Hjälpmedelscentralen syd i Långbro, Älvsjö, 2005-06-09

Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Handikappombudsmannen (nuvarande Diskrimineringsombudsmannen).

Diskriminerande part
eller plats för diskriminering:
Hjälpmedelscentralen syd i Långbro
Webbadress:
http://www.sll.se/w_hjalpmedelsyd/85448.cs?dirid=85489
Gatuadress:
Bergtallsvägen 10
Postnummer och ort:
Älvsjö
Kommun:
Stockholms stad
Verksamhetstyp:
Hälso- och sjukvård
Datum för händelsen:
2005-06-09 (Anmälningsdatum: 2005-06-09)
Jag diskriminerades i egenskap av:
Besökare/kund
Den diskriminerades funktionsnedsättning:
rörelsehinder
Följden av diskrimineringen:
Annat

Beskrivning av diskrimineringen:

Hjälpmedelcentralen syd är ej konkurrensutsatt och äventyrar därför gång på gång mitt liv och hälsa – de gör ett jobb under all kritik, är ej det minsta tillmötesgående – tvärtom! Detta beror på att de SAKNAR KONKURRENS!

Om jag är missnöjd med servicen av min bil kan jag byta verkstad. Men om jag är missnöjd med livshotande dålig service av min rullstol, ja då kan jag ej byta utan är tvungen att fortsätta använda samma hjälpmedelcentral. En Landstingsarrestens ovalfrihet! Och nej, ej heller de anställda trivs med att ej kunna välja arbetsplats, ej kunna påverka sin arbetssituation. Offantliganställda har dubbelt så hög långtidssjukskrivning som anställda i privatsektor. Göran Persson, som själv använder privata Sophiahemmet och således åker gräddfil, diskriminerar oss vanliga genom att genom stopplagar förhindra valfrihet i vården!!!

Imorse 2005-06-29 kl 07.15 fick jag utstå detta livsfarliga, förnedrande, kränkande och diskriminerande: jag skulle förflytta mig från sängen till rullen och gå på toa. Men bromsen gick upp (halvtrasig igen, se nedan), så rullen åkte iväg, jag slog i armbågarna i golvet, huvudet i sängens träram samt att benen böjdes i konstiga vinklar och kunde mycket väl ha brutits. Jag fick åla/hasa mig på ryggen ca 15 meter till taklyften i vardagsrummet. Släpandes rullen med mig. Krångla mig in i selen, och – 45 MINUTER SENARE – äntligen komma i rullstolen. Öm i hela kroppen och med begynnande blåmärken lite varstans. (Den lilla assistens jag har kommer tidigast kl 8.00 och nu tvingas jag IGEN använda assistenstimmar som egentligen ska hjälpa med träning till att åka iväg med rullen till samma hjälpmedelcentral (GÖRAN PERSSONS STOPPLAGAR förnekar mig att välja annat serviceställe!)

Ovan situation (och andra liknande) orsakas av att hjälpmedelcentral syd gör ett undermåligt jobb. SENASTE EXEMPEL: 2005-06-07 ringer jag Stefan på verkstan på hjälpmedel syd (’HMS’). Förklarar att bromsen på min panthera U2 rullstol gått sönder igen (troligen som vanligt pga. sitsen töjts ut så man alltmer sitter på bromsmekanismen – HMS fixade ej sitsen då jag var inne sist med bromsen. Kräver att akut få komma in och få bromsen fixad. Först 2005-06-09 kl 11 kan jag få komma. Eftersom jag ej kan välja att gå någonannanstans (PGA. GÖRAN PERSSONS STOPPLAGAR)tvingas jag acceptera väntan. Har ett helvete i flera dagar.

Inser att jag måste få bättre service, skriver därför en servicechecklista (bifogas nedan) ringer Stefan på verkstan igen på moronen 2005-06-09 och säger att situationen är så allvarlig att jag kräver att de aktivt använder, fyller i och signerar checklistan då min rulle fixas. Att jag ej orkar komma dit igen själv, och låter en assistent åka dit med stolen och checklistan. DESSUTOM säger jag extra tydligt att rullens sits behöver stärkas underifrån med typ bultband ELLER något annat så att sitsen ej ånyo töjs ut och gör så man sitter på bromsen så bromsen går sönder/går upp!STEFAN VÄGRAR, men efter lång argumentering från mig sträcker han sig till att ”de ska titta på det och ev. fixa eller i alla fall skicka med ’spännrem’ så jag får fixa själv”…
Jag säger att jag ej ens vet vad spännrem är och ej klarar det själv. MEN STEFAN VÄGRAR mer än så…

Jag tillägger att jag också behöver reservdelar till bromsen mm reservdelar så jag kan fixa själv då jag ska på semester i Skåne i juli.

