig till Iberias kundservice ett par dagar innan avresan för att berätta att jag använder rullstol och därför behöver assistans för att ta den från gaten till lastutrymmet. Jag berättade också att jag skulle ha med mig medicinsk utrustning som skulle göra att jag skulle få övervikt. (Samtalet till kundtjänst skedde med god marginal innan de 48 timmarna som anges som tidsgräns för när kontakt måste tas för att garantera assistans i EG-förordningen som nämns längre fram i anmälan.)
Eftersom jag tidigare upplevt problem med detta när jag väl kommit till flygplatsen frågade jag den jag pratade med specifikt om Iberia tar betalt för övervikt på grund av medicinsk utrustning. Jag fick svaret att det gör man inte. Två gånger bad jag att information om att jag skulle ha övervikt på grund av medicinsk utrustning skulle läggas in i systemet, i anslutning till min passagerarinformation, och fick bekräftat att så var gjort.
Jag har flera funktionsnedsättningar. Jag har den neurologiska sjukdomen hereditär spastisk parapares, som påverkar min nederkropp och väsentligen gör att jag använder rullstol. Det gör det omöjligt för mig att resa någonstans utan en mängd saker som människor utan funktionsnedsättningar inte behöver ha med sig:
– mediciner
– sittbräda för badkar
– klimatanläggning
– kompressor
– toalettförnödenheter
– verktyg och reparationsutrustning för rullstolen
– extra dyna + överdrag till rullstolen
– extra slangar/däck och andra delar till rullstolen
Vidare har jag också diabetes och ett par andra osynliga funktionsnedsättningar. På grund av dessa behöver jag ta med mig:
– kanyler
– testremsor (i trummor)
– blodsockermätare
– lancetter
– insulin
– mediciner
– sterila våtservetter
(Om det krävs för Handikappombudsmannens utredning kan givetvis samtligt av ovanstående styrkas genom läkarintyg.)
Eftersom jag stannar utomlands över hela vintern – 6 månader – väger de saker jag listat ovan tillsammans över 20 kg. Även utan denna aspekt skulle den sammantagna vikten ligga omkring 20 kg. Vikten är alltså utöver min rullstol som väger ca 6,5 kg. Iberia fraktade den kostnadsfritt. För mig vore konsekvensen av att inte få med mig rullstolen eller de saker jag listat ovan densamma.
När jag den 1 november kom till flygplatsen för att checka in fanns dock ingen information om att jag hade övervikt på grund av medicinsk utrustning i systemet och personalen på plats hävdade att jag skulle betala för övervikten. Jag sa att det var fel, att jag aldrig har betalat för övervikt på grund av medicinsk utrustning – vare sig med Iberia eller med något annat flygbolag. Till saken hör att jag flugit över hela världen med i stort sett samma packning som denna gång; Thailand, Egypten, USA, Ukraina, Finland, för att nämna några. Jag har även flugit inrikes i flera länder och sju gånger tidigare tur och retur till Teneriffa, varav två gånger med Iberia. Och jag har aldrig betalat för övervikt på grund av medicinsk utrustning.
Jag hänvisade också till den EG-förordning som börjat gälla under sommaren 2008 (se nedan) och jag påpekade att jag betraktade deras agerande som diskriminering. Iberias representant tog kontakt med Iberias huvudkontor i Madrid som menade att jag visst skulle betala för övervikten, och det var också vad jag fick göra: 1000 kr för 20 kg (fastän vikten i själva verket var mer).
