SAS, Arlanda, 2009-11-22

bild på SAS, Arlanda, 2009-11-22
Anmälningsdatum: 2009-12-03,
Diskrimineringsdatum: 2009-11-22

Är min tid och möjlighet att komma fram i tid mindre viktig än andras på grund av attt jag använder rullstol?

Bakgrund:
Fast i rullstol på Sturup söndag 22 november – Malmö Aviation har precis ställt in flight 186 ursprungligen kl 19.50 till Stockholm. Vi tvingas ta buss utan rullstolsramp/lift till Kastrup, Köpenhamn och där flyga med SAS till Arlanda.

SAS diskriminering:
1) Noll hjälp av SAS huvudansvarige där. Ej ens hjälp komma på bussen från Malmö. Ej hjälp komma f… Läs hela anmälan om SAS …

Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Diskrimineringsombudsmannen enligt diskrimineringslagen (2008:567).

Diskriminerande part
eller plats för diskriminering:
SAS
Webbadress:
http://www.sas.se
Gatuadress:
Östra Skogsvägen 1
Postnummer och ort:
19060 Arlanda
Kommun:
Sigtuna
Verksamhetstyp:
Allmänna kommunikationer
Datum för händelsen:
2009-11-22 (Anmälningsdatum: 2009-12-03)
Jag diskriminerades i egenskap av:
Besökare/kund
Min funktionsnedsättning:
rörelsehinder
Följden av diskrimineringen:
Jag eller den som diskriminerades tvingades acceptera sämre villkor för att kunna delta

Beskrivning av diskrimineringen:

Är min tid och möjlighet att komma fram i tid mindre viktig än andras på grund av attt jag använder rullstol?

Bakgrund:
Fast i rullstol på Sturup söndag 22 november – Malmö Aviation har precis ställt in flight 186 ursprungligen kl 19.50 till Stockholm. Vi tvingas ta buss utan rullstolsramp/lift till Kastrup, Köpenhamn och där flyga med SAS till Arlanda.

SAS diskriminering:
1) Noll hjälp av SAS huvudansvarige där. Ej ens hjälp komma på bussen från Malmö. Ej hjälp komma före i incheckningskön, trots allt bagage inklusive STORT gåbord som kräver specialcheckin (se BIFOGAT FOTO -där gåbordet ej fick plats), eller hitta till/genom security eller gaten. De vägrade låta assistansen (Falck) komma till check-in trots rullstol.

2) På det försenade planet annonserades tydligen ”vi väntar på några till” – sen kom jag och fick alla onda blickar (folk tror därmed att förseningen var mitt fel).

3) Jag fick ej sitta bredvid min assistent och kunde därför ej äta.

4) När alla andra passagerare gått av, fick jag vänta ytterligare ca 30 min i planet på att få komma av; för att SAS trots löfte ej ringde på assistans förrän EFTER vi landat typ 00.10 i måndags morse. DETTA ÄR SAMMA SAK SOM ATT SJ I STOCKHOLM LOVADE DIREKT MED FRAMFÖRHÅLLNING ATT RINGA O FIXA SÅ JAG FICK KOMMA AV I UPPSALA, MEN EJ GJORDE SÅ UTAN VÄNTADE MED ATT RINGA TILLS VI KOMMIT FRAM!

Som sagt:
Är min tid och möjlighet att komma fram i tid mindre viktig än andras bara för att jag använder rullstol?

Se även denna DN-artikel om DO:s nya brev till ansvariga politiker, samt mina krav:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/do-vill-utvidga-forbudet-mot-diskriminering-1.996523

Utöver av DN nämnd piska (skadestånd) behövs även en morot för att åtgärda gamla hus, bussar, tåg osv (Jo behövs, annars får vi vänta 60 år till!):
HUR KAN TILLGÄNGLIGGÖRANDET FINANSIERAS?
* USA erbjuder även en MOROT: skattelättnader på 15 000 dollar per år till samtliga företag oavsett storlek för tillgänglighetsskapande åtgärder. Sverige saknar motsvarande incitament. Betalar inte svenskar med funktionsnedsättningar skatt precis som amerikaner?

* Samhället sparar pengar på att tillgängliggöra för personer med funktionsnedsättning – exempel: tillgängliggörandet av bussar ökar antalet kunder (bra även för pensionärer, barnvagnar, cyklar, miljön mm!) och därmed är det samhällsekonomiskt lönsamt.

