Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Diskrimineringsombudsmannen enligt diskrimineringslagen (2008:567).
- Diskriminerande part
eller plats för diskriminering: - Färdtjänsten Stockholms Läns Landsting
- Gatuadress:
- box 30103
- Postnummer och ort:
- 10425 Stockholm
- Kommun:
- Sigtuna
- Datum för händelsen:
- 2017-10-12 (Anmälningsdatum: 2017-10-18)
- Jag diskriminerades i egenskap av:
- Jag rapporterar en verksamhet som diskriminerar, jag blev inte diskriminerad
- Den diskriminerades funktionsnedsättning:
- Följden av diskrimineringen:
- Jag eller den som diskriminerades tvingades acceptera sämre villkor för att kunna delta
Beskrivning av diskrimineringen:
Jag hade i mitt jobb anlitat en sakkunnig konsult och journalist avseende att göra företsgets webbar och sociala media mera tillgängliga, t ex röstsyntes och syntolkning av bilder, detta i en strävan att vara ett välkomnande företag för alla. Den sakkunniga jag anlitat är blind och använder ledarhund, vilket ju är ett hjälpmedel.
Efter att personen, som även blivit en vän tillbringat hela förmiddagen hos oss i arbete, skulle hon åka hem till en adress söder om Sthlm. Eftersom hon inte får boka färdtjänst från flygplatsen, inte ens från de olika kontorsbyggnader som ligger utanför terminalområdet och hon på grund av sin reumatism inte orkade ta sig med Arlanda Expresss och tunnelbana bestämde hon sig för att ta en färdtjänst på gatan.
Vi gick tillsammans med ledarhunden till taxistationen vid terminal 5. Då hon skulle åka färdtjänst så var hennes val begränsat vilka bilar/företag hon fick ta. Vid taxistationen gick jag till den första bilen i den långa raden av bilar som utför färdtjänst och sa att det gällde en färdtjänstresa till söder om Sthlm med ledarhund. Sen till nästa bil, sen nästa och nästa…… Några låtsades som att de inte ens fattade vad jag sa, en annan sa att han inte ville ta hund för att han hade en ny bil (?) någon annan sa att han inte kunde för att han inte hade en kortdragare för färdtjänstkort, en ytterligare sa att han inte ville ha hundar i bilen?
När jag hade gått runt där i raden av bilar kom den sk taxivärden och sa: ” Jag hjälper dig”, han såg ju vad som hände och han gick sedan igenom hela raden av bilar, stannade hos alla och frågade dem. När han sedan kom tillbaka till oss vid trottoarkanten så sa han, ”jag är ledsen men ingen vill – och jag kan ju inte tvinga dem”. Han sa även: ”Om hon bara inte haft ledarhund.” En förare flippade ut ett slags visitkort till mig och sa att du kan ju alltid ringa till dem, lite som att han inte alls var en del av varumärket utan att det, var några andra.
Jag tog kortet och ringde till taxiväxel, och där frågade de varför jag inte tog en av bilarna där. Jag sa som det var, de vill inte. Eftersom jag då var upprörd och inte hade lust att larva runt bland taxiförare mera och den som svarade inte visste vad hon skulle göra bad jag att få tala med någon som visste något mera och bättre, varpå hon kopplade mig till en kollega, som hon uttryckte det.
Jag berättade återigen historien och personen sa, vi gör så att jag sänder en bil (det stod ju redan en massa där) så kan ni ta den på gatan så att säga. OK, när kommer den då, frågade jag, om ca 10-15 minuter fick jag till svar. Jag fick även lämna numret till resenären, enligt er växel ville de ha det. Efter ca 10 minuter ringde det en kvinna till henne och sa, jag är här nu, ser du mig? Var inte det en dum fråga? Dels så vimlade det av bilar, säkert 50-60 stycken och sedan hade hon ju, vilket jag mycket TYDLIGT talat om, ringt till en person som hade ledarhund för att hon inte ser, hur skulle hon kunna se er förare??
Till sist hittade hon oss, jag gissar att det var pga ledarhunden – och att vi stod där vid trottoaren, som hon kom fram till oss. Väl framme började hon prata om att hon hade fått beställningen ”fel” från taxiväxeln?? Dvs de hade inte sagt att det var färdtjänst eller ledarhund. Hon pratade högt och gick igenom era interna turer hit och dit, den ena hade gjort si och den andra så och nu hade hon minsann fel uppkörning…. Jag bad att vi skulle slippa höra om era interna rutiner och frågade om vi kunde få den bilen, hon fortsatte mala om era olika rutiner, det var verkligen mycket märkligt alltsammans. Nästan på gränsen till otäckt. Efter att hon hållit på kände både jag och min vän en stor otrygghet med denna person varpå vi sa att vi inte ville åka med henne då hon fortsatte sin litania. Dessutom kunde hon ju enligt vad hon sa inte ta resan som färdtjänst på gatan.
Summa summarum, i drygt 45 minuter stod vi där, med en massa taxibilar som kör färdtjänst, men ingen ville köra, vilket väl är deras uppgift? Det regnade och var svinkallt vilket gjorde att vi blev både kalla och blöta. Detta var en sådan flagrant uppvisning i diskriminering att det inte går att göra bättre om det skulle i något sammanhang behöva illustreras. Det hela avslutades med att personen som behövde åka taxi erbjöds resa genom ett helt annat taxibolag som inte omfattas av färdtjänstuppdraget varpå hennes kostnad för resan blev betydligt dyrare än den färdtjänst som hon beviljats.
Jag är mycket besviken och upprörd över vad vi tvingades vara med om och att vi också utsattes för att under hela förloppet ”var som att vara på scen” det var ständigt under denna tid andra taxiförare och taxikunder som var del av händelsen. Jag vill därför anmäla Färdtjänsten i Stockholm då upphandlingen av Färdtjänst i Stockholm omöjliggjort en färd med taxi för en person pga hjälpmedel, detta från Sveriges största arbetsplats där 17 000 personer arbetar varje dag.
Ingen påföljd har rapporterats.
Är orsaken till denna anmälan åtgärdad eller vill ni av någon annan anledning kontakta Independent Living Institute? Läs gärna vår information för verksamheter som blivit anmälda först. E-post: anmalningstjansten@independentliving.org
Vår referens:https://anmalningstjansten.se/anmalningar/fardtjansten_stockholms_lans_landsting-stockholm-box_2017-10-12
Tipsa om denna anmälning per e-post.
Alla dokument i ärendet finns som offentliga handlingar hos
Diskrimineringsombudsmannen
Box 4057
169 04 Solna
Besöksadress: Råsundavägen 18
169 04 Solna
Telefon: 08-120 20 700, fax: 08-120 20 800
E-post: do@do.se
Senare anmälan: Fackförbundet Kommunal, Stockholm 2017-10-18
Tidigare anmälan: Färdtjänsten i Stockholms läns landsting , Stockholm 2017-10-17