Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Diskrimineringsombudsmannen enligt diskrimineringslagen (2008:567).
- Diskriminerande part
eller plats för diskriminering: - Migrationsverket, Migrationsdomstolen, och Migrationsöverdomstolen
- Webbadress:
- https://www.migrationsverket.se/ordforklaringar/forsorjningskrav-for-personen-i-sverige.html
- Gatuadress:
- Postnummer och ort:
- Kommun:
- Datum för händelsen:
- 2025-12-05 (Anmälningsdatum: 2025-12-15)
- Jag diskriminerades i egenskap av:
- Annat
- Min funktionsnedsättning:
- rörelsehinder, Synnedsättning/blind, Kognitiv funktionsnedsättning, Hörselnedsättning/döv, läs- och skrivsvårigheter
Beskrivning av diskrimineringen:
Jag skriver för att uppmärksamma er på frågan om diskriminering på grund av funktionsnedsättning som är en inneboende faktor i Sveriges nuvarande regler för familjeåterförening. Migrationsverkets inkomstkrav efter skatt är i de flesta fall större än standard beloppet för sjukersättning minus månadshyra. Som ett resultat av detta utesluts automatiskt de som är sjuka eller funktionshindrade och får sjukersättning. Jag är en permanent funktionshindrad svenskfödd medborgare och jag kommer att använda mitt personliga fall gällande familjeåterförening för att visa hur denna policy är en fråga om mänskliga rättigheter:
Sedan 2019 har jag fått hel sjukersättning (sjukersättning, garantiersättning). På grund av obotliga kroniska sjukdomar har mina läkare kommit fram till att jag har en varaktigt nedsatt arbetsförmåga. År 2022 gifte jag mig med min amerikanska fru, som också är funktionsnedsatt, och vi inledde familjeåterföreningsprocessen i Sverige. Sedan dess har vi, med motiveringen att min sjukersättning inkomst var otillräcklig, fått avslag från Migrationsverket och Migrationsdomstolen tre gånger på min frus uppehållstillstånd. Min hel sjukersättning bedöms inte uppfylla försörjningskravet i 5 kap. 3 b § utlänningslagen. Både Migrationsverket och Migrationsdomstolen hävdar att det inte anses finnas några särskilda skäl för att med stöd av 5 kap. 3 f § utlänningslagen helt eller delvis medge undantag från försörjningskravet.
Av förarbetena till bestämmelsen i 5 kap. 3 f § utlänningslagen (se prop. 2009/10:77 s. 34) framgår följande: “Det kan finnas särskilda skäl att medge undantag från kraven i 3 b § med hänsyn till anknytningspersonen, t.ex. för att han eller hon är arbetsoförmögen på grund av sjukdom som inte endast är tillfällig eller på grund av annan varaktig fysisk eller psykisk funktionsnedsättning. I de fall en anknytningsperson är delvis arbetsoförmögen kan det finnas skäl att delvis efterge försörjningskravet.” och (se prop. 2020/21:191, s. 112) ”Utöver ovan nämnda undantag föreslår kommittén en ventil för situationer där det framstår som orimligt att uppställa ett försörjningskrav. Enligt kommittén gäller det t.ex. personer som i och för sig har rätt att återförenas med anhöriga enligt bestämmelserna i utlänningslagen men som av olika skäl inte kan uppfylla försörjningskravet. Som exempel anges äldre personer som har lämnat arbetsmarknaden och som inte har en inkomst som når upp till den nivå som krävs. Det kan enligt kommittén även röra sig om personer med en varaktig funktionsnedsättning som gör det omöjligt med en egen arbetsrelaterad inkomst. I dessa fall krävs enligt kommittén undantag för att vissa grupper inte ska diskrimineras och för att Sverige t.ex. ska leva upp till FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.”
