Hartwickska huset, Box 17083 Stockholm, 2017-10-19


Anmälningsdatum: 2017-10-19, Diskrimineringsdatum: 2017-10-19

En bekant som önskade gå en kurs i denna byggnad blir helt exkluderad med anledning av att hen sitter i rullstol. Läs hela anmälan om Hartwickska huset …

Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Diskrimineringsombudsmannen enligt diskrimineringslagen (2008:567).

Diskriminerande part
eller plats för diskriminering:
Hartwickska huset
Webbadress:
http://www.hartwickska.se/Hartwickska_Huset/Kontakt.html
Gatuadress:
Maria Högalids föreningsråd
Postnummer och ort:
Box 17083 Stockholm
Kommun:
Stockholms stad
Datum för händelsen:
2017-10-19 (Anmälningsdatum: 2017-10-19)
Jag diskriminerades i egenskap av:
Jag rapporterar en verksamhet som diskriminerar, jag blev inte diskriminerad
Min funktionsnedsättning:
rörelsehinder

Beskrivning av diskrimineringen:

En bekant som önskade gå en kurs i denna byggnad blir helt exkluderad med anledning av att hen sitter i rullstol.

Fackförbundet Kommunal, Stockholm, 2017-12-30


Anmälningsdatum: 2017-10-18, Diskrimineringsdatum: 2017-10-15

Kommunal har skickat flera standardbrev där de hotar med konkurs om jag inte svarar inom en vecka, detta till personer som är, som de vet om, skröpliga och handikappade och får hjälp av andra med posten – men bara ibland. Detta är dskriminerande i sig, vidare är det också diskriminerande och uppenbart syfte att skada mig och min relation med assistenter och andra som hjälper mig att ta upp posten från postfacket när de lägger papper i postfack utan kuvert så att alla kan läsa…. Läs hela anmälan om Fackförbundet Kommunal …

Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Diskrimineringsombudsmannen enligt diskrimineringslagen (2008:567).

Diskriminerande part
eller plats för diskriminering:
Fackförbundet Kommunal
Gatuadress:
Hagagatan 2
Postnummer och ort:
11348 Stockholm
Kommun:
Stockholms stad
Datum för händelsen:
2017-10-15 (Anmälningsdatum: 2017-10-18)
Jag diskriminerades i egenskap av:
Annat
Min funktionsnedsättning:
rörelsehinder
Följden av diskrimineringen:
Annat

Beskrivning av diskrimineringen:

Kommunal har skickat flera standardbrev där de hotar med konkurs om jag inte svarar inom en vecka, detta till personer som är, som de vet om, skröpliga och handikappade och får hjälp av andra med posten – men bara ibland. Detta är dskriminerande i sig, vidare är det också diskriminerande och uppenbart syfte att skada mig och min relation med assistenter och andra som hjälper mig att ta upp posten från postfacket när de lägger papper i postfack utan kuvert så att alla kan läsa. Kommunal skriver i breven att de hotar med konkurs och så vidare. Min vän blev påverkad av att ha läst Kommunals kuvertlösa brev och mår sämre av att ha läst dem. Dessutom skippade hon skolan minst en dag på grund av detta diskriminerande fräcka tilltag från Kommunal.

Färdtjänsten i Stockholms läns landsting , Stockholm, 2017-10-12


Anmälningsdatum: 2017-10-17, Diskrimineringsdatum: 2017-10-12

Efter ett jobbuppdrag på Swedaviahuset den 12 oktober 2017, Flygvägen 1 på Arlanda, skulle jag boka en färdtjänst hem. Klockan var runt 13.10. Jag trodde att det skulle gå bra eftersom Swedaviahuset ligger utanför terminalområdet och det inte går att få ledsagning därifrån…. Läs hela anmälan om Färdtjänsten i Stockholms läns landsting …

Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Diskrimineringsombudsmannen enligt diskrimineringslagen (2008:567).

Diskriminerande part
eller plats för diskriminering:
Färdtjänsten i Stockholms läns landsting
Gatuadress:
Box 30103
Postnummer och ort:
10425 Stockholm
Kommun:
Stockholms stad
Datum för händelsen:
2017-10-12 (Anmälningsdatum: 2017-10-17)
Jag diskriminerades i egenskap av:
Besökare/kund
Min funktionsnedsättning:
Synnedsättning/blind
Följden av diskrimineringen:
Annat

Beskrivning av diskrimineringen:

Efter ett jobbuppdrag på Swedaviahuset den 12 oktober 2017, Flygvägen 1 på Arlanda, skulle jag boka en färdtjänst hem. Klockan var runt 13.10. Jag trodde att det skulle gå bra eftersom Swedaviahuset ligger utanför terminalområdet och det inte går att få ledsagning därifrån. Men i växeln på färdtjänsten sa de åt mig att jag inte fick boka färdtjänst från den adressen. Att jag i så fall får ta en ”vanlig” taxi till Arlanda Express och sedan åka vidare med just Arlanda Express. Jag undrade hur det skulle gå, då Arlanda Express ligger under jord. Mannen i växeln svarade inte på det, sa bara att det är Arlanda Express som gäller och att jag får ta en taxi dit.

