Anmälningsdatum: 2009-12-26,
Diskrimineringsdatum: 2009-12-15
Handikapptoaletten i foajén saknade stödhandtag, vilket gjorde det omöjligt för mig att använda den.
En väl fungerande kundtoalett gör att kunden/gästen köper mer dricka!
Toaletten är inte utformad utefter de krav som lagstiftning och regelverk ställer. Enligt dessa ska toaletten ha två uppfällbara väggmonterade armstöd vid toalettstolen som är placerade på cirka 0,8 meter höjd och med 0,6 meter bredd mellan armstödens centrum. (Se kapitel 4 i detta dokument för hur en … Läs hela anmälan om Café Opera …
Anmälningsdatum: 2009-12-15, Diskrimineringsdatum: 2009-12-12
Lördagen den 12 december 2009 vid 13-tiden sökte jag mig till Sushi House i Trångsund för att äta lunch. Jag är blind och har som hjälpmedel en ledarhund.
Redan innanför dörren möttes jag av expediten som sade att hunden får inte vara här den ska ut, ut!… Läs hela anmälan om Trångsunds Sushi House …
Anmälningsdatum: 2009-11-23,
Diskrimineringsdatum: 2009-11-23
Brevlådans placering gör det omöjligt för den som sitter i rullstol eller använder rollator att nå brevinkastet.
En kopia av anmälan har sänts till Posten. (Uppföljning 2010-11-26- Åtgärdat ) Läs hela anmälan om Postens brevlåda på Stortorget …
Anmälningsdatum: 2009-12-03,
Diskrimineringsdatum: 2009-11-22
Är min tid och möjlighet att komma fram i tid mindre viktig än andras på grund av attt jag använder rullstol?
Bakgrund:
Fast i rullstol på Sturup söndag 22 november – Malmö Aviation har precis ställt in flight 186 ursprungligen kl 19.50 till Stockholm. Vi tvingas ta buss utan rullstolsramp/lift till Kastrup, Köpenhamn och där flyga med SAS till Arlanda.
SAS diskriminering:
1) Noll hjälp av SAS huvudansvarige där. Ej ens hjälp komma på bussen från Malmö. Ej hjälp komma f… Läs hela anmälan om SAS …
Anmälningsdatum: 2009-12-03,
Diskrimineringsdatum: 2009-11-22
Är min tid och möjlighet att komma fram i tid mindre viktig än andras på grund av attt jag använder rullstol?
Bakgrund:
Fast i rullstol på Sturup söndag 22 november – Malmö Aviation har precis ställt in flight 186 ursprungligen kl 19.50 till Stockholm. Vi tvingas ta buss utan rullstolsramp/lift till Kastrup, Köpenhamn och där flyga med SAS till Arlanda.
Malmö Aviations diskriminering:
1) Vägran, trots tre (3!) e-mailpåminnelser (se bifogad pdf med sparade e-mail), bekräfta… Läs hela anmälan om Malmö Aviation …
Anmälningsdatum: 2010-02-20, Diskrimineringsdatum: 2009-11-13
Upp till Rabalders entré är det tre trappsteg. Detta omöjliggör för personer som använder rullstol att ta sig in till affären. Rabalder gör sig därmed skyldig till diskriminering.
En kopia av anmälan har sänts till Rabalder Örnsköldsvik och Rabalders huvudkontor…. (Uppföljning 2010-08-10) Läs hela anmälan om Rabalder …
Anmälningsdatum: 2009-11-28, Diskrimineringsdatum: 2009-11-08
Entrén har en hög kant och saknar dörröppnare. Beställningsdisken är för hög, så den som sitter i rullstol syns inte.
En kopia av anmälan har sänts till Max huvudkontor för vidarebefordran till Max Haparanda, kännedom och åtgärd. Läs hela anmälan om MAX hamburgerställe …
Anmälningsdatum: 2009-11-28, Diskrimineringsdatum: 2009-11-08
Entrén saknar dörröppnare. Det gör det svårt för mig som använder rullstol att ta mig in.
En kopia av anmälan har sänts till Shells huvudkontor för vidarebefordran till Shell Haparanda, kännedom och åtgärd. Läs hela anmälan om Shell …
Anmälningsdatum: 2009-11-28, Diskrimineringsdatum: 2009-11-08
Entrén för personer med funktionsnedsättning saknar dörröppnare och har en lite för hög kant.
En kopia av anmälan har sänts till Haparanda Stadshotell. Läs hela anmälan om Haparanda Stadshotell …
Anmälningsdatum: 2009-11-28, Diskrimineringsdatum: 2009-11-08
Entrén saknar dörröppnare. Det gör det svårt för mig som använder rullstol att ta mig in. Läs hela anmälan om Jour-livs …