På Migrationsverkets hemsida under, ‘Försörjningskrav för personen i Sverige’: ”Undantag från försörjningskravet – Kravet på försörjning och bostad gäller inte i de här fallen: Det finns särskilda skäl, till exempel på grund av varaktigt nedsatt arbetsförmåga för att du är sjuk eller har en funktionsnedsättning.” Migrationsverket uppgav dock i ett telefonsamtal med mig den 9:e december 2025 att de kan ”välja” att inte räknas som sjukersättning, garantiersättning. Avslagsskälet som anges i de officiella besluten från Migrationsverket och Migrationsdomstolen är att jag inte är helt eller delvis undantagen från inkomstkravet på grund av varaktigt nedsatt arbetsförmåga eftersom vår relation inte anses vara ”väl etablerad”. Definitionen som ges för en ”väl etablerad relation” är om ett gift par har bott tillsammans i 2+ år utomlands, eller har gemensamma barn.
Att flytta till ett annat land är inte ett alternativ för mig av flera anledningar: När man flyttar till ett annat EU-land måste man visa att man har rätt att vara i det landet. Vanligtvis är det enklaste sättet att visa detta med bevis på arbete i det landet. Jag kan dock inte arbeta. Dessutom innebär en flytt utomlands att jag troligtvis skulle förlora rätten att få min sjukersättning, vilket skulle eliminera möjligheten till egen försörjning. I ett brev från min läkare som lämnats in till Migrationsdomstolen står det att jag inte kan flytta utomlands eftersom jag är för sjuk för att ha ens ett kort uppehåll i vården. Dessutom är min fru och jag båda för kroniskt sjuka för att ta hand om ett nyfött barn. Sammanfattningsvis är det på grund av dålig hälsa utanför min kontroll omöjligt för mig att uppfylla Migrationsverkets inkomstkrav och undantagskrav på allvar. Jag kommer aldrig att ha chansen att uppfylla kriterierna. Jag kommer att förhindras från att ha min fru hos mig för alltid.
FN:s Funktionsrättskommitté har tidigare uttryckt en oro över diskrimineringen av personer med funktionsnedsättning vid familjeåterföreningsförfaranden, eftersom rätten till familjeåterförening är villkorad av detaljerade krav på inkomst och boende. Vidare har kommittén rekommenderat Sverige att se över reglerna gällande familjeåterförening för att säkerställa att personer med en funktionsnedsättning inte missgynnas av försörjningskravet.
Migrationsverket och Migrationsdomstolen har varit för restriktiva i bedömningen av vår ansökan om familjeåterförening. Vi har lämnat in alla nödvändiga dokument som visar att jag är förhindrad att ha arbete på lång sikt, och detta kommer inte att ändras. Trots att det inte finns något befintligt beslut från Migrationsöverdomstolen som anger hur den här typen av ärenden ska bedömas, fick vi avslag på ansökan om prövningstillstånd. Denna fråga är dock för närvarande under utredning av Migrationsöverdomstolen (mål nr UM 4798-25), vilket är en bekräftelse på att jag inte är den enda funktionshindrade personen i Sverige som har blivit utsatt för Migrationsverkets diskriminering.
Sammanfattningsvis hoppas jag att det jag delar med mig av, kränkningen av mina mänskliga rättigheter kommer att bidra till att hålla dem ansvariga. En förändring av diskriminerande familjeåterföreningsregler i Sverige är nödvändig för lika deltagande i samhället. Funktionshindrade personer som vill återförenas med sina makar ska inte tvingas flytta ut ur Sverige, eller krävas att de ska ha barn som de är för sjuka för att ta hand om.
Migrationsverket beslut: 2024-12-10, 2023-02-14
Migrationsdomstolen beslut: 2025-10-27
Migrationsöverdomstolen beslut: 2025-12-05
Ingen påföljd har rapporterats.
Är orsaken till denna anmälan åtgärdad eller vill ni av någon annan anledning kontakta Independent Living Institute? Läs gärna vår information för verksamheter som blivit anmälda först. E-post: anmalningstjansten@independentliving.org
Vår referens:https://anmalningstjansten.se/anmalningar/migrationsverket_migrationsdomstolen_och_m_2025-12-05
Tipsa om denna anmälning per e-post.
Alla dokument i ärendet finns som offentliga handlingar hos
Diskrimineringsombudsmannen
Box 4057
169 04 Solna
Besöksadress: Råsundavägen 18
169 04 Solna
Telefon: 08-120 20 700, fax: 08-120 20 800
E-post: do@do.se
Tidigare anmälan: Kingdom of sweets, Göteborg 2025-11-21