Jag är hemma och vilar, utmattad av checklisteskrivande och samtalsbråk. Assisten åker t-bana med rullen och checklistan till HMS.

VAD HÄNDER? Jo, sur kärring i receptionen vägrar checklistan, ”så gör vi inte säger hon. (Tänk telia var god dröj, innan konkurrensutsättningen).

Tekniker tar rullen, men vägrar ens ta i checklistan. Assistentens förklaringar om att jag ringt till ”Stefan på verkstan” även imorse och kommit överens, ja det struntar kärringen och teknikern helt i.

Efter en dryg timme kommer rullstolen ut.

NU HAR ASSISTENTEN morskat upp sig och säger: ”jag åker inte härifrån om ni inte fyller i checklistan!” Surt tar teknikern den och snabbfyller i den, dvs. EFTER det att servicen redan gjorts…

Rullen kommer hem till mig.

RESULTAT:
– 1) slarvigt i efterhand (läst först EFTER service…) ifylld checklista
– 2) INGA RESERVDELAR ALLS
– 3) felmonterade drivringar (fel skruvlängd o inga ’stoppbrickor’ så de glappar o låter varje gång jag rullar (som om det ej vore tillräckligt jobbigt att rulla ändå)
– 4) INGEN FÖRSTÄRKT SITS (som gör att sitsen blir mer och mer som en hängmatta pga min förflyttning och gör att bromsen går sönder så att tex. olyckan imorse 2005-06-29 skedde…)

—————————
HÄR ÄR CHECKLISTAN (klippt ur word dokument):
ytterst brådskande idag enl. ök m. er igår
SERVICEPROTOKOLL RULLSTOL
Modell: Panthera U2, bredd 39
Tillhör: Peter Cederholm [PERSONNUMMER BORTTAGET], tfn [TELEFONNUMMER BORTTAGET] – ring direkt om frågor
VÄNLIGEN BESVARA FRÅGORNA NEDAN SKRIFTLIGEN O ÅTERLÄMNA TILLSAMMANS MED STOLEN SÅ VI VET VAD SOM GJORTS OCH DEN SLIPPER KOMMA TILLBAKS SÅ OFTA SOM DEN NU GJORT.

STOLEN HÄMTAS EJ OM NI EJ SAMTIDIGT LÄMNAR MED DENNA LAPP IFYLLD O UNDERSKRIVEN!

DATUM: 9 JUNI 2005
Jag har varit inne med stolen för ofta, så de t är superviktigt att rullen nu fixas rejält och jag får den igen idag! Ni sa att vi lämnar den kl 11 , min assistent väntar, ni fixar den HELT (gör den ny dvs byter ALLT kasst o drar åt ALLA skruvar före kl 12.00)

Ryggstödet brast till vänster i förrgår. Livsfarligt, den har ändå varit inne nyligen, vi fulfixade själv. Bromsen ni fixade häromveckan tar i kanske beroende på att ni då ej hann byta hängmadrassitsen?

1. Har nytt ryggstöd installerats (J/N)?
2. Om inte, har ALLA dess delar NOGA genomgåtts och de med sprickor/andra fel bytts ut (J/N)?
Broms
3. Har ny broms installerats (J/N)?
4. Om inte, har ALLA dess delar NOGA genomgåtts och de med sprickor/andra fel bytts ut (J/N)?