* Fler kan komma i arbete om de utestängande skamfulla murarna äntligen rivs även i Sverige, och ju fler som jobbar ju desto mer växer kakan så vi har mer att dela på! (Exempel på länder som redan rivit murarna: Norge, USA, Sydafrika, UK, Australien, Frankrike mfl)

Läs denna SvD-artikel om att Sverige får tung utländsk kritik av FN + femton (15!) andra bl a för diskriminering av människor med funktionsnedsättning i kollektivtrafiken: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3770729.svd -vilket min erfarenhet med SJ , SAS & MA är exempel på!

När ska Sverige få åtminstone samma antidiskrimineringslag som Norge har sedan januari 2009?

Varför ska vi förlora mot Norge inte bara i skidåkning?

Kontakta gärna:
Peter Cederholm, diskriminerad, tfn 0708-10 79 44 | email peter@cederholm.net (på www.cederholm.net finns länk till SVT ABCs reportage om SJ-händelsen + långt P3 reportage mm)

Frågor & svar:
Dyrt med handikappanpassning?
det kostar ej ett öre mer för SAS att ringa i förväg och beställa assistans än att rutinmässigt vänta tills EFTER man landat, eller först då man checkat in och folk i kön får vänta på att det först då bokar WCHC assistens, eller hur? (Jag har råkat ut för samma sak massa ggr innan både med SAS och MA, men ej med American, Qantas, Lutfthansa mfl som BOKAR ASSISTENS MED FRAMFÖRHÅLLNING och även bekräftar att man beställt WCHC via email många dagar innan resan!)

Avvägning mellan samhällets kostnader och individens eget ansvar. Hade vi högre skatt eller högre tåg-flyg-priser skulle vi ha råd med mer handikappanpassning? som betalning föreslår jag som sagt den morot USA erbjuder – skatteavdrag för tillgängliggörande . se ovan hur tillggörandet kan finansieras

Om nu Norge likt massa andra länder infört den lag jag vill ha , varför ska vi vara sämre?

LÄR DIG MER OM DISKRIMINERANDE OTILLGÄNGLIGHET I MINA 2 ARTIKLAR PÅ NEWSMILL:
1 NEWSMILL: http://www.newsmill.se/artikel/2009/08/27/f-d-moderatpolitiker-sverige-utestanger-rullstolsburna

2 newsmill kastar sten i glashus equality summit: http://www.newsmill.se/artikel/2009/11/17/sverige-kastar-sten-i-glashus-nar-man-idag-ar-vard-eu-toppmotet-om-jamlikhet-equaDenna anmälan är en del av Marschen för tillgänglighets tredje anmälningsaktion mot diskriminerande otillgänglighet. Otillgänglighet är diskriminering! Se www.marschen.se.

Märsta pendeltågsstation, Storstockholms Lokaltrafik (SL), Stockholm, 2005-08-13


Anmälningsdatum: 2005-08-13, Diskrimineringsdatum: 2005-08-13

Jag var på invigningen av det nya pendeltåget på Stockholms central. Tänkte följa med på premiärturen som gick till Märsta eller Nynäshamn. Frågade om det var möjligt att komma tillbaka med pendeltåget, eftersom jag sitter i permobil…. Läs hela anmälan om Märsta pendeltågsstation …

Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Handikappombudsmannen (nuvarande Diskrimineringsombudsmannen).

Diskriminerande part
eller plats för diskriminering:
Märsta pendeltågsstation, Storstockholms Lokaltrafik (SL)
Gatuadress:
Postnummer och ort:
120 80 Stockholm
Kommun:
Sigtuna
Verksamhetstyp:
Allmänna kommunikationer
Datum för händelsen:
2005-08-13 (Anmälningsdatum: 2005-08-13)
Jag diskriminerades i egenskap av:
Besökare/kund
Min funktionsnedsättning:
rörelsehinder

Beskrivning av diskrimineringen:

Jag var på invigningen av det nya pendeltåget på Stockholms central. Tänkte följa med på premiärturen som gick till Märsta eller Nynäshamn. Frågade om det var möjligt att komma tillbaka med pendeltåget, eftersom jag sitter i permobil. Det var det inte. Med andra ord, om jag hade åkt med på premiärturen skulle jag inte ha kommit tillbaka eftersom de andra stationerna är otillgängliga!

Detta är en del av Marschen för tillgänglighets massanmälningsaktion mot diskriminerande otillgänglighet. Se www.marschen.se.

Jag vill att HO även sänder min anmälan till byggnadsnämnden i Sigtuna som en anmälan om ett enkelt avhjälpt hinder.

