
Anmälningsdatum: 2007-11-13,
Diskrimineringsdatum: 2007-08-18
Ett steg i ingången utestänger och diskriminerar därmed kunder som använder rullstol.
En kopia av anmälan har sänts till Centralkonditoriet. (Uppföljning 2008-06-03) Läs hela anmälan om Centralkonditoriet …
Anmälningsdatum: 2007-11-06, Diskrimineringsdatum: 2007-08-18
Den anmälan som gjordes mot denna MQ-butik i vår första massanmälningsaktion 2005-08-13 beskriver förhållandena så bra att jag citerar den:
”MQ på gågatan i Uppsala har nyligen bytt lokal från sin gamla, tillgängliga till den som Tiimari hade förut. Läs hela anmälan om MQ …
Anmälningsdatum: 2007-10-29, Diskrimineringsdatum: 2007-08-18
Bankomaten saknar talfunktion och punktskrift. Detta gör det omöjligt för kunder med synskador och läs- och skrivsvårigheter att använda den. (Uppföljning 2008-06-11) Läs hela anmälan om Nordea bankomat …

Anmälningsdatum: 2007-10-29,
Diskrimineringsdatum: 2007-08-18
Ett steg i ingången utestänger och diskriminerar därmed kunder som använder rullstol. Affären har också två reklampratare ute på trottoaren, vilket försvårar för människor med synskador och är förbjudet enligt Uppsala kommuns lokala bestämmelser…. (Uppföljning 2008-06-11) Läs hela anmälan om Mykonos närbutik …

Anmälningsdatum: 2007-10-29,
Diskrimineringsdatum: 2007-08-18
Ett steg i entrén utestänger och diskriminerar därmed kunder som använder rullstol.
En kopia av anmälan har sänts till Emmaus Second Hand. (Uppföljning 2008-06-05) Läs hela anmälan om Emmaus Secondhand …

Anmälningsdatum: 2007-10-29,
Diskrimineringsdatum: 2007-08-18
Ingången är väldigt smal och det finns en tröskel. Bardisken är olämpligt placerad i förhållande till ingången (det blir för smalt för att rullstolar ska kunna passera). Uteserveringen har två trappsteg utan ramp. Detta utestänger och diskriminerar därmed restauranggäster som använder rullstol…. (Uppföljning 2008-06-05) Läs hela anmälan om Restaurang Pizzeria Venedig …

Anmälningsdatum: 2007-10-29,
Diskrimineringsdatum: 2007-08-18
Ett steg/tröskel i ingången gör det svårt eller omöjligt för kunder som använder rullstol att komma in.
En kopia av anmälan har sänts till Widerlöv & Company. (Uppföljning 2008-06-11) Läs hela anmälan om Widerlöv & Company …

Anmälningsdatum: 2007-10-29,
Diskrimineringsdatum: 2007-08-18
Kina-li trading center har försökt att tillgängliggöra sin entré, men inte gjort ett bra jobb. Kilen är dålig och det är kvar en tröskel + ”nedsänkt” golvmatta innanför entrén. Dörren saknar dessutom dörröppnare och öppnas inåt. Sammantaget gör detta det fortfarande svårt för kunder som använder rullstol att ta sig in…. (Uppföljning 2008-06-11) Läs hela anmälan om Kina-li trading center …

Anmälningsdatum: 2007-10-29,
Diskrimineringsdatum: 2007-08-18
Ett steg i entrén och en ”nedsänkt” dörrmatta innanför utestänger och diskriminerar därmed kunder som använder rullstol.
En kopia av anmälan har sänts till Tidtryck. (Uppföljning 2008-06-11) Läs hela anmälan om Tidtryck …
Anmälningsdatum: 2007-10-29, Diskrimineringsdatum: 2007-08-18
Avfasningar saknas i denna korsning. Uselt av Uppsala kommuns gatu- och trafikkontor att inte ha åtgärdat sina enkelt avhjälpta hinder fyra år efter föreskrifternas införande! (Uppföljning 2008-06-11) Läs hela anmälan om Trottoar …