Sits
– är sitsen bytt (J/N))?
– om inte, varför?
– är sitsen rejält sträckt & typ bultband el annan FÖRSTÄRKNING UNDER SÅ DEN EJ BLIR HÄNGIG SNART IGEN ÄVEN OM MAN SITTER I RULLEN UTAN DYNA?
Framhjulsgafflarna och framhjulen går redan lite trögt
5. Är de framgafflar ni ev. byter till standardstorlek för min hjulstorlek (J/N)?
6. Om nej, har de bytts till standard (J/N)?
7. Har all smuts/ludd tagits bort vid hjulen (J/N)?
8. Har all smuts/ludd tagits bort i hjulgafflarna som håller i hjulen BÅDE där uppe o nere (J/N)?
9. Har det fixats så att inga av hjulen/hjulgafflarna rullar trögt/är skeva/är bockade (J/N)?
Drivringarna var ej rejält spända sist (glappade o gnisslade)
10. Sitter drivringarna rätt och är hårt spända och glappar/gnisslar ej (J/N)?
Tippskydd
11. Är båda tippskydden rejält genomgånga och i superskick (J/N)?
Stora hjulen
12. Har det fixats så att inga av hjulen/hjulaxlarna rullar trögt/är skeva/är bockade (J/N)?
Allmänt – då jag kommer vara bortrest 3 mån är det viktigt att HELA stolen är 100 % felfri
13. Har alla lösa delar/skruvar/muttrar/mm delar NOGA kollats så att allt är helt och rejält åtdraget (J/N)?
Däck
14. Har däcken pumpats maximalt (J/N)?
15. Har bromsen justerats så att den är lagom trög med fullt pumpade däck (J/N)?
GÖR INGA ANDRA ÅTGÄRDER SOM EJ BEHÖVS/BESTÄLLTS, ändra t ex ej stolens balans/tyngdpunkt (ej sitsklädselns spänning, ej hjulaxlar mm) om det ej kollats med kunden först!

RESERVDELAR kan jag få muttrar, skruvar mm inkl bromsdelar så jag kan fixa själv?
STÄNKSKYDD HEMMASTOL : HAR NI LOSSAT SKRUVARNA SÅ JAG SJÄLV M EGNA VERTYG KAN JUSTERA
SERVICEN GJORDES AV (DITT NAMN HÄR):_______________________________

UTLÄMNING: Tillse att allt är med, inkl ev. dyna, stänkskydd, fixeringsbälte,, hjul mm lösa delar som lämnats in!

STORT TACK OCH TREVLIG SOMMAR :-)

–slut checklista —————————

Detta är under all kritik. Otillgänglighet är diskriminering. Undermålig service och omöjlighet att välja andra serviceställen är livsfarligt. I Göran Perssons Sverige har bara han själv och eliten möjlighet att använda privat vård hos Sophia hemmmet. Vi andra får stopplagar och förvägras att kunna välja alternativ service/vård. Därför ser det ut som det gör. Man kan byta bilverkstad men inte livsviktig rullstollsverkstad!

Jag hoppas att hjälpmedelcentral syd (HMS), ansvariga politiker mfl. förstår det allvarliga i detta, ser fram emot att problemet åtgärdas och förväntar mig kompensation samt ursäkt för vad jag fick uppleva!

PS! Nu ringde jag HMS kl 10.30 08-6164800, begärde verkstan, fick efter ngn minuts väntan prata med Jorma på verkstan. Förklarade läget, inkl hur trött jag är efter olyckan imorse, behövt skriva detta och ej fått frukost. Att jag nu kräver att de tar checklistan FÖRE DET ATT DE SERVAR STOLEN, sitsförstärkning osv. Då börjar Jorma giddra om att de ej får göra ’specialanpassningar’… Jag förklarar att det är akut att de dram ngn sorts rem under sitsen, annars töjs sitsen ut igen på en vecka, och NEJ jag orkar inte bråka mer, NEJ jag orkar inte beställa ’specialanpassning’ av arbetsterapeut, och NEJ jag orkar inte prata med deras chef Nino Ravetti. Mellan 13-15 (sen stänger de!) fick jag komma in idag ’ akut’ – läs: ingen garanti att de fixar något, man får vänta och chansa…

Ingen påföljd har rapporterats.


Är orsaken till denna anmälan åtgärdad eller vill ni av någon annan anledning kontakta Independent Living Institute? Läs gärna vår information för verksamheter som blivit anmälda först. E-post: anmalningstjansten@independentliving.org

Vår referens:
https://anmalningstjansten.se/anmalningar/hjalpmedelscentralen_syd_i_langbro_bergtallsvagen_alvsjo_2005-06-09

brevTipsa om denna anmälning per e-post.

Alla dokument i ärendet finns som offentliga handlingar hos
Diskrimineringsombudsmannen
Box 4057 169 04 Solna
Besöksadress: Råsundavägen 18 169 04 Solna
Telefon: 08-120 20 700, fax: 08-120 20 800
E-post: do@do.se


Senare anmälan: Max, Uppsala 2005-07-02
Tidigare anmälan: Plan B, Uppsala 2005-06-25