Lunbybadet, Göteborg, 2018-10-07

Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Diskrimineringsombudsmannen enligt diskrimineringslagen (2008:567).

Diskriminerande part
eller plats för diskriminering:
Lunbybadet
Webbadress:
https://www.goteborg.se/wps/portal/enhetssida/lundbybadet/!ut/p/z1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfIjo8ziTYzcDQy9TAy9DcycXA0cXQ1MfQK8Qg0NQsz0C7IdFQEFgWQj/
Gatuadress:
Lantmannagatan 5
Postnummer och ort:
41715 Göteborg
Kommun:
Göteborgs stad
Datum för händelsen:
2018-10-07 (Anmälningsdatum: 2018-10-17)
Jag diskriminerades i egenskap av:
Besökare/kund
Den diskriminerades funktionsnedsättning:
Följden av diskrimineringen:
Jag eller den som diskriminerades tvingades acceptera sämre villkor för att kunna delta

Beskrivning av diskrimineringen:

Vi har varit besökare varje vecka i ett par år för att upprätthålla att min dotter till slut inte längre var rädd för vatten. Varje vecka har det varit problem eftersom man måste snabbt upp ur vattnet, oavsett hur kort man varit i, som t ex sist var 7:e till 10:e minut. Det ska ske direkt; snabbt och detta med ojämna mellanrum för att ställa sig i kö, för det får inte vara mer än 20 personer i bassängen.

Med en NPF diagnos, kan jag inte förklara, och hen kan inte förstå varför – vi kommer inte upp fort nog, och kommer vi upp så hamnar vi sist och dagen blir förstörd. Hinner vi inte upp så kommer personal och förföljer oss, verbalt med att upprepa att det är rättvist och/eller blänger. Personalen vägrar att förstå att vi klarar inte av detta. Vi kan varken snabbt ställa oss i kö, eller stå i kö till nästa omgång – för jag kan inte förklara något av detta. Hen förstår det inte. Och förstår man inte, så blir dagen förstörd – jag kan inte avleda så länge, för vi är ju i ett badhus man inte får bada i… Vi tvingas gå därifrån, och nu har vi inte kunnat gå dit i rädsla för att personalen vägrar konsekvent vecka efter vecka, månad efter månad – vägrar att förstå. Dom ser det som rättvist att någon som inte klarar av detta, ändå ska tvingas in i det och få hela dagen förstörd – och ändå inte förstå varför vi ska upp och ur badet gång på gång.

Man påstår i sin information att man är anpassad för diagnoser som innefattar se citat: ”Bearbeta, tolka och förmedla” – se Tillgänglighetsinformation. Men man är ju inte anpassad eller kunnig inom detta.

Ingen påföljd har rapporterats.


Är orsaken till denna anmälan åtgärdad eller vill ni av någon annan anledning kontakta Independent Living Institute? Läs gärna vår information för verksamheter som blivit anmälda först. E-post: anmalningstjansten@independentliving.org

Vår referens:
https://anmalningstjansten.se/anmalningar/lunbybadet-lantmannagatan_goteborg_2018-10-07

brevTipsa om denna anmälning per e-post.

Alla dokument i ärendet finns som offentliga handlingar hos
Diskrimineringsombudsmannen
Box 4057 169 04 Solna
Besöksadress: Råsundavägen 18 169 04 Solna
Telefon: 08-120 20 700, fax: 08-120 20 800
E-post: do@do.se


Senare anmälan: Swedavia långtidsparkering P1 (Arlanda), 2018-11-09
Tidigare anmälan: The Secret Garden, Stockholm 2018-10-16