Ticnet, Stockholm, 2009-10-28


Anmälningsdatum: 2009-10-28, Diskrimineringsdatum: 2009-10-28

Som rullstolsburen går biljetter till olika evenemang ej att boka på Internet. Man måste istället sitta länge i telefonkö, vilket måste betraktas som diskriminering eftersom bokningen ej sker på lika villkor.

Enligt 12 § i diskrimineringslagen är diskriminering förbjudet när någon utanför privat- och familjelivet tillhandahåller varor, tjänster eller bostäder till allmänheten…. (Uppföljning 2011-04-07) Läs hela anmälan om Ticnet …

SJ AB, Stockholm, 2009-10-24


Anmälningsdatum: 2009-10-28, Diskrimineringsdatum: 2009-10-24

”Det krävs goda byråkrater för att hålla en välorganiserad ineffektivitet igång.” (Henrik Tikkanen)

Lördagen 24 oktober 2009 skulle jag som, använder rullstol, åka tåg från Stockholm till Uppsala för att gå på fest. Min assistent och jag bokade biljett och rullstolsplats (det SJ kallar ”handikapplats” på sina kvitton, se bifogade PDF).

Vi fick löfte om att allt skulle fungera. SJ:s så kallade ”kundservice/säljavdelning” på tfn 0771-75 75 75 uppgav att ”allt är klart, ba… (Uppföljning 2009-12-31) Läs hela anmälan om SJ AB …