Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Diskrimineringsombudsmannen enligt diskrimineringslagen (2008:567).
- Diskriminerande part
eller plats för diskriminering: - Färdtjänsten i Stockholms läns landsting
- Gatuadress:
- Box 30103
- Postnummer och ort:
- 10425 Stockholm
- Kommun:
- Stockholms stad
- Datum för händelsen:
- 2017-10-12 (Anmälningsdatum: 2017-10-17)
- Jag diskriminerades i egenskap av:
- Besökare/kund
- Min funktionsnedsättning:
- Synnedsättning/blind
- Följden av diskrimineringen:
- Annat
Beskrivning av diskrimineringen:
Efter ett jobbuppdrag på Swedaviahuset den 12 oktober 2017, Flygvägen 1 på Arlanda, skulle jag boka en färdtjänst hem. Klockan var runt 13.10. Jag trodde att det skulle gå bra eftersom Swedaviahuset ligger utanför terminalområdet och det inte går att få ledsagning därifrån. Men i växeln på färdtjänsten sa de åt mig att jag inte fick boka färdtjänst från den adressen. Att jag i så fall får ta en ”vanlig” taxi till Arlanda Express och sedan åka vidare med just Arlanda Express. Jag undrade hur det skulle gå, då Arlanda Express ligger under jord. Mannen i växeln svarade inte på det, sa bara att det är Arlanda Express som gäller och att jag får ta en taxi dit.
Jag bestämde mig därför för att ta en färdtjänst på gatan, alltså betala halva taxamaterbeloppet. Personen jag haft möte med på Swedavia hjälpte mig till terminal 5, ankomsthallen där det står massor utav taxibilar. Eftersom jag bara får åka med vissa bilar som kör färdtjänst gick hon fram och frågade om de kunde köra mig. Jag är blind och använder ledarhund, ett viktigt hjälpmedel för mig. Men ingen ville ta min körning. Min vän på Swedavia uppskattar att det hela tiden stod mellan 14-20 bilar sammanlagt som kör färdtjänst (Taxi Kurir, taxi 020), men alla sa nej. Obs! bilar som kör färdtjänst kom och gick. Personen från Swedavia har som medmänniska och privatperson skrivit ett brev till vd för Taxi Kurir, eftersom hon blev väldigt upprörd och chockad över vad som inträffade. Nedan klistrar jag in delar från hennes brev, som tydliggör hela händelseförloppet:
”Vi gick tillsammans med ledarhunden till taxistationen vid terminal 5. Då hon skulle åka färdtjänst så var hennes val begränsat vilka bilar/företag hon fick ta. Det stod många av dina bilar inne, jag gick till den första och sa att det gällde en färdtjänstresa till Enskede med ledarhund. Sen till nästa bil, sen nästa och nästa… Några låtsades som att de inte ens fattade vad jag sa, en annan sa att han inte ville ta hund för att han hade en ny bil (?), någon annan sa att han inte kunde för att han inte hade en kortdragare för färdtjänstkort, en ytterligare sa att han inte ville ha hundar i bilen.
När jag hade gått runt där i raden av bilar kom den s k taxivärden och sa: ”Jag hjälper dig”, han såg ju vad som hände och han gick sedan igenom hela raden av bilar, stannade hos alla och frågade dem. När han sedan kom tillbaka till oss vid trottoarkanten så sa han, ”jag är ledsen men ingen vill – och jag kan ju inte tvinga dem”. Han sa även: ”Om hon bara inte haft hund.”
En av era förare flippade ut ett slags visitkort till mig och sa att du kan ju alltid ringa till dem, lite som att han inte alls var en del av varumärket utan att det, var några andra.
Jag tog kortet och ringde till er växel, där frågade de varför jag inte tog en av bilarna där, jag sa som det var, de vill inte. Eftersom jag då var upprörd och inte hade lust att larva runt bland era förare mera och den som svarade inte visste vad hon skulle göra bad jag att få tala med någon som visste något mera och bättre, varpå hon kopplade mig till en kollega, som hon uttryckte det.
Jag berättade återigen historien och personen sa, vi gör så att jag sänder en bil (det stod ju redan en massa där) så kan ni ta den på gatan så att säga. OK, när kommer den? frågade jag. Om ca 10-15 minuter fick jag till svar. Jag fick även lämna numret till resenären – enligt er växel ville de ha det.
Efter ca 10 minuter ringde det en kvinna till henne och sa, jag är här nu, ser du mig? Var inte det en dum fråga? Dels så vimlade det av bilar och sedan hade hon ju, vilket jag mycket TYDLIGT talat om, ringt om en person som hade ledarhund för att hon inte ser, hur skulle hon kunna se er förare?
