Restaurang Dragon Palace, Uppsala, 2005-01-26

Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Handikappombudsmannen (nuvarande Diskrimineringsombudsmannen) och till byggnadsnämnden i Uppsala kommun som en anmälan om ett eller flera enkelt avhjälpta hinder enligt plan- och bygglagen 17 kap 21a §.

Diskriminerande part
eller plats för diskriminering:
Restaurang Dragon Palace
Gatuadress:
Kungsängsgatan 20
Postnummer och ort:
75322 Uppsala
Kommun:
Uppsala
Verksamhetstyp:
Restauranger och dylikt
Datum för händelsen:
2005-01-26 (Anmälningsdatum: 2005-01-26)
Jag diskriminerades i egenskap av:
Besökare/kund
Min funktionsnedsättning:
rörelsehinder

Beskrivning av diskrimineringen:

Jag använder rullstol.

Restaurang Dragon Palace har ett steg upp till sin entré. Inne i restaurangen är lokalen uppdelad i två plan som åtskiljs med en trappa på fyra steg. Ramp saknas.

Genom att inte ha en tillgänglig verksamhet utestänger Restaurang Dragon Palace effektivt personer med funktionshinder som exempelvis använder rullstol från sin verksamhet. Det är samma sak som om man satt upp en skylt utanför entrén med texten ”Judar är inte välkomna” eller ”Mörkhyade är inte välkomna.” Otillgänglighet är diskriminering.

Dessa hinder eller vissa av dessa hinder bör falla under Boverkets föreskrifter om enkelt avhjälpta hinder och Jag vill ha kopior på all kommunikation och inlagor i ärendet, både från HO och Byggnadsnämnden

Jag anser att detta är ett brott mot plan- och bygglagen (1987:10) 17 kap. 21 a §. Jag vill därför att Independent Living Institute även sänder min anmälan vidare till byggnadsnämnden i Uppsala kommun som en anmälan om ett eller flera enkelt avhjälpta hinder. Jag vill meddelas skriftligen av byggnadsnämnden vilka åtgärder man vidtar i mitt ärende.

Anmälningstjänstens kommentar

Plan- och byggnadsnämndens bedömning är att nödvändiga åtgärder har vidtagits på fastigheten för att undanröja påtalade brister avseende enkelt avhjälpta hinder. Fastighetsägaren har installerat dörröppnare och efter ombyggnation inomhus ligger enbart sex bord på en annan nivå i jämförelse med övriga lokalen. Trottoaren utanför entrén har höjts och resterande nivåskillnad har tagits bort med hjälp av en tröskelramp. Bedömningen är att tillgängligheten överlag har ökat både in- och utvändigt.

Diskrimineringen har åtgärdats

Uppföljning till denna anmälan, 2008-06-23

Den diskriminerande parten har inte slutat att diskriminera på detta sätt.
Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till Handikappombudsmannen.
Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till byggnadsnämnden.

Uppföljning till denna anmälan, 2007-05-21

Handikappombudsmannen har avslutat mitt ärende.
Byggnadsnämnden har inte meddelat mig vilka åtgärder man vidtagit.
Den diskriminerande parten har inte medgett att man diskriminerat mig.
Den diskriminerande parten har inte bett mig om ursäkt.
Den diskriminerande parten har inte slutat att diskriminera på detta sätt.
Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till Handikappombudsmannen.
Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till byggnadsnämnden.

Uppföljning till denna anmälan, 2005-10-12

Den anmälda parten har inte medgett att man diskriminerat mig.
Den diskriminerande parten har inte bett mig om ursäkt.
Den diskriminerande parten har inte slutat att diskriminera på detta sätt.
Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till HO.

Fortfarande har inget hänt. Patetiskt, Uppsala kommun!

Uppföljning till denna anmälan, 2005-10-12

HO har fört en dialog med den diskriminerande parten.
Den anmälda parten har inte medgett att man diskriminerat mig.
Den diskriminerande parten har inte bett mig om ursäkt.
Den diskriminerande parten har inte slutat att diskriminera på detta sätt.
Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till HO.

Uppföljning till denna anmälan, 2005-10-12

Den anmälda parten har inte medgett att man diskriminerat mig.
Den diskriminerande parten har inte bett mig om ursäkt.
Den diskriminerande parten har inte slutat att diskriminera på detta sätt.
Jag är inte nöjd med resultatet av min anmälan till HO.

Anmälan har skickats till Uppsala kommun som en anmälan om ett enkelt avhjälpt hinder, men de har inte ens utarbetat rutiner för hur handläggningen av anmälan enligt föreskrifterna ska gå till.

Vår referens:
https://anmalningstjansten.se/anmalningar/restaurang_dragon_palace_kungsangsgatan__uppsala_2005-01-26

brevTipsa om denna anmälning per e-post.

Alla dokument i ärendet finns som offentliga handlingar hos
Diskrimineringsombudsmannen
Box 4057 169 04 Solna
Besöksadress: Råsundavägen 18 169 04 Solna
Telefon: 08-120 20 700, fax: 08-120 20 800
E-post: do@do.se


Senare anmälan: Restaurang Fellini, Uppsala 2005-02-13
Tidigare anmälan: Teologiska institutionen, Uppsala universitet, Uppsala, Uppsala 2004-09-21