SL Tunnelbana, bristande säkerhet och kontakt möjligheter, Stockholm, 2017-02-12

Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Diskrimineringsombudsmannen enligt diskrimineringslagen (2008:567) och till byggnadsnämnden i Stockholms stad som en anmälan om ett eller flera enkelt avhjälpta hinder enligt plan- och bygglagen 17 kap 21a §.

Diskriminerande part
eller plats för diskriminering:
SL Tunnelbana, bristande säkerhet och kontakt möjligheter
Webbadress:
http://sl.se/
Gatuadress:
Box 30047
Postnummer och ort:
10425 Stockholm
Kommun:
Stockholms stad
Verksamhetstyp:
Allmänna kommunikationer
Datum för händelsen:
2017-02-12 (Anmälningsdatum: 2017-02-12)
Jag diskriminerades i egenskap av:
Besökare/kund
Min funktionsnedsättning:
rörelsehinder, Synnedsättning/blind, läs- och skrivsvårigheter
Följden av diskrimineringen:
Jag eller den som diskriminerades kunde inte komma in eller delta i verksamheten alls

Beskrivning av diskrimineringen:

Jag sitter i en manuell rullstol och kan inte åka tunnelbana då det inte finns särskilda platser för personer i rullstol där man tryggt kan spänna fast sin rullstol.
Möjligheterna i dag är att bromsa stolen med parkeringsbromsen på rullstolen, då skapas dock en risk att man tippar vid större acceleration eller inbromsning eller glider runt i vagnen. Alternativ är att inte ha bromsen på och rulla runt lite och minimera detta genom att hålla i något av ledstängerna för att hålla sig kvar på plast. Eller det tredje alternativet ”att kila sig fast mellan säten” som jag lyckats med någon gång då det var mycket lite folk på tunnelbanan, men vid sidledsrörelsen glider man ibland ur platsen.
I princip innebär detta att jag inte kan åka tunnelbana alls då jag inte har kraften att hålla mig fast, och inte vågar ta risken att tippa bakåt.
I många andra länder finns det bra lösningar för detta, även på busarna har SL en lösning (som fungerar någorlunda, men som jag inte heller vågar lita på se Ärende 1442729).

Utöver det är er kundservice inte nåbar på lika villkor ni hänvisar varje gång till ett formulär som de som har talsyntes inte kan nyttja. Jag lyckades få en e-post adress till er men anser att ni missgynnar de som inte kan nyttja ett formulär, samma gäller att era standard svar kommer från en non-reply e-post adress även om personen som mejlar er anger att man inte kan nyttja det.
Se även mina synpunkter i detta ”gamla” ärende där jag aldrig fick någon mera återkoppling. Det är även tråkigt att om folk skadar sig man tydligen själv måste ordna alls fast man anger att man skadad sig, i mitt ärende hände ingenting då jag inte orkade kontakta en skadehandläggare då återhämtningen tog all tid. Kring bristande anpassningar och kontaktmöjligheten har detta pågått år efter år efter år utan att ni åtgärdar det.

Ärende 1442729
SL <No-reply-slk@sl.se>
13/10/2014

Hej Namn!

Vi har fått svar från de som känner till dessa bussar, och tydligen tippade stolen inte på grund av, utan trots att stolen var bromsad. Den tippade då rörelsen stoppades av det utrullade bältet. Hade inte stolens broms varit ansatt hade rörelsen blivit våldsammare och stolen hade ändå tippat.

Vi har kontrollerat bältet och det finns inget fel i funktionen. Det är ett två-punkts rullbälte och rullen låser när man hastigt rullar ut bältet. Rullstolen står med ryggen framåt i bussens färdriktning. Vid en kraftig inbromsning pressas rullstolen mot bussens ryggstöd; bältet har då ingen uppenbar funktion. I det här fallet har rullstolens hastighet bakåt i bussen inte varit tillräckligt hög för att låsa bältet. Det torde då inte ha varit någon inbromsning som orsakade händelsen.

1) Om du skadat dig, och vill ha ersättning, får du höra av dig till oss igen, så ska du få kontaktuppgifter till skadehandläggare.

2) I och med denna remiss har vi fått kännedom om hur säkerhetsbältena kan ha sina risker, och får se över dess funktion.
3) Säkerhetsbälten kontrolleras stickprovsvis varje dygn och fullständigt vid ordinarie service (ca. 6 ggr/år)

4) Vi kommer som sagt att ta en närmare titt på bältenas funktion, när det gäller ”andra former av kollektivtrafik” beror det på vad det är du tänker på.

Jag hoppas att du känner att vi har tagit hand om ditt ärende på ett bra sätt.

Du är alltid välkommen att kontakta oss igen via webbformuläret eller på telefon 08-600 10 00.

Vänliga hälsningar,
Namn
SL Kundtjänst

I svaret är det tydligt att personen som svarar inte är insatt nog.
Hej Namn!

Vi har fått svar från de som känner till dessa bussar, ochtydligen tippade stolen inte på grund av, utan trots att stolen var bromsad. Den tippade då rörelsen stoppades av det utrullade bältet. Hade inte stolens broms varit ansatt hade rörelsen blivit våldsammare och stolen hade ändå tippat.

Min synpunkt: Behöver inte nödvändigtvis stämma, hade jag rullat hade jag känt av det på ett helt annat sätt och troligen kunnat bromsa stolen själv, detta handlar om rullstolsteknik och den är mycket olika för olika personer … så akta er med dessa generella svar. Men icke bromsat och utan bälte hade varit tryggare.