Jag bestämde mig därför för att ta en färdtjänst på gatan, alltså betala halva taxamaterbeloppet. Personen jag haft möte med på Swedavia hjälpte mig till terminal 5, ankomsthallen där det står massor utav taxibilar. Eftersom jag bara får åka med vissa bilar som kör färdtjänst gick hon fram och frågade om de kunde köra mig. Jag är blind och använder ledarhund, ett viktigt hjälpmedel för mig. Men ingen ville ta min körning. Min vän på Swedavia uppskattar att det hela tiden stod mellan 14-20 bilar sammanlagt som kör färdtjänst (Taxi Kurir, taxi 020), men alla sa nej. Obs! bilar som kör färdtjänst kom och gick. Personen från Swedavia har som medmänniska och privatperson skrivit ett brev till vd för Taxi Kurir, eftersom hon blev väldigt upprörd och chockad över vad som inträffade. Nedan klistrar jag in delar från hennes brev, som tydliggör hela händelseförloppet:

”Vi gick tillsammans med ledarhunden till taxistationen vid terminal 5. Då hon skulle åka färdtjänst så var hennes val begränsat vilka bilar/företag hon fick ta. Det stod många av dina bilar inne, jag gick till den första och sa att det gällde en färdtjänstresa till Enskede med ledarhund. Sen till nästa bil, sen nästa och nästa… Några låtsades som att de inte ens fattade vad jag sa, en annan sa att han inte ville ta hund för att han hade en ny bil (?), någon annan sa att han inte kunde för att han inte hade en kortdragare för färdtjänstkort, en ytterligare sa att han inte ville ha hundar i bilen.

När jag hade gått runt där i raden av bilar kom den s k taxivärden och sa: ”Jag hjälper dig”, han såg ju vad som hände och han gick sedan igenom hela raden av bilar, stannade hos alla och frågade dem. När han sedan kom tillbaka till oss vid trottoarkanten så sa han, ”jag är ledsen men ingen vill – och jag kan ju inte tvinga dem”. Han sa även: ”Om hon bara inte haft hund.”

En av era förare flippade ut ett slags visitkort till mig och sa att du kan ju alltid ringa till dem, lite som att han inte alls var en del av varumärket utan att det, var några andra.

Jag tog kortet och ringde till er växel, där frågade de varför jag inte tog en av bilarna där, jag sa som det var, de vill inte. Eftersom jag då var upprörd och inte hade lust att larva runt bland era förare mera och den som svarade inte visste vad hon skulle göra bad jag att få tala med någon som visste något mera och bättre, varpå hon kopplade mig till en kollega, som hon uttryckte det.

Jag berättade återigen historien och personen sa, vi gör så att jag sänder en bil (det stod ju redan en massa där) så kan ni ta den på gatan så att säga. OK, när kommer den? frågade jag. Om ca 10-15 minuter fick jag till svar. Jag fick även lämna numret till resenären – enligt er växel ville de ha det.

Efter ca 10 minuter ringde det en kvinna till henne och sa, jag är här nu, ser du mig? Var inte det en dum fråga? Dels så vimlade det av bilar och sedan hade hon ju, vilket jag mycket TYDLIGT talat om, ringt om en person som hade ledarhund för att hon inte ser, hur skulle hon kunna se er förare?

Till sist hittade hon oss, jag gissar att det var pga ledarhunden – och att vid där stod vid trottoaren, som hon kom fram till oss. Väl framme började hon prata om att hon hade fått beställningen ”fel” från er växel? Dvs de hade inte sagt att det var färdtjänst eller ledarhund. Hon pratade högt och gick igenom era interna turer hit och dit, den ena hade gjort si och den andra så och nu hade hon minsann fel uppkörning…

Jag bad att vi skulle slippa höra om era interna rutiner och frågade om vi kunde få den bilen, hon fortsatte mala om era olika rutiner, det var verkligen mycket märkligt alltsammans. Efter att hon hållit på kände både jag och min vän en stor otrygghet med denna person varpå vi sa att vi inte ville åka med henne då hon fortsatte sin litania. Dessutom kunde hon ju enligt vad hon sa inte ta resan som färdtjänst på gatan.

Summa summarum, i drygt 45 minuter stod vi där, med en massa taxibilar som kör färdtjänst, men ingen ville köra, vilket väl är deras uppgift?

Detta är en sådan flagrant uppvisning i diskriminering att det inte går att göra bättre om det skulle i något sammanhang behöva illustreras.

Det hela avslutades med att min vän tog en taxi från Taxi Stockholm, inga problem med ledarhunden där. Dock så kostade resan henne mera än vad det ju skulle då de ju inte har färdtjänstavtal, men de har tydligen mera av ett tjänstvillighets-avtal med sina kunde istället…”

Jag bekräftar ovan berättelse från min vän på Swedavia. Det var så här det gick till. Jag vill härmed anmäla Färdtjänsten i Stockholms läns landsting för diskriminering i form av bristande tillgänglighet. Jag kunde inte ta mig därifrån med färdtjänst alls eftersom de vägrar köra mig med mitt hjälpmedel. För mig är det lika illa som att en skulle neka en körning på grund av att hen använder rullstol. Jag har fått min ledarhund bekostat av staten som ett hjälpmedel och jag har även rätt till färdtjänst, där jag får ha min ledarhund med. Det är ofta jag får vänta länge på en färdtjänstbil för att det är så få bilar som vill ta ledarhund. Det i sig är illa nog, men den 12 oktober fick jag ingen bil alls. Trots att det fanns massor av bilar som kunnat köra mig. Härom veckan reste jag från Arlanda, tog en färdtjänstbil på gatan och reste då utan ledarhund. det var inga problem. Det är tydligt att jag blir diskriminerad just för att jag har ledarhund, ett hjälpmedel som är nödvändigt för mig. Det känns helt orimligt att så många bilar får säga nej. Jag vet att det kan finnas allergibilar, men jag vet också att de är väldigt få.

