Max, Uppsala, 2005-07-02

Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Handikappombudsmannen (nuvarande Diskrimineringsombudsmannen).

Diskriminerande part
eller plats för diskriminering:
Max
Webbadress:
www.max.se
Gatuadress:
Kvarnängsgatan 53
Postnummer och ort:
754 20 Uppsala
Kommun:
Uppsala
Verksamhetstyp:
Restauranger och dylikt
Datum för händelsen:
2005-07-02 (Anmälningsdatum: 2005-07-02)
Jag diskriminerades i egenskap av:
Besökare/kund
Den diskriminerades funktionsnedsättning:
rörelsehinder
Följden av diskrimineringen:
Jag tvingades acceptera sämre villkor för att kunna delta

Beskrivning av diskrimineringen:

Jag anser att Max i Uppsala diskriminerat mig vid flertalet tillfällen. Jag har använt rullstol sedan 1998. Varje gång jag ätit på Max restaurang vid E4:an i Uppsala har jag påtalat brister vad gäller restaurangens tillgänglighet:

1. Handikapparkering saknas. Detta gör det mycket svårt eller omöjligt för personer som använder rullstol och tar in denna från sidan att parkera vid Max. Risken att bli inparkerad och inte komma in i bilen på en vanlig parkering är för stor.

2. Disken där beställningar tas upp är för hög. Detta innebär att personer som använder rullstol, är kortväxta eller är barn inte ses av personalen vid beställning. Det innebär också att dessa personer känner sig mycket ovälkomna på Max restaurang.

3. Max har bord utomhus. För att komma till dessa måste ta sig över en trottoarkant. Detta gör det omöjligt eller mycket svårt för människor med funktionshinder som använder förflyttningshjälpmedel att komma till borden.

17 kap 21 a § Plan och Bygglagen säger: ”I byggnader som innehåller lokaler dit allmänheten har tillträde och på allmänna platser skall enkelt avhjälpta hinder mot lokalernas och platsernas tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga undanröjas i den utsträckning som följer av föreskrifter meddelade med stöd av denna lag.”

Boverkets föreskrifter och allmänna råd om undanröjande av
enkelt avhjälpta hinder till och i lokaler dit allmänheten har
tillträde och på allmänna platser (BFS 2003:19) säger:

”11 § Hinder i form av brister i utformning och placering av fast inredning skall undanröjas.

12 § Fysiska hinder såsom mindre nivåskillnader, ojämn markbeläggning, svårforcerade ränndalar och trottoarkanter skall undanröjas.

(…)

17 § Hinder i form av bristande utformning av biluppställningsplatser för handikappfordon skall undanröjas.”

Således kan det konstateras att Max gör sig skyldig till allvarliga lagöverträdelser genom sin lokals utformning. Detta har jag också – vid upprepade tillfällen – påtalat för både personal och chefer vid restaurangen. Ett par gånger har jag fått löften om att det ska åtgärdas. Jag har exempelvis flera gånger föreslagit att en spegel skulle sättas upp i taket vid disken så att personalen skulle kunna se nedanför diskens kant. Detta har också lovats flera gånger. Trots det har alltså INGENTING hänt hittills på 7 år. Detta är under all kritik. Ledningen för denna Max-restaurang borde skämmas!

Igår besökte jag ånyo Max-restaurangen. När jag skulle beställa hände samma sak som så många gånger förr: Personalen såg mig inte, trots att jag försökte påkalla uppmärksamhet, och började ta beställning av en annan person (gående sådan). Tala om dåligt bemötande! Jag frågade ironiskt (som så många gånger förr) om man inte kunde bygga en ännu högre disk, så att det ska bli ännu svårare för personalen att se kunder i rullstol. Som svar fick jag ett snäsigt ”Höjden behövs för att vi gör hamburgarna här!”.

Jag blir inte ledsen för detta, nej, tro inget annat – jag blir rent ut sagt förbannad! Än mer förbannad blir jag när jag tänker på att jag alltså sagt till minst ett tiotal gånger förut och blivit lovad att det ska åtgärdas.

Otillgänglighet är och förblir diskriminering. Jag hoppas att Max inser att man gör sig skyldig till diskriminering. Jag emotser att Max omedelbart inleder arbetet med att tillgängliggöra sin restaurang och att man kompenserar mig för den diskriminering, olägenhet och kränkning deras otillgänglighet, dåliga bemötande och värdelösa löften om bättring inneburit.

Jag ber HO att sända en kopia av denna anmälan till Uppsala kommun som en anmälan om ett enkelt avhjälpt hinder. HO får själv avgöra om man vill göra en egen utredning.

En kopia av denna anmälan kommer jag att sända via e-post till:
– Max huvudkontor
– Upsala Nya Tidning
– Sveriges Radio P4 Uppland
– Livskraft UR
– SVT:s ABC-nytt
– lokala TV4
– Uppsalatidningen

Vill Max undvika den badwill som följer av denna anmälan gör man bäst i att omedelbart vidta åtgärder. Om inget sker kommer jag själv att överväga att vidta ytterligare åtgärder.

Uppföljning till denna anmälan, 2010-05-27

Handikappombudsmannen/Diskrimineringsombudsmannen har avslutat mitt ärende.
Den diskriminerande parten har inte medgett att man diskriminerat mig.
Den diskriminerande parten har inte bett mig om ursäkt.
Den diskriminerande parten har inte slutat att diskriminera på detta sätt.
Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till Handikappombudsmannen/Diskrimineringsombudsmannen.

Disken ser fortfarande - fem (5!) år senare - precis likadan ut, är lika hög. Vid besök igår kväll skedde samma sak som så gott som alla andra gånger: Personalen börjar ta beställning av någon annan, gående, eftersom de inte ser personer som använder rullstol. 5 år är en ganska lång tid. Man tar sig för pannan...

Uppföljning till denna anmälan, 2006-10-04

Den anmälda parten har inte medgett att man diskriminerat mig.
Den diskriminerande parten har inte bett mig om ursäkt.
Den diskriminerande parten har inte slutat att diskriminera på detta sätt.
Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till HO.

På måndagen efter min anmälan gjorde TV4 ett reportage och intervjuade mig och Max ägare, som tydligen själv sitter i rullstol (!). När Max fick vetskap om reportaget på morgonen ordnade de snabbt en ramp till uteserveringen och en handikapparkeringsskylt. Bra, men tråkigt att det ska krävas att de hängs ut i media innan något händer!

Disken ser fortfarande likadan ut varför jag inte kan känna mig helt nöjd med resultatet av min anmälan.

Är orsaken till denna anmälan åtgärdad eller vill ni av någon annan anledning kontakta Independent Living Institute? Läs gärna vår information för verksamheter som blivit anmälda först. E-post: anmalningstjansten@independentliving.org

Vår referens:
https://anmalningstjansten.se/anmalningar/max_kvarnangsgatan__uppsala_2005-07-02

brevTipsa om denna anmälning per e-post.

Alla dokument i ärendet finns som offentliga handlingar hos
Diskrimineringsombudsmannen
Box 4057 169 04 Solna
Besöksadress: Råsundavägen 18 169 04 Solna
Telefon: 08-120 20 700, fax: 08-120 20 800
E-post: do@do.se


Senare anmälan: China Countryrestaurang, Kramfors 2005-07-06
Tidigare anmälan: Hjälpmedelscentralen syd i Långbro, Älvsjö 2005-06-09