SJ 2023-07-05

Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Diskrimineringsombudsmannen enligt diskrimineringslagen (2008:567).

Diskriminerande part
eller plats för diskriminering:
SJ
Webbadress:
https://www.sj.se
Gatuadress:
Postnummer och ort:
Kommun:
Datum för händelsen:
2023-07-05 (Anmälningsdatum: 2023-07-05)
Jag diskriminerades i egenskap av:
Besökare/kund
Min funktionsnedsättning:
Synnedsättning/blind
Följden av diskrimineringen:
Jag eller den som diskriminerades tvingades acceptera sämre villkor för att kunna delta

Beskrivning av diskrimineringen:

Idag, onsdag den femte juli, har jag försökt att boka biljett till mig och min ledarhund på SJ:s tåg. Jag ville boka plats åt oss i lugn avdelning. Det har gått bra att göra tidigare, men idag blev det först nej. Jag fick veta att det går att boka plats i första klass och andra klass, men tydligen inte i lugn avdelning då det innebär en annan prisklass. Efter flera turer fram och tillbaks har jag nu till slut fått godkänt att boka i lugn avdelning. Men det var otydligt enligt den skriftliga information som lästes upp för mig. Det var möjligt att tolka det som att det enbart gick att boka i första och andra klass. Efter att en chef gått med på det fick jag nu till slut boka i lugn avdelning. Så här omständligt har det inte varit tidigare, även om det visserligen brukar vara besvärligt.

Jag kan inte boka plats åt mig och min ledarhund på egen hand. Därför måste jag ringa ett speciellt nummer. Från Sveriges Ledarhundsförare och Synskadades Riksförbund har vi i mer än ett decennium försökt få SJ att låta oss boka via hemsidan. Men det har de hittills nekat oss.

Jag ringer alltså ett särskilt nummer ganska ofta för att boka biljetter. Varje bokning tar i snitt en dryg halvtimme. Idag tog det 54 minuter. Det är inte ovanligt att de i andra änden inte kan bokningsreglerna. Ofta kan jag dem betydligt bättre.

Nu vill jag anmäla två saker:

Dels anser jag att jag blir missgynnad av hela det här arrangemanget med att behöva ringa ett särskilt nummer varenda gång jag vill boka.
Dels anser jag att det är diskriminerande att jag inte får resa i lugn avdelning.

Jag vill att diskrimineringsombudsmannen prövar om det här kan anses vara direkt eller indirekt diskriminering.

Ingen påföljd har rapporterats.


Är orsaken till denna anmälan åtgärdad eller vill ni av någon annan anledning kontakta Independent Living Institute? Läs gärna vår information för verksamheter som blivit anmälda först. E-post: anmalningstjansten@independentliving.org

Vår referens:
https://anmalningstjansten.se/anmalningar/sj_2023-07-05

brevTipsa om denna anmälning per e-post.

Alla dokument i ärendet finns som offentliga handlingar hos
Diskrimineringsombudsmannen
Box 4057 169 04 Solna
Besöksadress: Råsundavägen 18 169 04 Solna
Telefon: 08-120 20 700, fax: 08-120 20 800
E-post: do@do.se


Senare anmälan: Stora Coop , Härnösand 2023-07-10
Tidigare anmälan: Vartofta Buss/Skaraborgsresor, Vartofta 2023-06-18