Vidare vill jag lyfta att det är bristande tillgänglighet att inte kunna boka färdtjänst utanför terminalområdet, där ingen ledsagning erbjuds via Arlanda Express.

Jag hoppas att ni ser över det här. Färdtjänsten i Stockholm fungerar uppenbarligen inte när en reser med ledarhund och jag liksom alla andra betalar för något jag inte kan använda på det sätt jag har rätt till. Nu fick jag betala mer, stå ut med oerhört kränkande behandling och dessutom utsättas för stor oro och press. Jag var helt enkelt rädd för att jag inte skulle kunna ta mig hem.

Eftersom jag är blind vill jag ha alla besked från er på DO via e-post, så att jag kan läsa det själv.

Filmstaden Sergel, Stockholm, 2017-05-14


Anmälningsdatum: 2017-05-15, Diskrimineringsdatum: 2017-05-14

Allmänheten kan boka och betala biobiljetter på Filmstaden Sergel via nätet när som helst under dygnet.
Behöver man en rullstolsplats är det enbart möjligt att boka och betala via telefon och då före kl 16 på en söndag.
Jag och mitt sällskap fick alltså presentera oss en tim före filmvisningen att vara på den säkra sidan för att få platser.

Endast när vi väl var framme vid kassan och ville köpa biljetter fick vi veta att den enda hissen upp till salongen inte fung… Läs hela anmälan om Filmstaden Sergel …

Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Diskrimineringsombudsmannen enligt diskrimineringslagen (2008:567).

Diskriminerande part
eller plats för diskriminering:
Filmstaden Sergel
Webbadress:
http://www.sf.se/kundservice/
Gatuadress:
Hötorget 3
Postnummer och ort:
11157 Stockholm
Kommun:
Stockholms stad
Datum för händelsen:
2017-05-14 (Anmälningsdatum: 2017-05-15)
Jag diskriminerades i egenskap av:
Besökare/kund
Min funktionsnedsättning:
rörelsehinder
Följden av diskrimineringen:
Annat

Beskrivning av diskrimineringen:

Allmänheten kan boka och betala biobiljetter på Filmstaden Sergel via nätet när som helst under dygnet.
Behöver man en rullstolsplats är det enbart möjligt att boka och betala via telefon och då före kl 16 på en söndag.
Jag och mitt sällskap fick alltså presentera oss en tim före filmvisningen att vara på den säkra sidan för att få platser.

Endast när vi väl var framme vid kassan och ville köpa biljetter fick vi veta att den enda hissen upp till salongen inte fungerade.
Därmed hade vi åkt in från förorten och slössat vår tid.

Sankt Görans sjukhus, Stockholm, 2017-05-01

bild på Sankt Görans sjukhus, Stockholm, 2017-05-01bild på Sankt Görans sjukhus, Stockholm, 2017-05-01bild på Sankt Görans sjukhus, Stockholm, 2017-05-01
Anmälningsdatum: 2017-05-02,
Diskrimineringsdatum: 2017-05-01

Jag åkte in till akuten vid Sankt Görans sjukhus på rekommendation av 1177. hade skadad min höger hand kvällen innan, kunde inte somna förs vid 5 tiden på morgonen och vaknade flera gånger under natten/morgonen.
Då jag även sitter i rullstol, och nu hade problem med höger handen skapade ombyggnationen kring sjukhuset för problem…. Läs hela anmälan om Sankt Görans sjukhus …

Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Diskrimineringsombudsmannen enligt diskrimineringslagen (2008:567) och till byggnadsnämnden i Stockholms stad som en anmälan om ett eller flera enkelt avhjälpta hinder enligt plan- och bygglagen 17 kap 21a §.

Diskriminerande part
eller plats för diskriminering:
Sankt Görans sjukhus
Webbadress:
http://capiostgoran.se/om-oss/om-oss/verksamheter/akutkliniken/
Gatuadress:
S:t Göransplan 1
Postnummer och ort:
11281 Stockholm
Kommun:
Stockholms stad
Datum för händelsen:
2017-05-01 (Anmälningsdatum: 2017-05-02)
Jag diskriminerades i egenskap av:
Besökare/kund
Min funktionsnedsättning:
rörelsehinder
Följden av diskrimineringen:
Annat

Beskrivning av diskrimineringen:

