Ticnet, Stockholm, 2009-10-28


Anmälningsdatum: 2009-10-28, Diskrimineringsdatum: 2009-10-28

Som rullstolsburen går biljetter till olika evenemang ej att boka på Internet. Man måste istället sitta länge i telefonkö, vilket måste betraktas som diskriminering eftersom bokningen ej sker på lika villkor.

Enligt 12 § i diskrimineringslagen är diskriminering förbjudet när någon utanför privat- och familjelivet tillhandahåller varor, tjänster eller bostäder till allmänheten…. (Uppföljning 2011-04-07) Läs hela anmälan om Ticnet …

SJ AB, Stockholm, 2009-10-24


Anmälningsdatum: 2009-10-28, Diskrimineringsdatum: 2009-10-24

”Det krävs goda byråkrater för att hålla en välorganiserad ineffektivitet igång.” (Henrik Tikkanen)

Lördagen 24 oktober 2009 skulle jag som, använder rullstol, åka tåg från Stockholm till Uppsala för att gå på fest. Min assistent och jag bokade biljett och rullstolsplats (det SJ kallar ”handikapplats” på sina kvitton, se bifogade PDF).

Vi fick löfte om att allt skulle fungera. SJ:s så kallade ”kundservice/säljavdelning” på tfn 0771-75 75 75 uppgav att ”allt är klart, ba… (Uppföljning 2009-12-31) Läs hela anmälan om SJ AB …

La Piazza, Kista, 2009-10-19


Anmälningsdatum: 2009-10-24, Diskrimineringsdatum: 2009-10-19

Trots att jag påtalat det ett antal gånger, har restaurangen inte åtgärdat hinder, dvs 2-3 trappsteg till toaletten. Vill man dit och inte kan gå i trappor, tvingas man gå ut, och rulla ute en bit, in genom en annan dörr, och sen till toan…. (Uppföljning 2013-12-11) Läs hela anmälan om La Piazza …