Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Diskrimineringsombudsmannen enligt diskrimineringslagen (2008:567) och till byggnadsnämnden i Uppsala kommun som en anmälan om ett eller flera enkelt avhjälpta hinder enligt plan- och bygglagen 17 kap 21a §.
- Diskriminerande part
eller plats för diskriminering: - Uppsalahem AB
- Webbadress:
- www.uppsalahem.se
- Gatuadress:
- Box 136
- Postnummer och ort:
- 751 04 Uppsala
- Kommun:
- Uppsala
- Verksamhetstyp:
- Hotell, vandrarhem, boende etc.
- Datum för händelsen:
- 2009-09-21 (Anmälningsdatum: 2009-09-21)
- Jag diskriminerades i egenskap av:
- Besökare/kund
- Min funktionsnedsättning:
- rörelsehinder
- Följden av diskrimineringen:
- Jag eller den som diskriminerades kunde inte komma in eller delta i verksamheten alls
Beskrivning av diskrimineringen:
I vårt nationella arbete med tillgänglighet undrar vi ibland var de egentliga ”propparna” finns. Hur kan det komma sig att så många av landets 290 kommuner knappt påbörjat sitt tillsynsarbete över åtgärdandet av enkelt avhjälpta hinder, trots att de skulle ha påbörjat detta redan i början av 2000-talet?
I Uppsala har vi dock kommit en av ”propparna” på spåren. Det kommunalt ägda fastighetsbolaget Uppsalahem, en av Uppsalas allra största fastighetsägare med 925 000 m² uthyrningsyta, varav 773 000 m² bostäder och 151 000 m² lokaler, har visat sig i strid mot bättre vetande inte åtgärda sk enkelt avhjälpta hinder i sina lokaler till vilka allmänheten har tillträde. Detta trots att det enligt lag är deras ansvar som fastighetsägare.
Vi har konkreta bevis i minst fem fall där Uppsalahem antingen direkt – det vill säga medvetet – eller indirekt försökt komma undan sitt ansvar. Sammantaget tyder detta på en ignorans, förhalning och fastighetsrättslig inkompetens hos Uppsalahem AB som är ofattbar. Det tyder också på en syn på människor med funktionsnedsättningar från artonhundrakallt och en bristande insikt i de positiva effekterna av tillgänglighet.
Det som är bra för människor med funktionsnedsättningar är bra för exempelvis föräldrar med barnvagnar, äldre och barn. För att ta ett exempel: Sverige har omkring 600 000 människor med rörelsehinder. 130 000 av dessa använder rullstol och 250 000 rollator. (För säkerhets skull bör det nämnas att endast ca 10 000 av dessa har personlig assistans.) Med tillgängliga lokaler skulle förstås kundunderlaget öka för de verksamheter som hyr av Uppsalahem. Det innebär också att värdet av Uppsalahem AB:s lokaler ökar.
I det i media redan kända exemplet med hjälpmedelsbutiken (!) Vobis Livskvalitet har Uppsalahem försökt att komma undan sitt lagstadgade ansvar bla genom att påstå att det kostar 55 000 kr att installera dörröppnare och därmed kunna hävda att kostnaden inte är skälig enligt lagstiftningen. Vid kontroll visade det sig kosta 18 000 kr. Likaså har man försökt hävda att Vobis Livskvalitet i sitt hyresavtal tagit på sig ansvaret för att bekosta åtgärder som åläggs Uppsalahem av stat och kommun. Problemet är bara att hyresavtalet skrevs i början av 2007 och föreskrifterna om enkelt avhjälpta hinder började gälla 1 december 2003. Varken Uppsalahem eller någon annan fastighetsägare kan i detta avseende avtala bort skyldigheter som redan åligger dem enligt lag. Under de mer än 3 åren mellan föreskrifterna och hyresavtalet skulle naturltigtvis Uppsalahem ha åtgärdat hindren. Under den tiden hyrdes lokalen ut till andra verksamheter. Detta i ett skick som alltså var otillgängligt för personer med funktionsnedsättningar. Vidare har Uppsalahem vid sina egenkontroller av enkelt avhjälpta hinder – medvetet eller ej – inte utfört kontrollen korrekt och därmed inte upptagit alla enkelt avhjälpta hinder i de dokument man sänt in till Stadsbyggnadskontoret vid Uppsala kommun.
Slutligen har man, trots att man vet att den lagstadgade maximilutningen på en ramp är 1:12 (men helst 1:20), erbjudit Vobis Livskvalitet att installera en för kort ramp, vilket gör att lutningen blir för kraftig för att merparten som använder rullstol eller rollator ska kunna ta sig in. Allt detta har vi konkreta bevis för i form av kopior av e-post, brev och andra dokument.