Jag åkte in till akuten vid Sankt Görans sjukhus på rekommendation av 1177. hade skadad min höger hand kvällen innan, kunde inte somna förs vid 5 tiden på morgonen och vaknade flera gånger under natten/morgonen.
Då jag även sitter i rullstol, och nu hade problem med höger handen skapade ombyggnationen kring sjukhuset för problem. De tidigare RH platserna vid huvudentrén var borttagna och inga alternativ i närheten fanns. på den vanliga parkering fanns endast tre RH platser som är betydligt färre än tidigare, och i princip ska alla RH platser som (tillfälligt) tas bort ersättas med så lika förutsättningar som möjligt vilket inte skett.
Att ta sig från dessa RH platserna till huvudentrén kunde man tidigare göra på plan mark men nu tvingades jag ta en omväg som innehöll en lutning som jag inte klara av att ta själv.
Inne i sjukhuset visade det sig att ringklockan till akuten (som sattes upp efter en anmälan från mig år 2012) är för högt placerat; personer i rullstol kan alltså ännu inte komma in till akuten efter kl 21. (I anmälan från 2012 beskrev jag tydligt att placeringen av alla ”funktioner” måste sitta på rätt höjd så det är tråkigt att detta inte beaktades vid ombyggnationen av akuten). Det finns ingen möjlighet för mig att nå ringklockan vid akuten så det är enbart tur att jag kom innan kl 21.
Även ”låsa upp knapparna” för att kunna ta sig ifrån akuten ät för högt placerade men dessa lyckades jag trycka in med mitt huvud, även om jag tycker att det inte är O.k. så orkade jag inte ta mig tillbaka hela vägen inne i akuten för att kunna ta mig därifrån.
Sedan vid utgången huvudentrén går det inte att nå dörröppnaren, inte enbart då det stod saker framför den men främst då ett fast räcke gör att man inte kan komma tillräckligt nära i rullstol.
För att sedan kunna ta mig tillbaka till bilen fick jag vänta till det kom en person som jag tvingades be om hjälp för att kunna komma upp för backen till min bil.

Jag anser att detta är ett brott mot plan- och bygglagen (2010:900) 8 kap. 2 § andra stycket och 12 § andra stycket. Jag vill därför att Independent Living Institute även sänder min anmälan vidare till byggnadsnämnden i Stockholms stad som en anmälan om ett eller flera enkelt avhjälpta hinder. Jag vill meddelas skriftligen av byggnadsnämnden vilka åtgärder man vidtar i mitt ärende och få kopior av samtliga handlingar som skickas eller mottas av kommunen i mitt ärende.

Stockholm Stad Klarabergsgatan 64 otillgängligt, Stockholm, 2017-05-01


Anmälningsdatum: 2017-05-02, Diskrimineringsdatum: 2017-05-01

P.g.a. ombyggnation har Stockholm Stad gjord Stadens enda ”dygnet runt” apotek otillgängligt.

Eftersom RH-parkeringsplatser som tas bort ska högst möjliga mån ska ersättas av alternativ har Stockholms stad, medvetet o-tillgängliggjord detta apotek. Läs hela anmälan om Stockholm Stad Klarabergsgatan 64 otillgängligt …

Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Diskrimineringsombudsmannen enligt diskrimineringslagen (2008:567) och till byggnadsnämnden i Stockholms stad som en anmälan om ett eller flera enkelt avhjälpta hinder enligt plan- och bygglagen 17 kap 21a §.

Diskriminerande part
eller plats för diskriminering:
Stockholm Stad Klarabergsgatan 64 otillgängligt
Gatuadress:
Klarabergsgatan 64
Postnummer och ort:
11181 Stockholm
Kommun:
Stockholms stad
Datum för händelsen:
2017-05-01 (Anmälningsdatum: 2017-05-02)
Jag diskriminerades i egenskap av:
Besökare/kund
Min funktionsnedsättning:
rörelsehinder

Beskrivning av diskrimineringen:

P.g.a. ombyggnation har Stockholm Stad gjord Stadens enda ”dygnet runt” apotek otillgängligt.

Eftersom RH-parkeringsplatser som tas bort ska högst möjliga mån ska ersättas av alternativ har Stockholms stad, medvetet o-tillgängliggjord detta apotek.

OBS detta meddelas till stadens byggnadsnämnd 20170203, i en annan anmälan via detta formulär ändå har Stockholm stad inte åtgärdat detta.

De tidspunkter detta apotek är av störst vikt finns det inget direkt nummer/ ingen hjälp att få hos trafikkontoret. Så i fall man absolut måste kunna ta sig till detta apotek kvälls nattetid är det omöjligt för vissa grupper av rörelsehindrade, inte ens om man åker taxi färdtjänst kan man släppas av i närheten.

Detaljer se bifogat PDF.

Jag anser att detta är ett brott mot plan- och bygglagen (2010:900) 8 kap. 2 § andra stycket och 12 § andra stycket. Jag vill därför att Independent Living Institute även sänder min anmälan vidare till byggnadsnämnden i Stockholms stad som en anmälan om ett eller flera enkelt avhjälpta hinder. Jag vill meddelas skriftligen av byggnadsnämnden vilka åtgärder man vidtar i mitt ärende och få kopior av samtliga handlingar som skickas eller mottas av kommunen i mitt ärende.

Hovet, Johanneshov, 2017-02-17


Anmälningsdatum: 2017-02-18, Diskrimineringsdatum: 2017-02-17

Det gick varken att hitta gatuadressen, eller var P-Platserna för rörelsehindrade finns.

På hemsidan står det ”Välkomna till ett område för alla! (Uppföljning 2017-05-05) Läs hela anmälan om Hovet …

Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Diskrimineringsombudsmannen enligt diskrimineringslagen (2008:567) och till byggnadsnämnden i Stockholms stad som en anmälan om ett eller flera enkelt avhjälpta hinder enligt plan- och bygglagen 17 kap 21a §.