Vi har kontrollerat bältet och det finns inget fel i funktionen. Det är ett två-punkts rullbälte och rullen låser när man hastigt rullar ut bältet. Rullstolen står med ryggen framåt i bussens färdriktning. Vid en kraftig inbromsning pressas rullstolen mot bussens ryggstöd; bältet har då ingen uppenbar funktion. I det här fallet har rullstolens hastighet bakåt i bussen inte varit tillräckligt hög för att låsa bältet. Det torde då inte ha varit någon inbromsning som orsakade händelsen.

Min synpunkt: Jo då, det kunde medpassagerare intyga, det var dock en längre inbromsning, troligen var de ändringen i bromshastigheten som gjorde att jag gled ifrån, med det var i samband med en inbromsning. Denna var tydligen inte var kraftig nog för att utlösa systemet … systemet som ni har nu fungerar troligen endast vid nödbromsningar men inte annat. Så det är ännu mera skärmade att det inte fanns ett fel i funktionen för det innebär att bältet inte funktionsdugligt

1) Om du skadat dig, och vill ha ersättning, får du höra av dig till oss igen, så ska du få kontaktuppgifter till skadehandläggare.

Min synpunkt: Vissa rörelser gör fortfarande ont, men sjukgymnasten tycker att jag ännu ska avvakta och träna …. så det kostar tid.

2) I och med denna remiss har vi fått kännedom om hur säkerhetsbältena kan ha sina risker, och får se över dess funktion.

Min synpunkt: I andra länder har de tre-trepunktsbälte, och att förare inte får börjar köra förs man är fastspänt … denna lösning som finns nu kommer aldrig att fungera, då den inte utlöses i de flesta bromsningar/accelerationer. Så jag kommer inte använda mig av bältet längre då det är farliga än utan, men kommer troligen försöka att undvika att åka kommunalt överhuvudtaget..

3) Säkerhetsbälten kontrolleras stickprovsvis varje dygn och fullständigt vid ordinarie service (ca. 6 ggr/år)

4) Vi kommer som sagt att ta en närmare titt på bältenas funktion, när det gäller ”andra former av kollektivtrafik” beror det på vad det är du tänker på.

Min synpunkt: T-bana, Spårvagn och pendeltåg, där finns inga fungerande lösningar, jag har inte kraft att hålla emot vid de vanliga inbromsningar/accelerationer, så vid nödsituationer är det ännu värre.

Jag hoppas att du känner att vi har tagit hand om ditt ärende på ett bra sätt.

Min synpunkt: Jag tycker att ni i fall som dessa bör var mycket snabbare med att ta kontakt med resenärer, det var en obehagligt och potentiell livsfarlig situation, att dessutom svara från ett no-reply adress är lite kränkande (se även nedan) även då jag förstår att du inte kan har insyn i problematiken tycker jag att ni i fall som dessa bör ha en e-post adress men namn, samt ett direkt telefonnummer, … något som jag även saknade när jag tog kontakt med er. Ni gör det väldigt svår för en resenär att få snabb besked eller direkt kontakt.

Du är alltid välkommen att kontakta oss igen via webbformuläret eller på telefon 08-600 10 00.

Min synpunkt: Ännu en brist i ert system, jag KAN INTE använda mig av ert formulär så att hänvisa till detta (inkl länken) är väldigt tråkigt, men ännu tråkigare att ni år efter år inte ändrar dessa rutiner fast jag och andra rörelsehindrade med mig har påpekad att formuläret är för ”litet” jag har en mindre synnedsättning och är något dyslektisk och dessa formulär som många myndigheter nu har är ett rent helvete”

Vänliga hälsningar,
Namn
SL Kundtjänst

Behöver du komplettera ärendet med mer information kan du använda dig av länken nedan:

https://sl.se/sv/Verktyg/Kontakta-oss/Skriv-till-oss/Epostsvar/?iFeedID=1442729&sCRC=0x91413523

Jag anser att detta är ett brott mot plan- och bygglagen (2010:900) 8 kap. 12 §. Jag vill därför att Independent Living Institute även sänder min anmälan vidare till byggnadsnämnden i Stockholms stad som en anmälan om ett eller flera enkelt avhjälpta hinder. Jag vill meddelas skriftligen av byggnadsnämnden vilka åtgärder man vidtar i mitt ärende och få kopior av samtliga handlingar som skickas eller mottas av kommunen i mitt ärende.

Ingen påföljd har rapporterats.


Är orsaken till denna anmälan åtgärdad eller vill ni av någon annan anledning kontakta Independent Living Institute? Läs gärna vår information för verksamheter som blivit anmälda först. E-post: anmalningstjansten@independentliving.org

Vår referens:
https://anmalningstjansten.se/anmalningar/sl_tunnelbana_bristande_sakerhet_och_kontakt_2017-02-12

brevTipsa om denna anmälning per e-post.

Alla dokument i ärendet finns som offentliga handlingar hos
Diskrimineringsombudsmannen
Box 4057 169 04 Solna
Besöksadress: Råsundavägen 18 169 04 Solna
Telefon: 08-120 20 700, fax: 08-120 20 800
E-post: do@do.se


Senare anmälan: Malmö Live, Malmö 2017-02-13
Tidigare anmälan: Trafiken.nu mobilversion parkeringsplatser, Stockholm 2017-02-11