Sammantaget kan vi konstatera att Uppsalahem AB inte tagit sitt lagstadgade ansvar som en av Uppsalas största fastighetsägare. Vi anser därmed att Uppsalahem AB utsatt människor med funktionsnedsättningar som velat besöka deras lokaler för diskriminering. Kontakt har upprättats med juridisk expertis och jurister som är villiga att processa mot Uppsalahem AB ifall man inte tar sitt förnuft till fånga. Vi avvaktar nu företagets fortsatta agerande i dessa frågor.
Stadsbyggnadskontoret vid Uppsala kommuns Stadsbyggnadskontor kommer onsdag 23/9 kl 12.15 att inspektera hindren i Vobis Livskvalitets lokaler för att avgöra vilka krav som ska ställas på Uppsalahem i det fallet.
Hans Filipsson
språkrör och grundare
Marschen för tillgänglighet
En kopia av anmälan har förutom till Uppsalahem och Vobis Livskvalitet bland annat sänts till:
Gunnar Hedberg (M), Kommunstyrelsens ordförande, Uppsala kommun
Karolina Hilding (FP), 1:e vice ordförande Kommunstyrelsen, Uppsala kommun
Lena Hartwig (S), 2:e vice ordförande Kommunstyrelsen, Uppsala kommun
Lars Bäcklund (M), ordförande Kommunfullmäktige, Uppsala kommun
Agneta Simonsson (FP), 1:e vice ordförande Kommunfullmäktige, Uppsala kommun
Berit Ericsson (S), 2:e vice ordförande Kommunfullmäktige, Uppsala kommun
Samtliga övriga ledamöter, Kommunfullmäktige, Uppsala kommun
Liv Hahne (M), ordförande, Byggnadsnämnden, Uppsala kommun
Monica Östman (S), vice ordförande, Byggnadsnämnden, Uppsala kommun
Samtliga övriga ledamöter, Byggnadsnämnden, Uppsala kommun
Bengt Andrén, chef, Stadsbyggnadskontoret, Uppsala kommun
Anders Westerlind (FP), ordförande, Gatu- och trafiknämnden, Uppsala kommun
Liv Hahne (M), 1:e vice ordförande, Gatu- och trafiknämnden, Uppsala kommun
Per-Eric Eriksson (S), 2:e vice ordförande, Gatu- och trafiknämnden, Uppsala kommun
Samtliga övriga ledamöter, Gatu- och trafiknämnden, Uppsala kommun
Tom Karlsson, chef, Gatu- och trafikkontoret, Uppsala kommun
Denna anmälan är en del av Marschen för tillgänglighets tredje anmälningsaktion mot diskriminerande otillgänglighet. Otillgänglighet är diskriminering! Se www.marschen.se.
Anmälningstjänstens kommentar
Det anmälan handlar om har gett upphov till flera mediereportage. Se reportagen med datum 2009-08-22 och 2009-08-24 på Marschen för tillgänglighets lista med reportage om eller till följd av den tredje anmälningsaktionen.
Uppföljning till denna anmälan, 2010-12-12
Handikappombudsmannen/Diskrimineringsombudsmannen har avslutat mitt ärende.Byggnadsnämnden har fört en dialog med den diskriminerande parten.
Byggnadsnämnden har meddelat mig vilka åtgärder man vidtagit.
Den diskriminerande parten har inte medgett att man diskriminerat mig.
Den diskriminerande parten har inte bett mig om ursäkt.
Den diskriminerande parten har inte slutat att diskriminera på detta sätt.
Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till Handikappombudsmannen/Diskrimineringsombudsmannen.
Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till byggnadsnämnden.
Om 18 dagar ska alla enkelt avhjälpta hinder i Uppsalahems bestånd vara åtgärdade. Uppsalahem har haft 10 år på sig. Läste de fel på 2010 och 2020 i regeringens intentioner?
Är orsaken till denna anmälan åtgärdad eller vill ni av någon annan anledning kontakta Independent Living Institute? Läs gärna vår information för verksamheter som blivit anmälda först. E-post: anmalningstjansten@independentliving.org
Vår referens:https://anmalningstjansten.se/anmalningar/uppsalahem_ab-box-uppsala_2009-09-21
Tipsa om denna anmälning per e-post.
Alla dokument i ärendet finns som offentliga handlingar hos
Diskrimineringsombudsmannen
Box 4057
169 04 Solna
Besöksadress: Råsundavägen 18
169 04 Solna
Telefon: 08-120 20 700, fax: 08-120 20 800
E-post: do@do.se
Senare anmälan: Hårservice, Avesta 2009-09-24
Tidigare anmälan: Uppsala kommun, Uppsala 2009-09-21