När jag väl ”landat ordentligt” på Teneriffa tog jag kontakt med Iberia och fick veta hur jag kunde klaga i ärendet. Det gjorde jag genom en skrivelse daterad 2008-11-24 (bifogad i pdf-bilagan). Jag berättade där detsamma som jag redogjort för ovan och jag påpekade också att jag anser att deras agerande bryter både mot EG-förordningen nedan och den svenska lagen (2003:307) om förbud mot diskriminering:
Artikel 10 av Europaparlamentets och rådets förordning nr 1107/2006 säger:
”Ett lufttrafikföretag skall utan extra avgift tillhandahålla den assistans som anges i bilaga II till personer med funktionshinder eller personer med nedsatt rörlighet som avreser från, ankommer till eller transiterar genom en flygplats som omfattas av denna förordning, förutsatt att personen uppfyller de villkor som anges i artikel 7.1, 7.2 och 7.4.”
Bilaga II till förordningen säger bland annat:
”Utöver medicinsk utrustning, transport av upp till två rörelsehjälpmedel per person med funktionshinder eller en person med nedsatt rörlighet, inbegripet elektriska rullstolar, förutsatt att detta meddelats 48 timmar i förväg och med förbehåll för eventuella utrymmesbegränsningar ombord på flygplanet och tillämplig lagstiftning om farligt gods.”
Iberia driver ett flygbolag inom EU. Både Spanien och Sverige är medlemmar av EU och förordningen gäller därför Iberia. Jag anser därför att Iberia brutit mot förordningen då de trots att den säger att medicinsk utrustning skall fraktas utan kostnad för resenärer med funktionsnedsättning har tagit 1000 kr betalt.
Lagen (2003:17) om förbud mot diskriminering 9 § säger bla:
”Diskriminering som har samband med kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionshinder är förbjuden vid yrkesmässigt tillhandahållande av varor, tjänster eller bostäder.”
Att driva ett flygbolag och att med detta sälja resor till allmänheten är att yrkesmässigt tillhandahålla en vara och tjänst. Eftersom Iberia bedriver verksamhet i Sverige gäller lagen dem.
3 § samma lag säger bland annat:
”I denna lag avses med diskriminering (…)
2. indirekt diskriminering: att en enskild person missgynnas genom tillämpning av bestämmelser, kriterier eller förfaringssätt som framstår som neutrala men som i praktiken särskilt missgynnar personer med visst kön, viss etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller visst funktionshinder, såvida inte bestämmelserna, kriterierna eller förfaringssätten kan motiveras av berättigade mål och medlen är lämpliga och nödvändiga för att uppnå målet,
(…)
5. instruktioner att diskriminera: order eller instruktioner att diskriminera en person enligt 1-4 som lämnas åt någon som står i lydnads- eller beroendeförhållande till den som lämnar ordern eller instruktionen eller som gentemot denna åtagit sig att fullgöra ett uppdrag. Lag (2005:480).”
Jag anser därmed att Iberia utsatt mig för indirekt diskriminering enligt 3 § 2 eftersom deras regler för övervikt framstår som neutrala men i praktiken missgynnar mig som individ med funktionsnedsättningar. Jag anser också att Iberia diskriminerat enligt 3 § 5 då en överordnad vid huvudkontoret i Madrid givit deras anställda representant vid incheckningen på Arlanda order att ta betalt för övervikten, dvs instruktioner att diskriminera.
Trots mitt brev till Iberia där jag redogjorde för ovanstående fick jag 2008-12-11 ett intetsägande svar vari Iberia överhuvudtaget inte besvarar mina synpunkter. (Svaret är bifogat i pdf-bilagan.)
Därför ser jag ingen annan väg att gå än att göra denna anmälan till Handikappombudsmannen och samtidigt en likadan anmälan till Luftfartsstyrelsen för brott mot EG-förordningen.
Jag hoppas att min anmälan ska leda till att Iberia tillrättavisas och får betala skadestånd så att varken jag eller någon annan resenär med funktionsnedsättning ska råka ut för samma sak.
Bilagor i pdf-filen:
1. Brev till Iberia med begäran om återbetalning av överviktsavgiften 2008-11-24 (på engelska)
2. Biljett 2008-10-24
3. Kvitto på betald övervikt 2008-11-01
4. Svar från Iberia 2008-12-11
Direktlänk för att ladda ned pdf-filen.