Diskriminerande part
eller plats för diskriminering:
Hovet
Webbadress:
https://www.stockholmlive.com/en/contact
Gatuadress:
Arenagången
Postnummer och ort:
12177 Johanneshov
Kommun:
Stockholms stad
Verksamhetstyp:
Kultur
Datum för händelsen:
2017-02-17 (Anmälningsdatum: 2017-02-18)
Jag diskriminerades i egenskap av:
Besökare/kund
Min funktionsnedsättning:
rörelsehinder, Synnedsättning/blind
Följden av diskrimineringen:
Jag eller den som diskriminerades tvingades acceptera sämre villkor för att kunna delta

Beskrivning av diskrimineringen:

Det gick varken att hitta gatuadressen, eller var P-Platserna för rörelsehindrade finns.

På hemsidan står det ”Välkomna till ett område för alla!” Men inte på parketten där är man tydligen inte väkommen?! Man får alltså aldrig sitta nära scenen, men tvingas till platser högre upp och långt bak. Denna gång var det inte jag som bokade, och visade det sig att våra platser var på parketten så at tvi skulle se bra ”life” även på scenen.

Själva byggnaden är långt iftån optimalt det lutar åt alla möjliga hörn och kanter. Det tog ca 15 minuter innan vi hittade informationsdesken, ingen visste var vi skulle vända oss. Vi och fler rörelsehindrade skulle ta oss in via entré 13 som låg helt på andra sidan från informationen och hissen. Vissa hadde desutom ringt för att få platser så nära entré som möjligt, så att de skulle behöva gå så lite som möjligt.
Jag sitter i rullstol och gick höra att jag inte fick komma till min plats då det var parketten och av utrymningsskäll får inga i rullstol sitta där. Inga ursäkter m.m. snarare en arg kommentar att jag inte hade fått boka denna plats. Kränkande att rullstolsburna endast var välkommen på specialplatser … som ligger långt ifrån scenen samt att jag tydligen ”tvingas” boka via telefon och inte på nätet. Vi förklarade att jag kan gå lite grann och fick till slut lov att ta mig till platsen. Då var vi tvungen att hitta en kvinna som kunde hjälpa oss ner. Även här fick jag direkt höra att jag inte fick komma ner till parketten av utrymningskäll ingen ursäkt eller så hon meddelade detta jätte glad som om det vore något positivt, att jag inte var välkommen. Vi förklarade lite surt situationen, inte kul att bli utpekat som boven i dramat igen. Hon tog sig iväg en stund senare kom hon tillbaka och var det o.k. Strax efter oss kom två kvinnor av vilken en gick mycket dåligt. De klagade att de hade ringt och verkligen försökt att boka platser så att hon endast behöva gå kort möjligaste streckan och de undrade precis som vi skulle gå in på ingång 13 och sedan ta sig någon annanstans och att den andra hissen var ur funkition att personalen var så dåligt insatta. Samt att vi tydligen ”förväntades veta detta” och fatta att vi behövde vara på plats i mycket god tid. Men nu skulle kvinnan som jobbade rädda oss igen. Men jag löser problemet. Detta gillade varken vi eller de andra kvinnorna. Jag valde att säga till, att dettq var ett olycklig och olämplig ordval, men nej denna kvinna had ingen förståelse hon hade ju löst problemet. Det var länge sedan jag kände mig så kränkt dels åt mig själv men främst för den andra damens vägar. Om hon ville lösa problemet skulle hon behöva ”bota oss”, hon har ingen aning hur mycket ork och/eller smärta en annan människa har, vi har kanske vilat upp oss och planerat noggrann för att orka vara med och p.g.a. att strul skulle vi kanske inte ens orka uppträdandet.
Vi tvingades gå runt minst halva Hovet för att komma till våra platser … . Dubbel diskriminering jag fick egentligen inte delta alls och sedan kränkningarna. Det förstörde kvällen och hur mycket extra tid det tar att återhämta mig är svårt att bedöma.

Dörröppnare på RH toaletterna saknas men dörrstängaren finns så jag kunde inte gå på toaletten självständigt.

Så anpassa informationen på hemsidan, utbilda personalen i bemötande, installera dörröppnare på varända dörr som har en dörrstängare, installera fler hissar och hittar lösningar som gör att rullstolsburna har tillgång till likvärdiga platser, hur ni ska löas detta med alla lutnaingar inomhus har jag ingen aning om men ni måste meddela hur illa det är. Lägg även till information på hemsidan och på plats för personer som har svårt att gå längrer streckor kanske införskaffa rullstolensom hjälp och har insatt personal tillgängligt vid varje entré.

Skapa fungerade rutiner, se till att alla kan boka på samam vilkor varför ska rörelsehindrade tvingas boka via telefon m.m. Tänk efter innan ni srkvier att ni är tillgängliga då jag inte alls upplever ”Hovet” som tillgängligt i dags läget dirkriminerar ni och det verkar som ni inte ens är medvetna om detta.

Jag anser att detta är ett brott mot plan- och bygglagen (2010:900) 8 kap. 12 §. Jag vill därför att Independent Living Institute även sänder min anmälan vidare till byggnadsnämnden i Stockholms stad som en anmälan om ett eller flera enkelt avhjälpta hinder. Jag vill meddelas skriftligen av byggnadsnämnden vilka åtgärder man vidtar i mitt ärende och få kopior av samtliga handlingar som skickas eller mottas av kommunen i mitt ärende.

