SJ AB, Stockholm, 2009-03-03


Anmälningsdatum: 2009-04-10, Diskrimineringsdatum: 2009-03-03

På SJ:s sida finns detta att läsa:

Nu kan rullstolsburna resenärer återigen åka med X2000!
Mer att läsa här: http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=183&l=sv&l=
sv

Finfint tänker jag och ska beställa biljetter. Som luttrad tågresenär vet jag att jag kan bespara mig 45 minuter av förvirrade biljettbokare genom att ringa direkt till SJ kundtjänst (dit man efter 45 minuters förvirring ändå blir hänvisad!).

– Hej, Jag skulle vilja beställa biljetter rullstolsplats på X20… (Uppföljning 2009-05-15) Läs hela anmälan om SJ AB …

Stena Line, Göteborg, 2009-02-19


Anmälningsdatum: 2009-02-19, Diskrimineringsdatum: 2009-02-19

Jag har vid ett flertal tillfällen – senast förra sommaren i juli – inte kunnat boka resa med Stena Line till Tyskland då jag inte kunnat beställa någon hytt via Internet. Det gick inte heller att få fram någon prisuppgift via deras hemsida. Jag försökte ringa en resebyrå för att boka hytt den vägen, men inte ens dom kunde göra detta via nätet utan var själva tvungna att ringa Stena Line för att kunna boka en handikapphytt…. (Uppföljning 2009-08-12) Läs hela anmälan om Stena Line …

Norsk Hydro bensinstation, Uppsala, 2009-01-11


Anmälningsdatum: 2009-01-26, Diskrimineringsdatum: 2009-01-11

Norsk Hydro Olje AB har nyligen byggt om samtliga manuellt betjänade tankningsställen i Uppsala till automatstationer, som det inte längre är möjligt att tanka och betala vid över disk. De nya pumparna är helt ok för den som använder rullstol, men kortautomaterna är så placerade att det är omöjligt att hantera dem för personer som sitter i rullstol…. (Uppföljning 2009-03-30) Läs hela anmälan om Norsk Hydro bensinstation …