SF Bio, Stockholm, 2005-08-05


Anmälningsdatum: 2005-08-05, Diskrimineringsdatum: 2005-08-05

Jag ringde till SF:s bokningstelefon för att boka biobiljetter. Systemet visade sig vara mycket krångligt. Man var tvungen att slå in siffror på telefonen för att navigera i menyerna, som var många och krångliga. Ett enkelt sätt att kopplas till telefonist saknades. För många personer med utvecklingsstörning eller andra intellektuella funktionshinder är det mycket krångligt eller omöjligt att använda bokningssystemet…. Läs hela anmälan om SF Bio …

Post & Telestyrelsen, Stockholm, 2005-08-04


Anmälningsdatum: 2005-08-04, Diskrimineringsdatum: 2005-08-04

Jag skulle på ett möte om Teletal i elrullstol. När jag skulle in var det två trappsteg upp till entrén. Ramp saknas. Personalen erbjöd sig att lyfta in min rullstol, vilket är omöjligt med tanke på vikten.

Andra gånger när jag varit till Post & Telestyrelsen i manuell rullstol, som väger mindre, har jag kommit in med hjälp av min ledsagare…. Läs hela anmälan om Post & Telestyrelsen …

Skansen, Stockholm, 2005-08-04


Anmälningsdatum: 2005-08-04, Diskrimineringsdatum: 2005-08-04

Jag anser att Skansen diskriminerar pga funktionshinder. På Skansen finns en linbana som tar besökare upp till själva Skansenområdet. Med denna kan jag komma upp med min elrullstol. Ibland är dock linbanan stängd. Då är det omöjligt för mig att komma upp och ta del av Skansens utbud.

Jag har tidigare anmält detta till HO, men fått till svar att nuvarande lagstiftning inte täcker bristande tillgänglighet som diskrimineringsgrund…. Läs hela anmälan om Skansen …

Tolkcentralen, Stockholm, 2005-08-04


Anmälningsdatum: 2005-08-04, Diskrimineringsdatum: 2005-08-04

Jag var på ett brukarrådsmöte om Teletal och när jag skulle in var det 4-5 trappor upp till huvudentrén. Det finns en tillgänglig entré, men för att komma in där måste man ringa på en ringklocka som finns vid sidan om huvudentrén…. Läs hela anmälan om Tolkcentralen …