Glasskiosk vid Jönköpings gästhamn, Jönköping, 2007-08-11

Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Handikappombudsmannen (nuvarande Diskrimineringsombudsmannen) och till byggnadsnämnden i Jönköpings kommun som en anmälan om ett eller flera enkelt avhjälpta hinder enligt plan- och bygglagen 17 kap 21a §.

Diskriminerande part
eller plats för diskriminering:
Glasskiosk vid Jönköpings gästhamn
Gatuadress:
Järnvägsgatan
Postnummer och ort:
553 15 Jönköping
Kommun:
Jönköping
Verksamhetstyp:
Övrig försäljning av varor och tjänster
Datum för händelsen:
2007-08-11 (Anmälningsdatum: 2007-08-11)
Jag diskriminerades i egenskap av:
Besökare/kund
Min funktionsnedsättning:
rörelsehinder

Beskrivning av diskrimineringen:

Glasskiosken används framförallt under sommarhalvåret. Där säljs det glass och dryck. Jag som rörelsehindrad kan inte köpa glass/dryck på egen hand, för att jag möts av ett trappsteg på cirka 10-15 cm utan ramp.

Jag anser att detta är ett brott mot plan- och bygglagen (1987:10) 17 kap. 21 a §. Jag vill därför att Independent Living Institute även sänder min anmälan vidare till byggnadsnämnden i Jönköpings kommun som en anmälan om ett eller flera enkelt avhjälpta hinder. Jag vill meddelas skriftligen av byggnadsnämnden vilka åtgärder man vidtar i mitt ärende.

Denna anmälan är en del av Marschen för tillgänglighets andra massanmälningsaktion mot diskriminerande otillgänglighet. Se www.marschen.se.

Anmälningstjänstens kommentar

Som kan ses på uppföljningsbilden har man inte gjort rampen ordentligt. Där den börjar kvarstår ändå ett ca 5-10 cm högt steg. Det är ingen fullgod lösning. Dessutom är placeringen av papperskorgen (och livbojen ;) ) inte bra, i förhållande till rampen. Tråkigt att man lägger resurser på att åtgärda hindret, men inte gör det bra.

Uppföljning till denna anmälan, 2011-07-05

Handikappombudsmannen/Diskrimineringsombudsmannen har avslutat mitt ärende.
Byggnadsnämnden har inte meddelat mig vilka åtgärder man vidtagit.
Den diskriminerande parten har inte medgett att man diskriminerat mig.
Den diskriminerande parten har inte bett mig om ursäkt.
Den diskriminerande parten har inte slutat att diskriminera på detta sätt.
Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till Handikappombudsmannen/Diskrimineringsombudsmannen.
Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till byggnadsnämnden.

Fortfarande samma nivåskillnad utan ramp. Detta hindrar en stor grupp människor att kunna köpa glass och läsk på egen hand.

Uppföljning till denna anmälan, 2009-06-22

Var nere idag den 22 juni, och rampen vart borttagen... Men det spelar knappast någon roll, så rampen inte höll måttet. Dessutom borde det ha finnas en ramp som ligger mot Piren.

Uppföljning till denna anmälan, 2007-09-03

Handikappombudsmannen har avslutat mitt ärende.
Byggnadsnämnden har inte meddelat mig vilka åtgärder man vidtagit.
Den diskriminerande parten har inte medgett att man diskriminerat mig.
Den diskriminerande parten har inte bett mig om ursäkt.
Den diskriminerande parten har slutat att diskriminera på detta sätt.
Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till Handikappombudsmannen.
Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till byggnadsnämnden.

Delvis åtgärdat. Rampen är ditsatt, men nu står det en boj framför, vilket ändå gör att man inte kommer upp. (se bild)

Uppföljning till denna anmälan, 2007-08-22

Handikappombudsmannen har avslutat mitt ärende.
Den diskriminerande parten har inte medgett att man diskriminerat mig.
Den diskriminerande parten har inte bett mig om ursäkt.
Den diskriminerande parten har inte slutat att diskriminera på detta sätt.
Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till Handikappombudsmannen.

Feltryck i min första uppföljning! HO har INTE fört en dialog med den diskriminerande parten!

HO har avslutat mitt ärende! Vad har vi för lagstiftning här i Sverige? Skandal att man anmäler men HO kan inget göra så länge lagen ser ut som den gör!

Uppföljning till denna anmälan, 2007-08-22

Handikappombudsmannen har fört en dialog med den diskriminerande parten.
Den diskriminerande parten har inte medgett att man diskriminerat mig.
Den diskriminerande parten har inte bett mig om ursäkt.
Den diskriminerande parten har inte slutat att diskriminera på detta sätt.
Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till Handikappombudsmannen.

HO har avslutat mitt ärende! Vad har vi för lagstiftning här i Sverige? Skandal att man anmäler men HO kan inget göra så länge lagen ser ut som den gör!

Är orsaken till denna anmälan åtgärdad eller vill ni av någon annan anledning kontakta Independent Living Institute? Läs gärna vår information för verksamheter som blivit anmälda först. E-post: anmalningstjansten@independentliving.org

Vår referens:
https://anmalningstjansten.se/anmalningar/glasskiosk_vid_jonkopings_gasthamn_jarnvagsgatan__jonkopin_2007-08-11

brevTipsa om denna anmälning per e-post.

Alla dokument i ärendet finns som offentliga handlingar hos
Diskrimineringsombudsmannen
Box 4057 169 04 Solna
Besöksadress: Råsundavägen 18 169 04 Solna
Telefon: 08-120 20 700, fax: 08-120 20 800
E-post: do@do.se


Senare anmälan: Einar Nilssons marinbod, Jönköping 2007-08-11
Tidigare anmälan: Norra Älvsborgs Länssjukhus (NÄL), Trollhättan 2007-08-08