SL Tunnelbana, bristande säkerhet och kontakt möjligheter, Stockholm, 2017-02-12

bild på SL Tunnelbana,  bristande säkerhet och kontakt möjligheter, Stockholm, 2017-02-12bild på SL Tunnelbana,  bristande säkerhet och kontakt möjligheter, Stockholm, 2017-02-12
Anmälningsdatum: 2017-02-12,
Diskrimineringsdatum: 2017-02-12

Jag sitter i en manuell rullstol och kan inte åka tunnelbana då det inte finns särskilda platser för personer i rullstol där man tryggt kan spänna fast sin rullstol.
Möjligheterna i dag är att bromsa stolen med parkeringsbromsen på rullstolen, då skapas dock en risk att man tippar vid större acceleration eller inbromsning eller glider runt i vagnen…. Läs hela anmälan om SL Tunnelbana …

Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Diskrimineringsombudsmannen enligt diskrimineringslagen (2008:567) och till byggnadsnämnden i Stockholms stad som en anmälan om ett eller flera enkelt avhjälpta hinder enligt plan- och bygglagen 17 kap 21a §.

Diskriminerande part
eller plats för diskriminering:
SL Tunnelbana, bristande säkerhet och kontakt möjligheter
Webbadress:
http://sl.se/
Gatuadress:
Box 30047
Postnummer och ort:
10425 Stockholm
Kommun:
Stockholms stad
Verksamhetstyp:
Allmänna kommunikationer
Datum för händelsen:
2017-02-12 (Anmälningsdatum: 2017-02-12)
Jag diskriminerades i egenskap av:
Besökare/kund
Min funktionsnedsättning:
rörelsehinder, Synnedsättning/blind, läs- och skrivsvårigheter
Följden av diskrimineringen:
Jag eller den som diskriminerades kunde inte komma in eller delta i verksamheten alls

Beskrivning av diskrimineringen:

Jag sitter i en manuell rullstol och kan inte åka tunnelbana då det inte finns särskilda platser för personer i rullstol där man tryggt kan spänna fast sin rullstol.
Möjligheterna i dag är att bromsa stolen med parkeringsbromsen på rullstolen, då skapas dock en risk att man tippar vid större acceleration eller inbromsning eller glider runt i vagnen. Alternativ är att inte ha bromsen på och rulla runt lite och minimera detta genom att hålla i något av ledstängerna för att hålla sig kvar på plast. Eller det tredje alternativet ”att kila sig fast mellan säten” som jag lyckats med någon gång då det var mycket lite folk på tunnelbanan, men vid sidledsrörelsen glider man ibland ur platsen.
I princip innebär detta att jag inte kan åka tunnelbana alls då jag inte har kraften att hålla mig fast, och inte vågar ta risken att tippa bakåt.
I många andra länder finns det bra lösningar för detta, även på busarna har SL en lösning (som fungerar någorlunda, men som jag inte heller vågar lita på se Ärende 1442729).

Utöver det är er kundservice inte nåbar på lika villkor ni hänvisar varje gång till ett formulär som de som har talsyntes inte kan nyttja. Jag lyckades få en e-post adress till er men anser att ni missgynnar de som inte kan nyttja ett formulär, samma gäller att era standard svar kommer från en non-reply e-post adress även om personen som mejlar er anger att man inte kan nyttja det.
Se även mina synpunkter i detta ”gamla” ärende där jag aldrig fick någon mera återkoppling. Det är även tråkigt att om folk skadar sig man tydligen själv måste ordna alls fast man anger att man skadad sig, i mitt ärende hände ingenting då jag inte orkade kontakta en skadehandläggare då återhämtningen tog all tid. Kring bristande anpassningar och kontaktmöjligheten har detta pågått år efter år efter år utan att ni åtgärdar det.

Ärende 1442729
SL <No-reply-slk@sl.se>
13/10/2014

Hej Namn!

Vi har fått svar från de som känner till dessa bussar, och tydligen tippade stolen inte på grund av, utan trots att stolen var bromsad. Den tippade då rörelsen stoppades av det utrullade bältet. Hade inte stolens broms varit ansatt hade rörelsen blivit våldsammare och stolen hade ändå tippat.

Vi har kontrollerat bältet och det finns inget fel i funktionen. Det är ett två-punkts rullbälte och rullen låser när man hastigt rullar ut bältet. Rullstolen står med ryggen framåt i bussens färdriktning. Vid en kraftig inbromsning pressas rullstolen mot bussens ryggstöd; bältet har då ingen uppenbar funktion. I det här fallet har rullstolens hastighet bakåt i bussen inte varit tillräckligt hög för att låsa bältet. Det torde då inte ha varit någon inbromsning som orsakade händelsen.

1) Om du skadat dig, och vill ha ersättning, får du höra av dig till oss igen, så ska du få kontaktuppgifter till skadehandläggare.

2) I och med denna remiss har vi fått kännedom om hur säkerhetsbältena kan ha sina risker, och får se över dess funktion.
3) Säkerhetsbälten kontrolleras stickprovsvis varje dygn och fullständigt vid ordinarie service (ca. 6 ggr/år)

4) Vi kommer som sagt att ta en närmare titt på bältenas funktion, när det gäller ”andra former av kollektivtrafik” beror det på vad det är du tänker på.

Jag hoppas att du känner att vi har tagit hand om ditt ärende på ett bra sätt.

Du är alltid välkommen att kontakta oss igen via webbformuläret eller på telefon 08-600 10 00.

