Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Diskrimineringsombudsmannen enligt diskrimineringslagen (2008:567).
- Diskriminerande part
eller plats för diskriminering: - Stena Line
- Webbadress:
- http://www.stenaline.se
- Gatuadress:
- Postnummer och ort:
- 405 19 Göteborg
- Kommun:
- Göteborgs stad
- Verksamhetstyp:
- Övrig försäljning av varor och tjänster
- Datum för händelsen:
- 2009-02-19 (Anmälningsdatum: 2009-02-19)
- Jag diskriminerades i egenskap av:
- Besökare/kund
- Min funktionsnedsättning:
- rörelsehinder
- Följden av diskrimineringen:
- Jag eller den som diskriminerades tvingades acceptera sämre villkor för att kunna delta
Beskrivning av diskrimineringen:
Jag har vid ett flertal tillfällen – senast förra sommaren i juli – inte kunnat boka resa med Stena Line till Tyskland då jag inte kunnat beställa någon hytt via Internet. Det gick inte heller att få fram någon prisuppgift via deras hemsida. Jag försökte ringa en resebyrå för att boka hytt den vägen, men inte ens dom kunde göra detta via nätet utan var själva tvungna att ringa Stena Line för att kunna boka en handikapphytt. Då jag frågade efter prisuppgift fick jag till svar att dom var tvungna att ringa Stena Line för att ta reda på detta, så dom ville att jag helst kom in på resebyrån för att kunna få den bästa hjälpen av dom. Därför valde jag att stanna hemma, då det blev för mycket jobb för mig om jag först måste ta mig till närmsta stad för att gå in på en resebyrå för att kunna boka en resa, som en person utan funktionsnedsättning kan boka och betala via nätet. Ett annat exempel är när mina barn ville att jag skulle följa med dem på en resa till Polen, men då det inte heller då gick att boka handikapphytt via nätet valde jag att stanna hemma. Detta var i augusti 2007.
Det är märkligt för jag och min man var på en flygresa till Turkiet för några år sedan. Vi åkte då ospecificerat, och researrangörena gjorde allt för att vi skulle få ett handikappanpassat hotell osv. Då var det inga som helst problem, så jag förstår inte att det skall vara enklare att flyga till tex Turkiet än att åka med en båt till Tyskland eller Polen, som är våra grannländer. Den resan bokade resebyrån via nätet och det var inga som helst problem, men dom har som sagt problem bara för att få fram en prisuppgift på en resa med handikapphytt med Stena Line.
Jag anser att Stena Lines förfarande är diskriminering, då alla andra som inte behöver handikapphytt eller andra specialarrangemang kan beställa sin resa via hemsidan.
En kopia av anmälan har sänts till Stena Line Scandinavia AB.
Uppföljning till denna anmälan, 2009-08-12
Den diskriminerande parten har inte slutat att diskriminera på detta sätt.Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till Handikappombudsmannen/Diskrimineringsombudsmannen.
Är orsaken till denna anmälan åtgärdad eller vill ni av någon annan anledning kontakta Independent Living Institute? Läs gärna vår information för verksamheter som blivit anmälda först. E-post: anmalningstjansten@independentliving.org
Vår referens:https://anmalningstjansten.se/anmalningar/stena_line_goteborg_2009-02-19
Tipsa om denna anmälning per e-post.
Alla dokument i ärendet finns som offentliga handlingar hos
Diskrimineringsombudsmannen
Box 4057
169 04 Solna
Besöksadress: Råsundavägen 18
169 04 Solna
Telefon: 08-120 20 700, fax: 08-120 20 800
E-post: do@do.se
Senare anmälan: Galleri Konstepidimin, Göteborg 2009-03-07
Tidigare anmälan: Norsk Hydro bensinstation, Uppsala 2009-01-26