Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Diskrimineringsombudsmannen enligt diskrimineringslagen (2008:567) och till byggnadsnämnden i Uppsala kommun som en anmälan om ett eller flera enkelt avhjälpta hinder enligt plan- och bygglagen 17 kap 21a §.
- Diskriminerande part
eller plats för diskriminering: - Norsk Hydro bensinstation
- Webbadress:
- http://www.norskhydro.se/
- Gatuadress:
- Råbyvägen / Väderkvarnsgatan
- Postnummer och ort:
- 75423 Uppsala
- Kommun:
- Uppsala
- Verksamhetstyp:
- Övrig försäljning av varor och tjänster
- Datum för händelsen:
- 2009-01-11 (Anmälningsdatum: 2009-01-26)
- Jag diskriminerades i egenskap av:
- Besökare/kund
- Min funktionsnedsättning:
- rörelsehinder
- Följden av diskrimineringen:
- Jag eller den som diskriminerades tvingades acceptera sämre villkor för att kunna delta
Beskrivning av diskrimineringen:
Norsk Hydro Olje AB har nyligen byggt om samtliga manuellt betjänade tankningsställen i Uppsala till automatstationer, som det inte längre är möjligt att tanka och betala vid över disk. De nya pumparna är helt ok för den som använder rullstol, men kortautomaterna är så placerade att det är omöjligt att hantera dem för personer som sitter i rullstol. Dels är kortterminalerna placerade högt upp, dels är automaterna i sig placerade på sockel, som hindrar bilister som använder rullstol att komma intill dem. Utrymmet på sockeln är dessutom litet.
Det betyder att det inte längre är möjligt att tanka på Norsk Hydros stationer i Uppsala och antagligen inte heller i resten av landet för folk i rullstol. Norsk Hydro har vid mitt påpekande om detta bara beklagat saken och tänker, befarar jag, inte göra något åt saken.
Norsk Hydro, liksom många andra företag, följer inte de lagar, regler och myndighetsanvisningar som finns på området. Plan- och bygglagen säger att all ny- och ombyggnation ska vara tillgänglig och användbar för personer med rörelsehinder. Lagstiftningen saknar dock tillräckliga sanktionsmöjligheter och de som finns används inte av byggnadsnämnderna. I detta fall tycks det ha passerat Stadsbyggnadskontoret vid Uppsala kommun förbi att en ombyggnation som inte är tillgänglig för rullstolsburna skett. Skandalöst!
Bristande tillgänglighet klassas inte som diskriminering än i Sverige, som det är i USA sedan 1990 och Norge sedan årsskiftet. Därmed kan jag som individ inte annat än snällt vädja till Norsk Hydro att tillgängliggöra sina stationer och göra en förmodligen resultatlös anmälan till byggnadsnämnden. Självklart behöver inga företag eller organisationer ta några som helst hänsyn till bestämmelser som inte finns eller inte används som de ska. Att jag som kund köper bränsle för 30000 – 40000 SEK per år är nog helt betydelselöst för sådana jättar som Norsk Hydro.
Den här automattankstationstrenden kommer antagligen att fortsätta med andra märken. Om inget görs, kommer det att bli omöjligt för en person i rullstol att själv kunna tanka sitt fordon, såvida denne inte tar med sig en medhjälpare. Det är så fantastiskt dumt och oerhört svårt att förstå hur våra myndigheter så totalt struntar i sin s.k. samhällsplanering, för det här är i första hand myndighetsbrister – företagen följer bara de riktlinjer och bestämmelser som myndigheterna anvisar.
En kopia av anmälan har sänts till Norsk Hydros huvudkontor.
Uppföljning till denna anmälan, 2009-03-30
Byggnadsnämnden har inte meddelat mig vilka åtgärder man vidtagit.Den diskriminerande parten har inte slutat att diskriminera på detta sätt.
Absolut ingenting har hänt, som jag är medveten om.
Är orsaken till denna anmälan åtgärdad eller vill ni av någon annan anledning kontakta Independent Living Institute? Läs gärna vår information för verksamheter som blivit anmälda först. E-post: anmalningstjansten@independentliving.org
Vår referens:https://anmalningstjansten.se/anmalningar/norsk_hydro_bensinstation_rabyvag_vaderkvarnsg_uppsala_2009-01-11
Tipsa om denna anmälning per e-post.
Alla dokument i ärendet finns som offentliga handlingar hos
Diskrimineringsombudsmannen
Box 4057
169 04 Solna
Besöksadress: Råsundavägen 18
169 04 Solna
Telefon: 08-120 20 700, fax: 08-120 20 800
E-post: do@do.se
Senare anmälan: Stena Line, Göteborg 2009-02-19
Tidigare anmälan: Iberia, Stockholm 2008-12-26