If, Stockholm, 2006-01-26

Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Handikappombudsmannen (nuvarande Diskrimineringsombudsmannen).

Diskriminerande part
eller plats för diskriminering:
If
Webbadress:
www.if.se
Gatuadress:
Postnummer och ort:
106 80 Stockholm
Kommun:
Stockholms stad
Verksamhetstyp:
Banker, post och försäkring
Datum för händelsen:
2006-01-26 (Anmälningsdatum: 2006-01-26)
Jag diskriminerades i egenskap av:
Besökare/kund
Den diskriminerades funktionsnedsättning:
begåvningsmässigt funktionshinder
Följden av diskrimineringen:
Annat

Beskrivning av diskrimineringen:

Jag har en försäkring hos If med ett så kallat ”oturstillägg”. Försäkringsvillkoren är dock så krångligt skrivna att jag och andra har svårt att ta till oss dom. Jag skulle önska att villkoren fanns i en lättläst version. Som det är nu känner jag mig diskriminerad.

När man ringer till If har dom en automatisk växel som är krånglig för mig att komma fram i. Det är en massa olika alternativ och väldigt svårt för mig och andra att använda. Det borde finnas ett enkelt sätt att direkt komma till telefonist.

Ingen påföljd har rapporterats.


Är orsaken till denna anmälan åtgärdad eller vill ni av någon annan anledning kontakta Independent Living Institute? Läs gärna vår information för verksamheter som blivit anmälda först. E-post: anmalningstjansten@independentliving.org

Vår referens:
https://anmalningstjansten.se/anmalningar/if__stockholm_2006-01-26

brevTipsa om denna anmälning per e-post.

Alla dokument i ärendet finns som offentliga handlingar hos
Diskrimineringsombudsmannen
Box 4057 169 04 Solna
Besöksadress: Råsundavägen 18 169 04 Solna
Telefon: 08-120 20 700, fax: 08-120 20 800
E-post: do@do.se


Senare anmälan: Elgiganten, Järfälla 2006-01-26
Tidigare anmälan: Forex Bank, Västerås 2006-01-16