KommSyn Stockholm, Älvsjö (person 2), 2024-02-13

Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Diskrimineringsombudsmannen enligt diskrimineringslagen (2008:567).

Diskriminerande part
eller plats för diskriminering:
KommSyn Stockholm
Gatuadress:
Bergtallsvägen 10
Postnummer och ort:
12523 Älvsjö
Kommun:
Stockholms Stad
Datum för händelsen:
2024-02-13 (Anmälningsdatum: 2024-02-21)
Jag diskriminerades i egenskap av:
Arbetssökande/anställd
Min funktionsnedsättning:
Synnedsättning/blind
Följden av diskrimineringen:
Jag eller den som diskriminerades tvingades acceptera sämre villkor för att kunna delta

Beskrivning av diskrimineringen:

I och med denna anmälan önskar jag att Diskrimineringsombudsmannen undersöker om jag har blivit utsatt för negativ särbehandling / diskriminering av min arbetsgivare KommSyn Stockholm, vilket jag anser.

Anmälan avser en ny rutin på min arbetsplats som gäller just anställda som använder ledarhundar på arbetsplatsen.

BAKGRUND

På arbetsplatsen där jag arbetat sedan 2017 är vi två anställda som i olika perioder haft och har ledarhundar. Inte någon gång sedan jag fick min första ledarhund hösten 2021 har det inneburit några problem med ledarhunden.

RUTINENS PRESENTATION

Tisdagen den 13:e februari 2024 under en annan avdelnings APT-möte (arbetsplatsträff) presenteras helt plötsligt, helt utan föregående varningar eller några som helst indikationer en ny rutin beslutad av verksamhetens ledningsgrupp. Det är en rutin som innehåller starka begränsningar i rörligheten för just anställda som använder ledarhund. Rutinen omfattar alltså endast anställda med ledarhund. Ingenting nämns om service- eller assistanshundar och inte heller något om besökare eller patienter som regelbundet besöker oss med ledar-, service- eller assistanshund.

Rutinen är därför väldigt utpekande till två av arbetsplatsens medarbetare med funktionsnedsättning och ledarhund. Rutinen presenteras under arbetsplatsträffen med ca 25 närvarande kollegor. Själv närvarade jag inte vid detta möte och fick kännedom om den nya rutinen via kollegor, ej chef.

Som orsak till den nya rutinen nämndes att anställda blivit så sjuka efter att bevistat konferensrum så att man behövt avsluta arbetsdagen och att det allmänt påverkat hälsan och sjukfrånvaron på arbetsplatsen.

RUTINENS INNEHÅLL

Bifogat finner ni den aktuella rutinen som antogs vid ett ledningsgruppsmöte i början av februari 2024. Den är mycket kortfattad.

I rutinen anges bland annat följande;

* ”Medarbetare som har funktionsnedsättning av synskada kan medföra ledarhund till och från arbetsplatsen.”
Här anges bara anställda med ledarhund. Ingenting nämns om service- och assistanshundar och ingenting nämns heller om besökare och patienter som regelbundet besöker verksamheten. Denna rutin känns således som om den är utformad och riktad mot oss två specifika anställda på arbetsplatsen.

Jag anser inte att min arbetsgivare kan avgöra i vilka sammanhang en förare behöver sin ledarhund. Det kan exempelvis vara motiverat då föraren rör sig på okända ytor eller om arbetsplatsen på grund av tillfälliga hinder känns osäker.

* ”Hunden ska ligga still och vara kopplad i medarbetarens arbetsrum under arbetsdagen,
Formuleringen att hunden ska ligga still är inte rimlig. Den kan lätt tolkas som om hunden inte får röra sig fritt, resa eller sträcka på sig i arbetsrummet.

Kravet att hunden ska vara kopplad inomhus strider mot djurskyddslagen då det inte är tillåtet att ha hundar kopplade eller förvarade i bur inomhus.

* ”ej vistas i andra lokaler för att förhindra eventuella problem hos medarbetare med hundallergi.”
Detta utestänger ledarhundsföraren från det sociala umgänget och obligatoriska möten på grund av en ”eventuell risk” för allergi. Det strider i sin tur mot överenskommelsen mellan Synskadades Riksförbund och Astma och Allergiförbundet som klart och tydligt anger att problem ska lösas när och om de uppstår och inte eventuellt och till en grupp funktionshindrades fördel eller nackdel. På en så stor arbetsplats som i det aktuella fallet med tre våningsplan och flertalet konferensrum och två personalrum/matsalar finns gott om utrymme.

Det är detta jag önskar att Diskrimineringsombudsmannen prövar. Den aktuella rutinen bifogas för att visa innehållet och enligt undertecknad det tydliga utpekandet av en mycket liten grupp medarbetare.

Ingen påföljd har rapporterats.


Är orsaken till denna anmälan åtgärdad eller vill ni av någon annan anledning kontakta Independent Living Institute? Läs gärna vår information för verksamheter som blivit anmälda först. E-post: anmalningstjansten@independentliving.org

Vår referens:
https://anmalningstjansten.se/anmalningar/kommsyn_stockholm-bergtallsvagen_alvsjo_2_2024-02-13

brevTipsa om denna anmälning per e-post.

Alla dokument i ärendet finns som offentliga handlingar hos
Diskrimineringsombudsmannen
Box 4057 169 04 Solna
Besöksadress: Råsundavägen 18 169 04 Solna
Telefon: 08-120 20 700, fax: 08-120 20 800
E-post: do@do.se


Senare anmälan: Örebro resecentrum/länstrafiken i Örebro 2024-03-13
Tidigare anmälan: KommSyn Stockholm, Älvsjö 2024-02-19