Vänliga hälsningar,
Namn
SL Kundtjänst

I svaret är det tydligt att personen som svarar inte är insatt nog.
Hej Namn!

Vi har fått svar från de som känner till dessa bussar, ochtydligen tippade stolen inte på grund av, utan trots att stolen var bromsad. Den tippade då rörelsen stoppades av det utrullade bältet. Hade inte stolens broms varit ansatt hade rörelsen blivit våldsammare och stolen hade ändå tippat.

Min synpunkt: Behöver inte nödvändigtvis stämma, hade jag rullat hade jag känt av det på ett helt annat sätt och troligen kunnat bromsa stolen själv, detta handlar om rullstolsteknik och den är mycket olika för olika personer … så akta er med dessa generella svar. Men icke bromsat och utan bälte hade varit tryggare.

Vi har kontrollerat bältet och det finns inget fel i funktionen. Det är ett två-punkts rullbälte och rullen låser när man hastigt rullar ut bältet. Rullstolen står med ryggen framåt i bussens färdriktning. Vid en kraftig inbromsning pressas rullstolen mot bussens ryggstöd; bältet har då ingen uppenbar funktion. I det här fallet har rullstolens hastighet bakåt i bussen inte varit tillräckligt hög för att låsa bältet. Det torde då inte ha varit någon inbromsning som orsakade händelsen.

Min synpunkt: Jo då, det kunde medpassagerare intyga, det var dock en längre inbromsning, troligen var de ändringen i bromshastigheten som gjorde att jag gled ifrån, med det var i samband med en inbromsning. Denna var tydligen inte var kraftig nog för att utlösa systemet … systemet som ni har nu fungerar troligen endast vid nödbromsningar men inte annat. Så det är ännu mera skärmade att det inte fanns ett fel i funktionen för det innebär att bältet inte funktionsdugligt

1) Om du skadat dig, och vill ha ersättning, får du höra av dig till oss igen, så ska du få kontaktuppgifter till skadehandläggare.

Min synpunkt: Vissa rörelser gör fortfarande ont, men sjukgymnasten tycker att jag ännu ska avvakta och träna …. så det kostar tid.

2) I och med denna remiss har vi fått kännedom om hur säkerhetsbältena kan ha sina risker, och får se över dess funktion.

Min synpunkt: I andra länder har de tre-trepunktsbälte, och att förare inte får börjar köra förs man är fastspänt … denna lösning som finns nu kommer aldrig att fungera, då den inte utlöses i de flesta bromsningar/accelerationer. Så jag kommer inte använda mig av bältet längre då det är farliga än utan, men kommer troligen försöka att undvika att åka kommunalt överhuvudtaget..

3) Säkerhetsbälten kontrolleras stickprovsvis varje dygn och fullständigt vid ordinarie service (ca. 6 ggr/år)

4) Vi kommer som sagt att ta en närmare titt på bältenas funktion, när det gäller ”andra former av kollektivtrafik” beror det på vad det är du tänker på.

Min synpunkt: T-bana, Spårvagn och pendeltåg, där finns inga fungerande lösningar, jag har inte kraft att hålla emot vid de vanliga inbromsningar/accelerationer, så vid nödsituationer är det ännu värre.

Jag hoppas att du känner att vi har tagit hand om ditt ärende på ett bra sätt.

Min synpunkt: Jag tycker att ni i fall som dessa bör var mycket snabbare med att ta kontakt med resenärer, det var en obehagligt och potentiell livsfarlig situation, att dessutom svara från ett no-reply adress är lite kränkande (se även nedan) även då jag förstår att du inte kan har insyn i problematiken tycker jag att ni i fall som dessa bör ha en e-post adress men namn, samt ett direkt telefonnummer, … något som jag även saknade när jag tog kontakt med er. Ni gör det väldigt svår för en resenär att få snabb besked eller direkt kontakt.

Du är alltid välkommen att kontakta oss igen via webbformuläret eller på telefon 08-600 10 00.

Min synpunkt: Ännu en brist i ert system, jag KAN INTE använda mig av ert formulär så att hänvisa till detta (inkl länken) är väldigt tråkigt, men ännu tråkigare att ni år efter år inte ändrar dessa rutiner fast jag och andra rörelsehindrade med mig har påpekad att formuläret är för ”litet” jag har en mindre synnedsättning och är något dyslektisk och dessa formulär som många myndigheter nu har är ett rent helvete”

Vänliga hälsningar,
Namn
SL Kundtjänst

Behöver du komplettera ärendet med mer information kan du använda dig av länken nedan:

https://sl.se/sv/Verktyg/Kontakta-oss/Skriv-till-oss/Epostsvar/?iFeedID=1442729&sCRC=0x91413523

Jag anser att detta är ett brott mot plan- och bygglagen (2010:900) 8 kap. 12 §. Jag vill därför att Independent Living Institute även sänder min anmälan vidare till byggnadsnämnden i Stockholms stad som en anmälan om ett eller flera enkelt avhjälpta hinder. Jag vill meddelas skriftligen av byggnadsnämnden vilka åtgärder man vidtar i mitt ärende och få kopior av samtliga handlingar som skickas eller mottas av kommunen i mitt ärende.