En kopia av anmälan har sänts till Iberia.
Uppföljning till denna anmälan, 2009-11-15
Den diskriminerande parten har inte medgett att man diskriminerat mig.Den diskriminerande parten har inte bett mig om ursäkt.
Den diskriminerande parten har inte slutat att diskriminera på detta sätt.
Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till Handikappombudsmannen/Diskrimineringsombudsmannen.
Först avslutade Diskrimineringsombudsmannen mitt ärende och menade i ett standardsvar att det inte skulle gå att driva vidare. Då jag tyckte att det beskedet var något märkligt kontaktade jag dem och bad att få en preciserad motivering. Det fick jag inte men de öppnade ärendet igen och jag väntar nu på besked.
Den spanska motsvarigheten till Transportstyrelsen tog först fel på den EU-förordning jag gjort anmälan under och en helt annan förordning. Kanske är jag fördomsfull, men det var ungefär vad jag förväntade mig av spansk byråkrati. Nu ska man enligt uppgift ha påbörjat en ordentlig utredning. Mitt senaste brev till dem bifogas som PDF här. Något svar via e-post har jag givetvis inte fått. Väntar med spänning på att få respons inom ett år eller så. :)
Uppföljning till denna anmälan, 2009-05-05
Den diskriminerande parten har inte medgett att man diskriminerat mig.Den diskriminerande parten har inte bett mig om ursäkt.
Natten till 1 maj 2009 åkte jag hem från Teneriffa igen. Som vanligt ringde jag Iberias kundtjänst i god tid (28 april) innan avresan och för säkerhets skull spelade jag dessutom in samtalet den här gången.
Att döma av samtalet fanns redan uppgifterna om min övervikt pga medicinsk utrustning registrerade hos Iberia, trots vad de påstod på Arlanda när jag åkte till Teneriffa och jag lovades att inte få några problem på flygplatsen. Förvånande nog stämde det! Vid incheckningen på flygplatsen på Teneriffa sa de inte ett ljud om övervikten. Det enda de frågade var om det var dykutrustning, eftersom jag använder en dykväska när jag reser.
Jag åkte alltså denna gång utan att betala ett enda öre för min övervikt. Därmed anser jag att Iberia själva erkänt att de gjorde fel när de i höstas tog 1000 kr betalt för övervikten.
Bifogar inspelningen av telefonsamtalet med Iberias kundtjänst.
Uppföljning till denna anmälan, 2009-03-02
Den diskriminerande parten har inte medgett att man diskriminerat mig.Den diskriminerande parten har inte bett mig om ursäkt.
Den diskriminerande parten har inte slutat att diskriminera på detta sätt.
Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till Handikappombudsmannen/Diskrimineringsombudsmannen.
Min anmälan har fått diarienummer ANM 2009/3 hos Diskrimineringsombudsmannen och TSL2009-1633 hos Transportstyrelsen.
DO har inte påbörjat utredningen än och eftersom Iberias operativa licens är spansk har Transportstyrelsen översatt min anmälan och sänt den till den spanska kontrollmyndigheten.
Fortsättning följer...
Är orsaken till denna anmälan åtgärdad eller vill ni av någon annan anledning kontakta Independent Living Institute? Läs gärna vår information för verksamheter som blivit anmälda först. E-post: anmalningstjansten@independentliving.org
Vår referens:https://anmalningstjansten.se/anmalningar/iberia_box_stockholm_2008-11-01
Tipsa om denna anmälning per e-post.
Alla dokument i ärendet finns som offentliga handlingar hos
Diskrimineringsombudsmannen
Box 4057
169 04 Solna
Besöksadress: Råsundavägen 18
169 04 Solna
Telefon: 08-120 20 700, fax: 08-120 20 800
E-post: do@do.se
Senare anmälan: Norsk Hydro bensinstation, Uppsala 2009-01-26
Tidigare anmälan: Kaffe Paus, Jönköping 2008-12-06