Till sist hittade hon oss, jag gissar att det var pga ledarhunden – och att vid där stod vid trottoaren, som hon kom fram till oss. Väl framme började hon prata om att hon hade fått beställningen ”fel” från er växel? Dvs de hade inte sagt att det var färdtjänst eller ledarhund. Hon pratade högt och gick igenom era interna turer hit och dit, den ena hade gjort si och den andra så och nu hade hon minsann fel uppkörning…
Jag bad att vi skulle slippa höra om era interna rutiner och frågade om vi kunde få den bilen, hon fortsatte mala om era olika rutiner, det var verkligen mycket märkligt alltsammans. Efter att hon hållit på kände både jag och min vän en stor otrygghet med denna person varpå vi sa att vi inte ville åka med henne då hon fortsatte sin litania. Dessutom kunde hon ju enligt vad hon sa inte ta resan som färdtjänst på gatan.
Summa summarum, i drygt 45 minuter stod vi där, med en massa taxibilar som kör färdtjänst, men ingen ville köra, vilket väl är deras uppgift?
Detta är en sådan flagrant uppvisning i diskriminering att det inte går att göra bättre om det skulle i något sammanhang behöva illustreras.
Det hela avslutades med att min vän tog en taxi från Taxi Stockholm, inga problem med ledarhunden där. Dock så kostade resan henne mera än vad det ju skulle då de ju inte har färdtjänstavtal, men de har tydligen mera av ett tjänstvillighets-avtal med sina kunde istället…”
Jag bekräftar ovan berättelse från min vän på Swedavia. Det var så här det gick till. Jag vill härmed anmäla Färdtjänsten i Stockholms läns landsting för diskriminering i form av bristande tillgänglighet. Jag kunde inte ta mig därifrån med färdtjänst alls eftersom de vägrar köra mig med mitt hjälpmedel. För mig är det lika illa som att en skulle neka en körning på grund av att hen använder rullstol. Jag har fått min ledarhund bekostat av staten som ett hjälpmedel och jag har även rätt till färdtjänst, där jag får ha min ledarhund med. Det är ofta jag får vänta länge på en färdtjänstbil för att det är så få bilar som vill ta ledarhund. Det i sig är illa nog, men den 12 oktober fick jag ingen bil alls. Trots att det fanns massor av bilar som kunnat köra mig. Härom veckan reste jag från Arlanda, tog en färdtjänstbil på gatan och reste då utan ledarhund. det var inga problem. Det är tydligt att jag blir diskriminerad just för att jag har ledarhund, ett hjälpmedel som är nödvändigt för mig. Det känns helt orimligt att så många bilar får säga nej. Jag vet att det kan finnas allergibilar, men jag vet också att de är väldigt få.
Vidare vill jag lyfta att det är bristande tillgänglighet att inte kunna boka färdtjänst utanför terminalområdet, där ingen ledsagning erbjuds via Arlanda Express.
Jag hoppas att ni ser över det här. Färdtjänsten i Stockholm fungerar uppenbarligen inte när en reser med ledarhund och jag liksom alla andra betalar för något jag inte kan använda på det sätt jag har rätt till. Nu fick jag betala mer, stå ut med oerhört kränkande behandling och dessutom utsättas för stor oro och press. Jag var helt enkelt rädd för att jag inte skulle kunna ta mig hem.
Eftersom jag är blind vill jag ha alla besked från er på DO via e-post, så att jag kan läsa det själv.
Ingen påföljd har rapporterats.
Är orsaken till denna anmälan åtgärdad eller vill ni av någon annan anledning kontakta Independent Living Institute? Läs gärna vår information för verksamheter som blivit anmälda först. E-post: anmalningstjansten@independentliving.org
Vår referens:https://anmalningstjansten.se/anmalningar/fardtjansten_i_stockholms_lans_landsting_stockholm-box_2017-10-12
Tipsa om denna anmälning per e-post.
Alla dokument i ärendet finns som offentliga handlingar hos
Diskrimineringsombudsmannen
Box 4057
169 04 Solna
Besöksadress: Råsundavägen 18
169 04 Solna
Telefon: 08-120 20 700, fax: 08-120 20 800
E-post: do@do.se
Senare anmälan: Färdtjänsten Stockholms Läns Landsting, Stockholm 2017-10-18
Tidigare anmälan: Restaurang Mezo , Helsingborg 2017-10-08