Trafiken.nu mobilversion parkeringsplatser, Stockholm, 2017-02-10

bild på Trafiken.nu mobilversion parkeringsplatser, Stockholm, 2017-02-10bild på Trafiken.nu mobilversion parkeringsplatser, Stockholm, 2017-02-10
Anmälningsdatum: 2017-02-11,
Diskrimineringsdatum: 2017-02-10

Trafiken.nu kan vara till stor hjälp för att hitta parkeringar i bl.a. Stockholm. Mera specifik: Infartsparkeringar, Rörelsehindrad, Lastbil, MC
& Buss. (Uppföljning 2017-05-05) Läs hela anmälan om Trafiken.nu mobilversion parkeringsplatser …

Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Diskrimineringsombudsmannen enligt diskrimineringslagen (2008:567).

Diskriminerande part
eller plats för diskriminering:
Trafiken.nu mobilversion parkeringsplatser
Webbadress:
https://trafiken.nu/
Gatuadress:
? Kristinebergs slottsv. 10
Postnummer och ort:
11252 Stockholm
Kommun:
Stockholms stad
Verksamhetstyp:
Information, media och kommunikation
Datum för händelsen:
2017-02-10 (Anmälningsdatum: 2017-02-11)
Jag diskriminerades i egenskap av:
Besökare/kund
Min funktionsnedsättning:
rörelsehinder, Synnedsättning/blind
Följden av diskrimineringen:
Jag eller den som diskriminerades tvingades acceptera sämre villkor för att kunna delta

Beskrivning av diskrimineringen:

Trafiken.nu kan vara till stor hjälp för att hitta parkeringar i bl.a. Stockholm. Mera specifik: Infartsparkeringar, Rörelsehindrad, Lastbil, MC
& Buss.
Mobilversionen går dock inte att använda fullt ut för alla, möjligen p.g.a. att jag har ett större grundtypsnitt inställt på min mobil (med en 6,3 inch skärm).
Det går fortfarande att på ett ungefär se var vissa platser finns och när jag tar skärmen på bredden kan jag se en bit av adresser av den specifika platsen jag letar efter.
Då jag sitter i rullstol, har sämre rörlighet i händerna och en synnedsättning är hemsidan extrem nyttig … men bara om jag har en dator med mig, appen är ett av många som inte är gjorde för de som standard har ett större typsnitt inställt på sin smartphone.

Brommaplans Vårdcentral, Bromma, 2017-02-07


Anmälningsdatum: 2017-02-07, Diskrimineringsdatum: 2017-02-07

Se även bifogade bilderna som även innnehåller texten.

Troligen Stadens ansvar?

Vägen från RH-platserna till ytterdörren, lutar och tegelplattorna är ojämna. (Uppföljning 2017-05-05) Läs hela anmälan om Brommaplans Vårdcentral …

Denna diskrimineringsanmälan har sänts till Diskrimineringsombudsmannen enligt diskrimineringslagen (2008:567) och till byggnadsnämnden i Stockholms stad som en anmälan om ett eller flera enkelt avhjälpta hinder enligt plan- och bygglagen 17 kap 21a §.

Diskriminerande part
eller plats för diskriminering:
Brommaplans Vårdcentral
Gatuadress:
Klädesv. 12 – 14
Postnummer och ort:
16876 Bromma
Kommun:
Stockholms stad
Verksamhetstyp:
Hälso- och sjukvård
Datum för händelsen:
2017-02-07 (Anmälningsdatum: 2017-02-07)
Jag diskriminerades i egenskap av:
Besökare/kund
Min funktionsnedsättning:
rörelsehinder, allergi
Följden av diskrimineringen:
Jag eller den som diskriminerades tvingades acceptera sämre villkor för att kunna delta

Beskrivning av diskrimineringen:

Se även bifogade bilderna som även innnehåller texten.

Troligen Stadens ansvar?

Vägen från RH-platserna till ytterdörren, lutar och tegelplattorna är ojämna.

Profis ansvar?

Dörröppnare finns med det är svårt att stå stilla med rullstolen för att kunna trycka på den, så min teknik är att ta sats trycka på knappen sedan rullar jag automatisk bakåt och måste ta sats igen för att kunna komma in genom ytterdörren, och det är inte lätt att komma in p.ga. alla lutningar oc hatt det är ganska brant.

Utöver det vore det “nödvändigt” / önskvärd med en tydligt markering kring rökförbud vid denna entré, och gärna hela sträckan från RH-platserna till entré, (samt ett utskick för personer som jobbar i dessa lokaler då det inte sällan är de som står och röker).

Vårdcentralens ansvar?

Jag når precis inte nummerlapparna (kan ej trycka fram en) samt att den speciella ”luckan” som finns för rullstolsburna / kortvuxna är felmonterat och ej i bruk.

Allt annat är bra, som RH-platser nära (dock ändå problem vid snö/is), övriga dörröppnaren finns, hissen fungerar bra (bra placering av knapparna) samt att personalen på Brommaplans vårdcentral är kunniga och kompetenta.

Jag anser att detta är ett brott mot plan- och bygglagen (2010:900) 8 kap. 12 §. Jag vill därför att Independent Living Institute även sänder min anmälan vidare till byggnadsnämnden i Stockholms stad som en anmälan om ett eller flera enkelt avhjälpta hinder. Jag vill meddelas skriftligen av byggnadsnämnden vilka åtgärder man vidtar i mitt ärende och få kopior av samtliga handlingar som skickas eller mottas av kommunen i mitt ärende.