Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Handikappombudsmannen (nuvarande Diskrimineringsombudsmannen).
- Diskriminerande part
eller plats för diskriminering: - If
- Webbadress:
- www.if.se
- Gatuadress:
- Postnummer och ort:
- 106 80 Stockholm
- Kommun:
- Stockholms stad
- Verksamhetstyp:
- Banker, post och försäkring
- Datum för händelsen:
- 2006-01-26 (Anmälningsdatum: 2006-01-26)
- Jag diskriminerades i egenskap av:
- Besökare/kund
- Den diskriminerades funktionsnedsättning:
- begåvningsmässigt funktionshinder
- Följden av diskrimineringen:
- Annat
Beskrivning av diskrimineringen:
Jag har en försäkring hos If med ett så kallat ”oturstillägg”. Försäkringsvillkoren är dock så krångligt skrivna att jag och andra har svårt att ta till oss dom. Jag skulle önska att villkoren fanns i en lättläst version. Som det är nu känner jag mig diskriminerad.
När man ringer till If har dom en automatisk växel som är krånglig för mig att komma fram i. Det är en massa olika alternativ och väldigt svårt för mig och andra att använda. Det borde finnas ett enkelt sätt att direkt komma till telefonist.
Ingen påföljd har rapporterats.
Är orsaken till denna anmälan åtgärdad eller vill ni av någon annan anledning kontakta Independent Living Institute? Läs gärna vår information för verksamheter som blivit anmälda först. E-post: anmalningstjansten@independentliving.org
Vår referens:https://anmalningstjansten.se/anmalningar/if__stockholm_2006-01-26
Tipsa om denna anmälning per e-post.
Alla dokument i ärendet finns som offentliga handlingar hos
Diskrimineringsombudsmannen
Box 4057
169 04 Solna
Besöksadress: Råsundavägen 18
169 04 Solna
Telefon: 08-120 20 700, fax: 08-120 20 800
E-post: do@do.se
Senare anmälan: Elgiganten, Järfälla 2006-01-26
Tidigare anmälan: Forex Bank, Västerås 2006-01-16