Anmälningstjänstens kommentar

Se även andra anmälningar mot SL.

SAS, Sigtuna, 2002-12-18


Anmälningsdatum: 2002-12-18, Diskrimineringsdatum: 2002-12-18

Scandinavian Airline System – SAS har tagit bort en så kallad servicekod på sina flyg, MAAS. Tidigare har personer som kan gå ombord på planet men ändå behövt viss assistans kunnat boka och få hjälp vid incheckningsdisken…. Läs hela anmälan om SAS …

Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Handikappombudsmannen (nuvarande Diskrimineringsombudsmannen).

Diskriminerande part
eller plats för diskriminering:
SAS
Gatuadress:
Arlanda
Postnummer och ort:
Sigtuna
Kommun:
Sigtuna
Verksamhetstyp:
allmänna kommunikationer
Datum för händelsen:
2002-12-18 (Anmälningsdatum: 2002-12-18)
Den diskriminerades funktionsnedsättning:
psykiskt funktionshinder
Följden av diskrimineringen:
Jag tvingades acceptera sämre villkor för att kunna delta

Beskrivning av diskrimineringen:

Scandinavian Airline System – SAS har tagit bort en så kallad servicekod på sina flyg, MAAS. Tidigare har personer som kan gå ombord på planet men ändå behövt viss assistans kunnat boka och få hjälp vid incheckningsdisken. SAS har emellertid tagit bort denna möjlighet på grund av besparingar. Vid kontakt med SAS publikrelations och personal som bokar resorna har vi fått följande information.

En kund som i fortsättningen behöver viss assistans kan få detta i mån av tid. Finns det personal över så kan kund få denna hjälp men detta får kunden reda på först vid incheckngsdisken. Har ej personalen tid att hjälpa kund så kan kunden således ej resa denna dag trots bokad biljett.

För att komma förbi detta problem kan man boka in en rullstol till den som egentligen endast behöver viss assistans, då finns det vid incheckningsdisken personal som ska hjälpa kunden. Men vem vill använda sig av detta sätt??

SAS diskriminerar en hel grupp av människor i och med borttagandet av den så kallade MAAS koden ( F.d servicekod på flyg), idag kan endast människor med fysiska funktionshinder vara säker på att få hjälp av SAS.

Sänder med utdrag ur Kommunala handikapprådets protokoll som bilaga.

SAS, Sigtuna, 2002-12-18


Anmälningsdatum: 2002-12-18, Diskrimineringsdatum: 2002-12-18

Scandinavian Airline System – SAS har tagit bort en så kallad servicekod på sina flyg, MAAS. Tidigare har personer som kan gå ombord på planet men ändå behövt viss assistans kunnat boka och få hjälp vid incheckningsdisken….

Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Handikappombudsmannen (nuvarande Diskrimineringsombudsmannen).

Diskriminerande part
eller plats för diskriminering:
SAS
Gatuadress:
Arlanda
Postnummer och ort:
Sigtuna
Kommun:
Sigtuna
Verksamhetstyp:
allmänna kommunikationer
Datum för händelsen:
2002-12-18 (Anmälningsdatum: 2002-12-18)
Den diskriminerades funktionsnedsättning:
psykiskt funktionshinder
Följden av diskrimineringen:
Jag tvingades acceptera sämre villkor för att kunna delta

Beskrivning av diskrimineringen:

Scandinavian Airline System – SAS har tagit bort en så kallad servicekod på sina flyg, MAAS. Tidigare har personer som kan gå ombord på planet men ändå behövt viss assistans kunnat boka och få hjälp vid incheckningsdisken. SAS har emellertid tagit bort denna möjlighet på grund av besparingar. Vid kontakt med SAS publikrelations och personal som bokar resorna har vi fått följande information.

En kund som i fortsättningen behöver viss assistans kan få detta i mån av tid. Finns det personal över så kan kund få denna hjälp men detta får kunden reda på först vid incheckngsdisken. Har ej personalen tid att hjälpa kund så kan kunden således ej resa denna dag trots bokad biljett.

För att komma förbi detta problem kan man boka in en rullstol till den som egentligen endast behöver viss assistans, då finns det vid incheckningsdisken personal som ska hjälpa kunden. Men vem vill använda sig av detta sätt??

SAS diskriminerar en hel grupp av människor i och med borttagandet av den så kallade MAAS koden ( F.d servicekod på flyg), idag kan endast människor med fysiska funktionshinder vara säker på att få hjälp av SAS.

Sänder med utdrag ur Kommunala handikapprådets protokoll som bilaga.